Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Lisää taukopaikkoja yöllä ajaville

Yrittäjä Jussi Hulkkonen haluaa teille enemmän taukopaikkoja ja niille pidempiä aukioloaikoja. Hän myös toivoo tienpitoon lisää rahaa ja ulkomaisten tienkäyttäjien osallistumista tienpidon rahoitukseen. Kuljettajia Hulkkosten perheyritys on löytänyt aina hyvin.

Kirjoittaja: Antti Pulkkinen

Kuljetusyrittäjä 4/2022

– 0len ollut kesällä paljon ratissa. Jopa enemmän kuin kuljettajat, koska heillä on lomia.

Yrittäjä Jussi Hulkkosella on hyvä tuntuma siihen, mitä Suomen teillä tapahtuu. Lappeenrannan kyljessä Taipalsaarella toimiva Kuljetus V. Hulkkonen Oy ajaa postia ja metsäteollisuuden tuotteita Kaakkois-Suomen sisällä ja sieltä pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Jyväskylään.

Jussi Hulkkonen on kiinnittänyt huomiota esimerkiksi siihen, että yhä harvemmat taukopaikat ovat auki ympäri vuorokauden.

– Meille ympärivuorokautinen aukiolo olisi tärkeää, kun ajamme usein öisin.

Taukopaikkoja tarvittaisiin Hulkkosen mielestä muutenkin lisää. Hyvänä esimerkkinä hän ottaa reitin Lappeenrannasta Haminaan, jota firma ajaa säännöllisesti.

– Kun aikoinaan aloitin ajamaan, reitillä oli kaksi ympärivuorokautista asemaa. Nyt ei ole yhtään. Ainoa taukopaikka on leipomo, joka menee melko aikaisin kiinni. Reitin varrella on yksi pieni kauppa, josta voi ehtiessään hakea ruisleivän ja vissyn, tai sitten pitää olla omat eväät. Taukopaikkojen vähentyminen on johtanut myös pihojen ruuhkautumiseen.

– Iltakahdeksan jälkeen monille taukopaikoille on vaikeaa enää mahtua.

Talvihoito on ratkaisevaa

Teiden kuntoon Hulkkonen on kuitenkin tyytyväinen – ainakin  kotimaisemissaan Kaakkois-Suomessa. Metsäteollisuuden tarpeisiin on rakennettu hyvät väylät.

– Suurin osa täkäläisistä teistä on hyviä, leveitä ja tasaisia. Esimerkiksi kuutostie Imatralta Kouvolaan on erinomainen. Jossain Itä-Suomessa on paljon kapeampia ja mutkaisempia teitä. Taavetti–Hamina-väliä jotkut pitävät hankalana ja vaarallisena, mutta minusta sekin on mukava ajaa, ja rekkaliikenteen määrään verrattuna siinä tapahtuu aika vähän onnettomuuksia.

Teiden talvihoito on ikuinen puheenaihe kuljetusalalla. Hulkkonenkin korostaa sen merkitystä.

– Jos urakoitsija vaihtuu jossain, sen kyllä huomaa. Kokeneet auraajat osaavat olla ajoissa liikkeellä. Jos aurat lähtevät liikenteeseen vasta aamukuudelta, se on liian myöhään.

Hyvällä ja oikea-aikaisella talvihoidolla on vaikutusta esimerkiksi postikuljetuksiin, joita Hulkkosen yritys hoitaa.

– Aikataulu joustaa 15 minuuttia suuntaan tai toiseen. Jos ajamme Lappeenrannasta Tampereelle ja joudumme ajamaan hitaammin kuin on laskettu, niin kyllähän siinä kuljettaja alkaa stressata.

"Jos aurat lähtevät
liikkeelle vasta
aamukuudelta,
se on liian myöhään.

 

Kuljetus V. Hulkkosella on uudenaikaiset toimitilat Taipalsaarella, Lappeenrannan vieressä.

Yhteen asiaan tien päällä Hulkkonen on kuitenkin kiinnittänyt huomiota. Siltoja korjataan paljon.

– Etenkin siltojen saumat tuntuvat olevan lujilla. Olen nähnyt, että aika uusiakin siltoja on jo remontissa.

Tienpitoon Hulkkonen haluaakin rahaa.

– Kun maksan veroja, niin toivon, että rahoja käytetään vaikkapa juuri tähän. Suomen teillä on nähty viime vuosina yhä enemmän ulkomaista raskasta liikennettä. Hulkkosen mielestä myös ulkomaisten tienkäyttäjien pitäisi osallistua suomalaisen tienpidon rahoitukseen.

– Onhan EU-maissakin käytössä tietulleja ja vinjettejä. Nyt suomalainen yrittäjä maksaa verot ja muut käyttävät tietä ilmaiseksi.

Asiakkaat tukevat yrittäjää

Polttoaineen hinnannoususta Kuljetus V. Hulkkonen Oy on selvinnyt kuivin jaloin. Sopimuksissa on klausuulit.

– Nythän hinnat ovat onneksi vähän laskeneet, mutta kun katselee vaikka vuoden takaisia polttoaineen hintoja, niin melkein paha mieli tulee, Jussi Hulkkonen sanoo leikkisästi.

Hän kiittelee asiakkaiden ymmärtäväisyyttä vaikeassa tilanteessa.

– He ovat sanoneet, etteivät halua ajaa yrittäjää ahdinkoon, koska muuten ei ole tekijöitä. Se on tuntunut hyvältä. Työvoimaa V. Hulkkonen Oy on löytänyt hyvin. Jotkut kuljettajat ovat olleet firman palveluksessa jo vähintään 15 vuotta, ja uusiakin on tarjolla.

– Meille tulee paljon soittoja, että olisiko töitä. Ruuhkahuippuihinkin löytyy esimerkiksi eläköityneitä kuskeja, jotka haluavat välillä ajaa. Täksi kesäksi emme vain ottaneet tuuraajia, kun ei yhtään tiennyt, mihin suuntaan maailma menee.

Nuorilta kuljettajilta Jussi Hulkkonen toivoo, että nämä ymmärtäisivät työelämää.

– Nuorilla voi olla erilainen käsitys töistä. Joillain kaverit ja harrastukset voivat tulla ensin, ja töitä yritetään sovittaa niiltä jääviin väleihin. Työn pitäisi olla kuitenkin se pääasia, jonka ympärille muu elämä rakennetaan. Kuljetusalankin työt vievät paljon aikaa, päivät ovat pitkiä.

Jussi Hulkkonen on yrittäjä toisessa polvessa. Firman perusti aikoinaan hänen isänsä Vilho Hulkkonen, joka siirtyi postiauton kuljettajasta yrittäjäksi.

– Tämä on se tavallinen tarina. Olin isän kyydissä, ja siitä kaikki alkoi. Yrityksensä ja koko kuljetusalan tulevaisuuden Jussi Hulkkonen näkee melko valoisana.

– Kuljettaminen ei lopu mihinkään. Raideliikenne on meille tietynlainen haastaja, mutta pyrimme olemaan joustavia ja yhdistelemään kuljetuksia mahdollisimman tehokkaasti. Toki myös katselemme koko ajan, voisimmeko ottaa uusia kuljetuksia ja laajentaa toimintaa.

V. Hulkkonen Oy on perheyritys, jossa kuljetuksia pyörittää Jussi ja toimistoa Mari Hulkkonen. Urheilun seuraaminen on heille tärkeä rentoutumiskeino.

Elämäntyö molemmille

Hulkkosten perheyrityksessä työt eivät tule kotiin – ne ovat jo kotona. Firman toimistoa pyörittää näet kotoa käsin vaimo Mari Hulkkonen. Hän muun muassa laskee palkat ja hoitaa maksuliikenteen.

– Olin aiemmin ulkopuolisen työnantajan palveluksessa, mutta silloinkin hoidin välillä yrityksen asioita. Kun toiminta laajeni, työtä tuli yhä enemmän. Katsoimme sitten paremmaksi, että alan tehdä tätä kokopäivätoimisesti.

Yrityksestä on tullut elämäntyö myös Mari Hulkkoselle. Hän huolehtii esimerkiksi firman sosiaalisen median kanavista. Mutta onko häntä kaipailtu jo rekankin rattiin?

– Minulla on kyllä C-kortti, mutta ei kärrikorttia. Onhan minulle vihjailtu, ettei se pahitteeksi olisi, jos ajaisin sen ja voisin hypätä välillä rattiin, hän naurahtaa.

Pariskunnan ja koko perheen vapaaaikaan kuuluu vahvasti urheilu. Perheen lapsista kaksi pelaa pesäpalloa Lappeenrannan Pesä Ysien riveissä. Kesään kuuluvat myös Imatran Pallo-Veikkojen superpesisottelut.

Talvisin Hulkkoset löytää taas SaiPan pelistä. Lappeenrannan Kisapuiston jäähalli on tuttu molemmille: Jussi Hulkkonen pelasi SaiPassa jääkiekkoa B-junioriksi saakka, ja Mari Hulkkosella on puolestaan taustaa taitoluistelusta.

– Meillä on kausikortit, ja pyrimme järjestämään aikataulut niin, että pääsemme peleihin. Se on tärkeä rentoutumiskeino.

Kuljetus V. Hulkkonen Oy, Taipalsaari

● perustettu 2001
● henkilöstöä 20
● kalustoa 12 työssä olevaa yhdistelmää
● 2 miljoonaa kilometriä vuodessa
● liikevaihto 3,2 miljoonaa
● asiakkaita: Posti, VR Transpoint, MetsäGroup, Leino Logistics
● ajaa postia ja metsäteollisuuden tuotteita Kaakkois-Suomen sisällä ja sieltä pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Jyväskylään
● yrittäjäpariskunta Jussi ja Mari Hulkkonen sekä lapset Jonne, 15, Joanna, 13 ja Joe 11
 

Yara
Kuljetusyrittäjä 6/2022
Kuljetusyrittäjä 6/2022
Kuljetusyrittäjä 6/2022
Kuljetusyrittäjä 6/2022

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: