Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Logistiikan unelmajoukkue

Vuoden 2022 SKAL Kuljetusyritystä Huhtala Logistics Oy:tä johtaa puheenjohtajan ja toimitusjohtajan muodostama tiivis kaksikko. Jani Huhtalaa ja Tero Mattilaa yhdistää yhteinen visio ja palo työhön sekä rakkaus yhtiöön, jota kumpikin omistaa. Henkilöstön sitouttamiseen ja osaamiseen panostetaan tosissaan.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 5/2022

Huhtalan veljeskolmikko Petri, Janne ja Jani syntyivät maatilalle Kokkolassa. Isä Eero Huhtala aloitti kuljetustoiminnan vuonna 1978. Vuonna 2001 kommandiittiyhtiö muutettiin osakeyhtiöksi ja veljekset tulivat Eero Huhtala Oy:n osakkeenomistajiksi.

Veljessarjan nuorin Jani Huhtala aloitti yrityksen kuljettajana.

– Sain ajokortin 18-vuotiaana. Aloitin pakettiauton kuljettajana, ja yhdistelmäkortin saatuani siirryin täysperävaunuihin. Aina 2010-luvulle asti työ oli ajojärjestelyä ja ajamista, Huhtala muistelee.

Vuonna 2010 Jani Huhtala otti vetovastuun ja pääomistajuuden sukupolvenvaihdoksessa. Huhtala laajensi palvelujaan muun muassa pakettijakeluun ja maidonkeräilyyn. Kasvun rakentaminen ei ollut helppoa.

– Vuosina 2010–2018 teimme investointeja raskaalle puolelle. Kun lähdimme eri liiketoiminta-alueille, alkoivat haasteet. Porukan kasvaessa ja liikevaihdon lähestyessä seitsemää miljoonaa näin, että ulkopuolisesta osaamisesta olisiapua.

Jani Huhtalaa alkoi mietityttämään ulkopuolelta vuonna 2016 ostettu liiketoiminta, joka ei lähtenyt kehittymään toivotulla tavalla, ja tuotti tappiota. Huhtalan mielessä oli isomman kuvan toteuttaminen.

Kohti uudenlaista johtamista

Yrityksen omistajat alkoivat katsoa toimintojaan uudelta pohjalta ja päättivät hankkia taloon uudenlaista osaamista. Kiikariin osui toimialalla pitkään ollut mies. Ajoitus oli oikea ja kemiat kohtasivat, ja logistiikkayritysten johtotehtävissä ollut Tero Mattila kiinnostui. Neuvoteltiin, ja hyväksyttävä malli yhteistyöhön löytyi.

Tero Mattila tuli yrityksen toimitusjohtajaksi ja osaomistajaksi vuonna 2018 Jani Huhtalan siirtyessä hallituksen puheenjohtajaksi. Insinööritaustainen Mattila toi mukanaan uudenlaisia johtamisen menetelmiä ja kokemusta, joita oli kertynyt muun muassa täydennysopinnoista sekä johtotehtävistä eri logistiikkayrityksissä.

Tero Mattila kertoo, että yrityksen numeraalisen kehityksen seuraaminen, strateginen johtaminen ja kehittäminen ovat hänelle sydämen asia. Se oli juuri sitä, mitä Huhtalalla tarvittiin. Määrätietoisen strategiatyön tähtäimeksi asetettiin merkittävä euromääräinen liikevaihdon kasvu.

– Tavoitteena oli kasvattaa ja kehittää yritystä. Tulin tähän osakkaaksi, koska näin yrityksessä olevan potentiaalin, Tero Mattila perustelee. 

– On vain pieni osa tätä yrittäjyyttä, että ollaan pikkutakit päällä, tämä on kovaa työtä, muistuttaa Tero Mattila.

Riskinottoa ja kovaa työtä

Yhdessä määritelty euromääräinen kasvu saavutettiin puolessa tavoiteajasta. 

 Isoimmat riskit otettiin vuonna 2019. Siinä vaiheessa jo Huhtala Logistics -nimen alle järjestetty yhtiö osti Postin Seinäjoen elintarvikeliiketoiminnan.

Jos tämä yritys
joskus keikahtaa,
niin se on nyt.

– Yrityskaupan jälkeinen aika oli kovaa. Silloin ei paljon nukuttu ja mietin, että jos tämä yritys joskus keikahtaa, niin se on nyt, Tero Mattila kuvaa.

– Se oli meille paitsi iso kasvun paikka, myös iso riski, kertoo itsekin silloin unettomia öitä viettänyt Jani Huhtala.

Huhtala Logistics on rekrytoinut lyhyessä ajassa paljon uutta henkilöstöä.

Kun tänä päivänä kiertelee Huhtala Logisticsin siisteissä terminaalitiloissa on menneitä koettelemuksia vaikea kuvitella. Hallien hyllyjärjestelmästä löytyvät isojen ja pienempien asiakkaiden tuotteet säilytysvaatimusten mukaisissa tiloissa, ja trukinkuljettaja rullailee tottuneesti hyllyväleissä.

Isosta riskistä tuli ennen pitkää kehittyvää liiketoimintaa. Sisälogistiikan rakentaminen miltei tyhjästä oli yksi firman käännekohdista.

Strategiatyöllä alustaa rakentamaan

Toinen käännekohta liittyi investointeihin. Aloittaessaan Tero Mattila kysyi Jani Huhtalalta, ostetaanko kuorma-autoja vai it-järjestelmiä. Vastaus oli it-järjestelmiä. Se viitoitti seuraavien vuosien agendan.

Mattilalla oli näkemystä tarjonnasta ja taustaa erilaisten it-kehitysprojektien parissa. Se antoi varmuutta siihen, mitä ja missä järjestyksessä asioita pitäisi tehdä. Päätettiin ostaa pieni liiketoiminta ja tehdä siitä laboratorio, jossa kokeilemalla isompi it-järjestelmä saataisiin ajettua sisään. Se osoittautui viisaaksi, vaikka liiketoiminta ei itsessään ollut ostettaessa kannattavaa.

– Siellä saatiin järjestelmä kehitettyä niin, että se oli skaalattavissa isompaa kasvua varten. Se antoi perustan sille, että pystyimme nopeasti kehittämään yrityksen eri liiketoimintoja, Tero Mattila kertoo.

Yrittäjät päättivät panostaa digitalisaatioon lisää ja nivoa henkilöstöhallinto, talous ja toiminnanohjausjärjestelmä yhteen kokonaisuuteen niin, että tiedot saataisiin yhdelle raportille. Tilitoimisto meni vaihtoon. Tuloksena on kokonaisuus, joka auttaa johtamisessa.

– Tekemistä vielä riittää, ei se täydellinen ole. 

Kun Huhtala Logistics saavuttaa tavoitteitaan, se kasvattaa HR-rahastoa, josta maksetaan henkilöstölle bonuksia. Rahastoa kartutetaan myös sijoituksin.

Kuvioita fläppitaululla

Jani Huhtalan ja Tero Mattilan kasvoille syttyy valo, kun he pääsevät kertomaan tulevaisuuden suunnitelmista.

– Kun suunnittelemme tulevaisuutta Teron kanssa, meillä on usein yhteneväiset näkemykset. Minulla on myös pientä operatiivista roolia, mutta en sekaannu päivittäiseen tekemiseen, Jani Huhtala täsmentää.

– Olemme tasavertainen työpari ja teemme päätöksiä yhdessä. Olemme aika usein fläppitaulun ääressä, Tero Mattila naurahtaa.

Vielä neljä vuotta sitten paperi oli tyhjä eikä mitään digitaalisia järjestelmiä ollut.Kynä pysyi kuitenkin kädessä jo kauan ennen it-hankkeita. Paperille alkoi piirtyä isoa  uvaa siitä, mihin suuntaan ja millaisilla voimavaroilla liikuttaisiin.

– Keskityimme ensin siihen, että on perusta kunnossa ja luvut, joiden pohjalta voidaan lähteä viemään tavoitteita eteenpäin, Tero Mattila sanoo.

Nyt on PowerPointit ja videot, mutta edelleen tulevaisuuskuvia usein piirretään Seinäjoen terminaalin toimistolla kokoushuoneen fläpillä. On harvinaista, että kuljetusyrityksessä ollaan niin kiinnostuneita visioimisesta, laskelmista ja tulevaisuudenkuvista.

On viisaus
tunnistaa
omat rajansa
.

– Yksistään jonkun palkkaaminen kehittämään toimintoja ei välttämättä ratkaise mitään. Tarvitaan vielä ripaus onnea, että löytyy työparina samanlaiset ajatukset tulevaisuudesta, yhteen sopivat persoonat ja täydellinen luottamus yhteistyöhön, Tero Mattila jatkaa.

– Sitä ei voi kaupasta mennä ostamaan. Luottamuksen on oltava vahva, ja on osattava olla sekaantumatta taustalta kaikkeen tekemiseen, Jani Huhtala kiteyttää.

Ovatko työkuorma ja paineet yhtään helpottaneet?

– E. Huhtalan aikaan tein omasta mielestäni paljon töitä. Henkisesti ei voi verratakaan vanhaa aikaa ja tätä. Silloin mietti vain, miten nämä kuormat hoidetaan.
Nyt, kun vastaa yli 200 ihmisestä, henkinen paine on ihan eri. Välillä päätökset ovat niin merkittäviä, että voit yhdellä huonolla päätöksellä tuhota paljon, Jani Huhtala kuvaa.

– Kun ihmiset ja liikevaihto lisääntyvät, myös ongelmat väistämättä lisääntyvät, jatkaa Tero Mattila.

Osaavaa henkilöstöä koulutetaan ja sitoutetaan

Vuonna 2021 Huhtala Logistics otti käyttöön niin sanotun tasapainotetun tuloskortin. Se helpottaa yrityksen tavoitteiden jalkauttamista henkilöstölle, sillä siinä tavoitteet
on määritelty joka portaalle ja ne painottuvat talousnäkökulman, asiakkaan, kehityksen ja henkilöstön välillä.

– Se on yksinkertaistettu, liiketoimintaamme muuntautuva malli. Olemme tehneet strategiaa ryhmätöinä visualisoiden ja viestimme siitä henkilöstölle monikanavaisesti,Tero Mattila kuvaa.

Kuulostaa täydelliseltä, mutta kuten kaikissa yrityksissä, tekemistä on vielä paljon.

– Kun henkilöstö on kympillä mukana, asioita tapahtuu. On tärkeää, että henkilöstölle viestitään tavoitteista ja asioiden kehittymistä seurataan, Tero Mattila kiteyttää.

Huhtala Logisticsin johtoryhmä on sitoutunut, sillä siinä on paljon omasta tekijäportaasta vastuuseen kasvaneita nuoria ja motivoituneita ihmisiä. Annamme mahdollisuuden kasvutarinoille.

– Osaavat ihmiset ovat tärkein voimavaramme. Isossa kuvassa meillä on todella hyvät työntekijät kuljettajina, varastossa ja terminaalissa, Tero Mattila kiittelee.

Huhtala Logistics kouluttaa väkeään paljon itse. Esimiehiä koulutetaan vuosittain. Esimieskoulutus lähtee johtamisen dynamiikasta ja itsetuntemuksesta. Alan yleisen koulutusjärjestelmän puutteet herättävät huolta.

– Suomessa koulutetaan liian vähän ihmisiä kuljetus-, terminaali- ja varastointitehtäviin. Koulutukseen pitäisi satsata lisää. Kilpailu on kova ja henkilöistä on
tulevaisuudessa pulaa. Meillä työntekijöitä on toistaiseksi vielä riittänyt, Tero Mattila kertoo.

– Hallituksessamme on vielä tilaa talon ulkopuoliselle osaajalle, esimerkiksi sellaiselle, jolla on verkostoja teollisuuteen. Tällaisia ei ole helppo löytää, kertoo hallituksen puheenjohtaja Jani Huhtala.

Kustannuskriisi kirittää
energiatehokkuutta

Huhtala Logistics on joutunut tuntemaan energian hinnan nousun toiminnassaan. SKALin lobbaamat polttoaineen jakeluvelvoitteen alentaminen, polttoainetuki ja ammattidiesel saavat kiitosta, mutta tapa viestiä herättää moitettakin:

– Voisi olla enemmän silmää sille, miten julkilausumianne tulkitaan esimerkiksi asiakaspäässä, ja pohtia enemmän tulevaisuutta. Meidän kaltainen yritys
joutuu herkästi tilille polttoainetuesta sellaisena, kuin se nyt on tuotu julkisuuteen, Jani Huhtala sanoo.

– Ammattidiesel on paras toimialalle, se on tasapuolinen, hän jatkaa.

Myös investointituet on hyödynnetty.  Uusissa investoinneissa katsotaan tarkkaan, ottaako sähköjakoautoja ja kaasua raskaammalle puolelle. Toistaiseksi on
yksi kaasuauto, ja last mile -kuljetuksiin Etelä-Suomeen tuli hiljattain kaksi sähköautoa. Energiaa pyritään säästämään kaikin tavoin. Kuljettajia koulutetaan, ja A-luokassa ajavia palkitaan.

Onko ympäristöteoilla vaikutusta liikevaihtoon ja kannattavuuteen?

– Näemme sen satsauksena tulevaisuuteen, jossa se toivottavasti kumuloituu myös euroiksi. Nyt se on enemmän investointeja. Asiakkaat eivät tällä hetkellä ole valmiita maksamaan meille yhtään enempää. Energiakriisi voi muuttaa tätä tilannetta. Uskomme, että se tulevaisuudessa kannattaa, Jani Huhtala kuvailee.

Asiakkaiden maksuhalukkuus tulee kenties perässä, mutta vaatimukset todennetusta vastuullisuudesta ovat jo tätä päivää.

– Teemme raportteja useammalle asiakkaalle  sekä ajoneuvojen päästöistä että koko toimitusketjusta, Tero Mattila kertoo.

Iso osa vastuullisuutta on siirtymä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ja uudempaan, puhtaampaan kalustoon. Se ei ole mikään läpihuutojuttu, sillä kaluston pitkät toimitusajat vaativat tarkkaa suunnittelua ja ennakointia. Kuorma-autoa voi joutua odottamaan jo yli vuoden:

– Kun näin aikaisin joutuu ennakoimaan tarvetta, kyllä sitä miettii, millaista autoa uskaltaa tilata. Jos nyt tilaisi, esimerkiksi sähköautolla pääsisi 380 kilometriä, mutta entä jos tilaisi vuoden päästä, Jani Huhtala pohtii.

Huhtala Logicstilla energiatehokkuus lävistää koko toiminnan. Lämminvarastojen lattialämmitys saadaan kylmäkoneiden lauhdelämmöstä. Toimisto lämpiää maalämmöllä.

Seuraava askel on
ISO-sertifiointi

uhtala Logisticsin kärkikaksikon mukaan kehitystä ja kasvua tulee olla koko ajan, paikoilleen ei voi jäädä. Parhaillaan on tekeillä ISO 9001- ja 14001-laatustandardit. Laatujärjestelmät tuovat tasalaatuisuutta ja luovat asiakkaille päin tietyn varmuuden. Samaan aikaan on meneillään vastuullisuusprojekti, jossa muun muassa automatisoidaan päästölaskentaa.

Tero Mattilan mukaan kuljetusten suorat päästöt saa helposti, kun syöttää laskuriin diesellitrat ja moottorityypit, mutta kun katsotaan koko toimitusketjua, runkokuljetuksia,
terminaalia ja varastoja, tullaan jo erilaisiin rakenteisiin.

– On huomioitava yhteistyökumppanitkin tuottavat meille palveluita. Teemme nyt mittavia satsauksia, että saisimme laskettua hiilijalanjäljen.

Ympäristövastuun lisäksi Huhtala Logistics seuraa muita vastuullisteemoja, kuten hyvää hallintotapaa sekä taloudellista ja sosiaalista vastuuta. Vastuullisuusprojekti toteutetaan omin voimin,  ISO-sertifiointi PKY-Laadun ohjelmalla, ja molemmat yhtä aikaa. Valmista pitäisi olla alkuvuodesta 2023.

– Se on mahdollista, koska olemme edenneet tätä kohti viimeisten neljän vuoden aikana. Koko johtamisjärjestelmä on rakennettu niin, että se sisältää tarvittavan dokumentaation, talousluvut, strategiasuunnittelun ja seurannan. Siitä saadaan koko materiaali ja kyse on siitä, että se viedään laatustandardimuotoon. Pystymme siksi sertifioimaan nämä nyt. Emme lähde nollilta, Tero Mattila kertoo.

Tulevaisuus kirkkaana

Verkostoituminen ja kumppanuuksien hyödyntäminen kuuluvat Huhtala Logisticsin vahvuuksiin. Yhteistyössä nähdään mahdollisuuksia.

– Emme sulje yhteistyötä kenenkään kanssa pois, Tero Mattila kertoo.

Huhtala Logistics haluaa myös jatkossa olla jalat maassa, ketterä toimija. Seuraavia kasvun paikkoja jo suunnitellaan.

– Meillä on se selvänä, että haluamme kehittää yhtiötä myös tulevaisuudessa, Tero Mattila sanoo.

Mattilan mukaan verkostomaisen ja alusta-ajattelun merkitys kasvaa tulevaisuudessa. Puhutaan järjestelmätason ja rajapintojen kumppanuuksista, joissa volyymit suunnitellaan etukäteen ja verkoston kautta niitä liikutellaan mahdollisimman tehokkaasti.

Myös SKAL saa yrittäjiltä terveisiä.

– Toivoisimme yhteisöllistä yhtenäisyyttä asioissa ja niiden käsittelyssä. Tehtäisiin esimerkiksi selväksi, että tulee työvoimapulaa, ja se on yhdessä ratkaistavissa
jollain tasolla. SKAL voisi huolehtia siitä, että kuljetusyrityksissä toimittaisiin laadukkaammin, Tero Mattila ja Jani Huhtala sanovat.

– Pienet asiat ratkaisevat osaltaan myös logistiikan ison kuvan.

Huhtala Logistics Oy

Perustettu: 1978
Kotipaikka: Kokkola
Omistajat: Jani Huhtala, Tero Mattila, Petri Huhtala, Janne Huhtala ja Christoffer Wiklund
Toiminta-alue: Pohjanmaa ja Etelä-Suomi
Liikevaihto: 34,1 miljoonaa euroa (konsernitilinpäätös 2021)
Henkilöstö: 210 (konserni)
Kalusto: n. 30 ajoneuvoyhdistelmää, 25 pakettiautoa, 2 sähköjakeluautoa ja 2 nosturiautoa sekä yhteistyökumppaneiden kalusto.
Terminaali: Seinäjoella.
Kuljettaa: Elintarvike-, massatavara- ja kappaletavarakuljetukset, sisälogistiikka ja varastointi sekä last mile -pakettiliiketoiminta.
Asiakkaat: Kaupan keskusliikkeet; elintarviketeollisuus; elintarviketukut; muu teollisuus
Tytäryhtiöt: HLO Express Oy ja Aja Nordic Oy Ab

Yara
Kuljetusyrittäjä 6/2022
Kuljetusyrittäjä 6/2022
Kuljetusyrittäjä 6/2022
Kuljetusyrittäjä 6/2022

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: