Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Dimex

Liikenneturvallisuuspäivistä saa mahtavan fiiliksen

Kuljetusyrittäjä Pasi Salo tekee liikenneturvallisuustyötä pienten koululaisten parissa. Lähes joka vuosi hän vie autonsa Rengon koululle ja nauttii lasten valtavasta tiedonhalusta ja oppimisen ilosta.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen, kuvat Pia Vuori

Kuljetusyrittäjä 4/2021

Toukokuisena tiistai-iltapäivänä kuljetusyrittäjä Pasi Salo on paluumatkalla Pohjois-Ruotsista. Hän saapui aamulla Uumajasta laivalla Vaasaan. Puhelinkeskustelumme aikana hän on Alastarolla viettämässä vuorokausilepoa. Menokuormassa Ruotsiin oli metalliteollisuuden tuotteita ja pakkausmateriaaleja Suomesta. Paluukuormana olevan kuitumateriaalin Pasi vie aamulla Hankoon. Sieltä matka jatkuu suoraan uudelle keikalle.

Porilaiset veljekset Pasi ja Juha Salo päättivät jo yhdessä leikkiessään, että heistä tulee kuljetusyrittäjiä. Vaikutteita ammatinvalintaan oli saatu isältä ja isoisältä, jotka olivat raskaan liikenteen kuljettajia. Myöhemmin isä toimi taksiyrittäjänä.

Kiire töihin

– Suunnitelman toteuttaminen alkoi, kun minua yhdeksän vuotta vanhempi Juha sai ajokortin. Hän lähti heti hankkimaan käytännön kokemusta alasta. Seurasin perässä nuppiajoon saatuani C-kortin. Ajettuani puolitoista vuotta, suoritin Puolustusvoimien kuljettajakoulutuksessa E-kortin.

Viimeisenä palveluspäivänä Pasi kysyi kapteenilta saisiko hän erikoisluvan lähteä aiemmin. Kapteeni vaati pätevää syytä moiseen.

– Vastasin, että on kiire töihin. Pitää ehtiä hakemaan väliaikainen ajokortti Porin poliisiasemalta vielä tänään, koska keikka Norjaan alkaa huomenna. Kapteeni antoi luvan, Pasi kertoo nauraen.

Veljekset perustivat Oy ScanCargo Ltd:n vuonna 2008. Juha oli sitä ennen käynyt liikenneyrittäjäkoulutuksen. Ensimmäisen asiakas oli Oy Ahola Transport Ab, jonka kanssa yhteistyö jatkuu edelleen. Aluksi laveteilla kuljetettiin uusien kuorma-autojen alustoja ympäri Suomea. Sitten valikoimaan tulivat veneiden siirrot ja muut kappaletavarakuljetukset. Kovalla työllä yritystoiminta laajeni. Juha ja Pasi  kouluttautuivat myös erikoiskuljetuksiin ja niiden liikenteenohjaajiksi. Yhteistyöverkostot kasvoivat ja enimmillään Saloilla oli viisi ajoneuvoa. Keikkoja tehtiin sekä kotimaassa että ulkomailla.

– Työskentelimme asiakkaiden toiveiden mukaan, aikatauluja ja resursseja sovitellen, säästelemättä itseämme. Se vaati perheiltämme paljon ymmärrystä. Vaikeinta meidän perheessä oli silloin, kun lapsemme oli pieni. Puhelinsoittoni keikoilta eivät vaimoani paljon auttaneet arjen askareissa, mutta sopeuduimme.

Omille poluille

Yhteisymmärryksessä Salot päätyivät pikkuhiljaa ajatukseen, että molemmat erikoistuvat heitä eniten kiinnostaviin kuljetustehtäviin. He perustivat omat yritykset. Juha pyörittää nykyisin Nokialla erikoiskuljetusten liikenteenohjaukseen erikoistunutta toimintaa. Pasi halusi jatkaa kappaletavarakuljetuksia yhdellä autolla. Juha tuuraa Pasia edelleen lomaaikoina.

Pasi lähtee usein liikkeelle sunnuntai- tai maanantaiaamuna ja on kerralla reissussa viikon verran. Hyväntuulinen Pasi ei pidä työtään yksinäisenä, koska tapaa asiakkaita. Hän toteaa kuitenkin, että kireät aikataulut pakottavat jokaisen menemään omaan tahtiin. Laivoilla ja satamissa ei enää ole kokoontumisia, joissa sovittiin samaan suuntaan ajavien yhteisestä matkanteosta. Kova kilpailu näkyy ulkomailla liikkuessa myös niin, ettei Suomessa rekisteröityä autoa enää välttämättä kuljeta suomalainen.

Pasi on huomannut, että eri maissa suhtaudutaan koronapandemian aiheuttamiin rajoituksiin ja suosituksiin vaihtelevasti. Esimerkiksi Uumajassa ruokakaupassa hän oli henkilökunnan lisäksi ainoa, joka käytti maskia. Ruotsissa kaikkiin rajoituksiin näytetään suhtautuvan paljon vapaammin kuin Suomessa.

Konkarina liikenneyrittäjävalmennukseen

Veljesten päädyttyä yhteisen yrityksen jakamiseen Pasi tarvitsi oman liikenneluvan, siksi hän kävi vuonna 2019 SKAL:n liikenneyrittäjävalmennuksen.

– Sitä kurssia en kadu päivääkään. Vaikka olin ollut jo kauan yrittäjä, ja minulla oli paljon enemmän kokemusta, kuin muutamilla muilla kurssin osanottajilla, oli hyvä kartuttaa alan uusinta tietoa. Aika ei tullut hetkeksikään pitkäksi, vaan sain erittäin paljon uutta ajateltavaa.

Pasi suosittelee kuuden päivän kurssia lämpimästi. Kouluttajat tunsivat asiat perin pohjin ja Pasi piti erityisesti siitä, että kurssilla asioista keskusteltiin. Kenelläkään ei ollut kiire pois, vaan mielipiteitä vaihdettiin innostuneesti.

Viimeisen vuoden aikana Pasi on tarvinnut koronapandemian vuoksi usein tietoja eri maiden koronamääräyksistä ja -suosituksista. Hän on aina soittanut Pia Vuorelle Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjiin. Pia on auttanut, tai tarvittaessa ohjannut Pasin eteenpäin ulkomaan kuljetusten erikoisasiantuntijalle.

– Jos on kysyttävää mistä tahansa kuljetusyrittämiseen liittyvästä asiasta, tai joku fakta pitää tarkastaa, soitan heti SKAL:iin. Kysymyksiini olen saanut aina vastauksen.

Liikenneturvallisuustyö on palkitsevaa ja saa lapsilta peukutusta. Pasi Salon antamat turvaliivit tulivat ahkeraan käyttöön. Kuva on jo vanhempaa perua, mutta tunnelma sama kuin aina.

Rengon koulun oma liikennekasvattaja

Kun Pasin tytär aikanaan opetteli liikennekäyttäytymisen alkeita, hän pääsi isän töihin katsomaan millaiselta liikenne näyttää ajoneuvoyhdistelmästä. Pasi ajatteli, että sellainen on mahdollista vain murto-osalle lapsista. Ajatus kasvoi teoiksi. Pasi ehdotti Rengon koulun rehtorille vuonna 2014, että hän voisi osallistua ekaluokkalaisten liikennekasvatukseen. Ehdotus otettiin hyvillä mielin vastaan.

– Aamupäivän aikana havainnollistimme oppilaille animaatio-ohjelmalla sitä, miten jalankulkija näkyy pimeässä parhaiten, ja mitä ovat kuolleet kulmat. Parasta lapsista oli päästä lopuksi yksitellen ajoneuvoni ohjaamoon havaitsemaan asiat itse. Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjien Pia Vuori oli koululla mukanani. Jaoimme yhdessä SKAL:n heijastimia ja ostamiani turvaliivejä lapsille.

Pasi on osallistunut lähes joka vuosi ekaluokkalaisten liikenneturvallisuuskasvatukseen, koska välittömien lasten kysymykset ovat upeita ja iloiset ilmeet mieleenpainuvia. Yhteistyö koulun kanssa on erittäin palkitsevaa. SKAL:sta ja Liikenneturvalta Pasi on saanut apua esitysmateriaaleihin. Ensi syksyn tapahtumaa suunnitellaan jo siinä toivossa, että koronarajoitukset lieventyvät.

– Toivoisin, että muutkin kuljetusyrittäjät panostaisivat tähän yhteiseen liikenneturvallisuustyöhön. Pikku koululaiset kasvavat pian, ja voivat olla tulevia kuljetusalan ammattilaisia. Olen jo houkutellut yhden yrittäjän vastaavaan puuhaan omalla alueellaan. Toiminnasta saa mahtavan fiiliksen.

– Hämeenlinnassa vuosittain järjestettävä Tawastia Truck Weekend on perheellemme tärkeä yhteinen tapahtuma. Vuonna 2017 vaimoni Mira ja tytär Iines ikuistettiin kanssani liikennevalistusta jakamassa, kertoo Pasi Salo.

Pasi ei ole valitettavasti ehtinyt viime aikoina mukaan paikallisyhdistyksensä Nokian Seudun Ammattiautoilijat ry:n toimintaan. Kokoukset ovat usein viikolla, ja Pasi on silloin reissussa. Hämeenlinnassa vuosittain järjestettävään mahtavaan Tawastia Truck Weekend -tapahtumaan hän on osallistunut joka kertaa perheineen. Välillä on omaa kalustoakin ollut esillä.

– Harmittavaa, ettei tapahtumaa pystytä tänä vuonna järjestämään, mutta toivottavasti tavataan Kantolan tapahtumapuistossa Hämeenlinnassa 8.–9.7.2022. Puhelinkeskustelumme päätyttyä Pasi aikoo jatkaa iltaa paperihommien parissa, katsoa tabletilta ohjelmia ja käydä ajoissa nukkumaan.

Turvallista matkaa, Pasi!

Oy ScanCargo Ltd

Perustettu: 2008
Omistaja: Pasi Salo
Kotikunta: Renko
Palvelut: kappaletavarakuljetukset
Kalusto: yksi yhdistelmäajoneuvo
Toiminta-alue: Pohjoismaat

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: