Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Dimex

MAN-leijona näytti kyntensä jakeluajossa

Viime vuoden alussa esitellystä, täysin uudistuneesta MAN TGX -mallistosta näkyy jo erilaisia variaatioita maamme teillä. Odotettu uutuus on terminaalien ja kauppakeskusten väliseen liikenteeseen varustettu vetoauto.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 3/2021

Koeajoimme FRC-luokitellulla kuormatilalla varustetun täysilmajousitetun, kolmeakselisen vetoauton. Kohtuutehoisella 510-hevosvoimaisella liki 13-litraisella D26-moottorilla varustettu, 5,9 metrin akselivälinen MAN TCX -veturi sopii mainiosti jakamaan kuluttajien päivittäin tarvitsemia tarvikkeita kauppakeskuksiin.

Ohjaamon ratkaisut todettiin mainioiksi jo auton ensiesittelyssä. Digitaalinen mittaristo on samalla selkeä ja informatiivinen. Jakelutyössä tärkeä työväline,  peruutuskameran näyttö on asennettu oikealle kohdalle. Lisämaininnan ansaitsee kuljettajan työtä helpottava SmartSelect -ohjain. Sen avulla kuljettaja voi käyttää multimediajärjestelmän toimintoja niin, että hänen keskittymisensä liikenteeseen ei häiriinny. Oikeanpuoleisen peilipaketin uusi sijainti vähentää  huomattavasti kuljettajaa häiritseviä katvealueita.

Tällä kertaa emme päässeet ajamaan koeajettua yksilöä lastattuna, joten voimalinjan toiminnasta emme saaneet kokemusta. Aikaisemmat kokemukset  kuormatun ajoneuvon toimivuudesta ovat olleet hyviä. 13-litrainen moottori on vääntävä ja toimii hyvin yhdessä automatisoidun Tipmatic-vaihteiston kanssa. Takaohjaava nostotelin akseli helpottaa huomattavasti pitkäakselivälisen veturin käsittelyä ahtailla takapihoilla.

Päällirakenteena isossa jakoautossa on lietolaisen VAK:n rakentama, FRC-luokiteltu 66 kuutiometrin  kuormatila. Osastoivan kuormatilan sisämitat ovat: 9 380 mm pitkä, 2 460 mm leveä ja 2 850 mm korkea. Auton kokonaiskorkeus on 4 230 mm. Kuormatilan alle oli asennettu Lumikko UMT6 BHS kaksilämpötilainen kylmäkone. Takalaitanostimena oli Zepron ZAEHD 2000-175 (2 000 mm x 2560 mm levy). Lämpötilaa valvoo OptiTemp X3 -järjestelmä. Lisäksi kori on varustettu Webaston lämmittimellä. Korin työn laatu on erinomainen ja se on monikäyttöinen soveltuen hienosti kaupan jakeluun.

MAN TGX 25.510 päällirakenteineen on laadukas, kotimaisuusasteeltaan korkea ajoneuvo. Vaikka kuormatilan koossa on pyritty maksimiin, auto on näppärä ja turvallinen. Se on näppärä kauppojen takapihoille hyvän näkyvyyden ja ketterän, kääntyvän taka-akselin vuoksi. Auton ohjaamo on mukava ja kuljettajaystävällinen. Leijona liikkuu kevyesti myymälöiden kauppojen pihoilla

MAN TGX 25.510 6x2

Moottori: MAN D26 12,4 L. 510 hv / 2600
Vaihteisto: TipMatic, automatisoitu, 12 nopeutta
Kokonaispituus: 11 935 mm
Kokonaiskorkeus: 4 230 mm
Akseliväli: 5 900 mm
Kuormatilan mitat: 9 380 mm x 2 460 mm x 2 850 mm
ATP-luokitus: FRC

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: