Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Lehtiarkisto

Kuljetusyrittäjä 4/2021
Johtaja Pasi Lintukangas vastaa Oy Teboil Ab:n ammattiliikenne- ja koneyrittäjämyynnistä. Hän odottaa kovasti, että pääsisi tiiminsä kanssa taas...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Korona lähti sieltä jostain, kiersi nopeasti maapallon ja aiheutti nykyhistorian suurimmat poikkeustoimet. Yli vuoden on koronavirus haitannut...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Kuljetusyrittäjä Pasi Salo tekee liikenneturvallisuustyötä pienten koululaisten parissa. Lähes joka vuosi hän vie autonsa Rengon koululle ja nauttii...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Hanni Tuomaala on SKAL suoritealat ry:n asiantuntija. Yhdistys valvoo kansainvälisen-, sopimus- ja säiliöautoliikenteen kuljetusyrittäjien etuja....
Kuljetusyrittäjä 4/2021
SKAL ry:n ensimmäinen virtuaalinen liittokokous lauantaina 12. kesäkuuta sujui mutkattomasti. Kokoukseen osallistui 115 virallista edustajaa 13...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Viimeisten vuosikymmenien aikana rahtikaluston kaikki mitat ja painot ovat jollain tavalla muuttuneet. On muutettu yhdistelmäpituuksia, toisaalta on...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Nykyinen Ursula von der Leyenin johtama komissio on toiminnassaan profiloitunut vahvasti ympäristökysymyksiin. Suurimpana ympäristöön liittyvänä...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Koulujen ja päiväkotien liikenneturvallisuuspäivien järjestäminen, nuorten varusmiesten innostaminen hakemaan kuljetusjoukkoihin sekä lakineuvonta...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Vuosi sitten esitellyn MAN:in uuden sukupolven TGS-mallisto alkaa pikkuhiljaa yleistymään myös suomalaisessa maastossa. Uudistettu ohjaamo on...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
SKAL Kustannus Oy on solminut yhteistyösopimuksen AKL-Sertifiointi Oy:n kanssa koskien ISO 9001- ja ISO 14001 - standardia toteuttavien laatu- ja...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Polttoaineveron korotusten sijaan on uskallettava uudistaa liikenteen verotusta. Järjestötyöllä ja poliittisen vaikuttamisen keinoin haluamme...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Osa kuljetusyrittäjistä valitsee ajoneuvot siten, että niillä on mahdollista päästä tuottavaan työhön mahdollisimman nopeasti. Yksilöllisen ajokin...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Kuntavaalit käytiin 13.6.2021. Ääntään käytti vajaat 2,5 miljoonaa suomalaista, noin 55 prosenttia äänioikeutetuista. Suurimman osuuden, 21,4...
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Kuljetusliike Alasmaa Oy:n tukikohdat ovat Paneliassa ja Hauholla. Mukaan yritystoimintaan on pian astumassa kolmas sukupolvi. Yhdessä tekeminen on...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Oranssi neliö ajoneuvon keulassa tarkoittaa, että kyseessä on vaarallisten aineiden kuljetus. VAK-kilvistä ei kannata huolestua, sillä yleensä...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Anu Häkkinen on vaarallisten aineiden kuljetusten johtava asiantuntija Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa. Parhaillaan hän työskentelee VAK-...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti julkaistiin heinäkuussa 2020. Sen sisältämiä ajo- ja lepoaikoja koskevia muutoksia, kuten joustoa viikkolepoon...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Tilapäinen henkilönosto kuormausnosturilla on tällä hetkellä Suomessa sallittu käyttöasetuksella. Näissä tilapäisissä nostotöissä henkilönostokori...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Vaarallisten aineiden kuljetusten lainsäädännön osalta eletään suvantovaiheessa, jossa odotetaan uudistuvaa VAK-lakia. VAK-lain kokonaisuudistus on...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Jo varhain, kun kukaan ei vielä tuntenut sanaa kuljetusala, kehitettiin henkilöiden ja tavaroiden kuljettamiseen tarvittavia välineitä. Kun...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Mikko Saarinen Ky on yli 22 auton yritykseksi kasvanut kuljetusliike, jonka pääasiallisia palveluja ovat elementti- ja erikoiskuljetukset sekä...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Kuljetusyrittäjä Kari Korhonen tuntee hyvin vaarallisten aineiden kuljetusten säädökset. Hän osallistuu aktiivisesti toimintaan, jonka tavoitteena on...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Scanian maahantuojaorganisaatio yllätti lehdistön järjestämällä Kausalan Kymiringillä uuden V8-mallistonsa koeajotilaisuuden. Saimme tutustua...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Rapistuvan Kirjalansalmen sillan kunto huolestuttaa Paraisten kunnan yrittäjiä ja asukkaita. Kuljetusyrittäjien työtä huonokuntoisen sillan paino- ja...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Viime vuoden alussa esitellystä, täysin uudistuneesta MAN TGX -mallistosta näkyy jo erilaisia variaatioita maamme teillä. Odotettu uutuus on...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Tienpitäjä vastaa lähtökohtaisesti aina tien suunnittelusta, rakentamisesta ja kunnossapidosta. Kaikissa tiellä sattuneissa vahinkotilanteissa...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Hallitus antoi 25.3.2021 eduskunnalle jätelain muutosesityksen. Se vastasi pitkälti hallituksen 30.11.2020 julkaistua välineuvottelutulosta....
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Vuonna 2012 esitellyn, neljännen sukupolven korkeaohjaamoisen Volvon FH-malliston kasvojenkohotus tapahtui tänä vuonna. Ulospäin näkyvät muutokset...
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Toimitusjohtaja Iiro Lehtonen avaa keskustelun liikenteen verotuksen kokonaisuudistuksesta. SKAL:ssa laaditaan parhaillaan omaa veropoliittista...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala on yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka tuntee myös kuljetusyrittäjän arjen. Suvussa on työskennelty...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Keräsimme EU-palstallemme tietoa ja tunnelmapaloja niin Brysselin edunvalvojamme FinMobilityn kuin SKAL:n kuulumisista. Etätyön ja -vaikuttamisen...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
SKAL kehitti vuonna 2019 yhdistelmäkonfiguraattorin, jonka avulla voi määritellä kalustoyksiköistä sallitun ajoneuvoyhdistelmän turvallisesti ja...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Pääsimme kokeilemaan miltä Italiassa valmistettu pakettiauto tuntuu pohjoisen liukkailla ja viimaisilla teillä. Suurikokoinen 16 kuution...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Kuljettajan toiminnalla on merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen ja sitä kautta päästöihin, mutta myös kaluston kuntoon ja totta kai...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
SKAL:n jäsenyrittäjistä vain runsaat kolme prosenttia on naisia. Se on vähän. Naisten osaamisen ja visioiden tuominen nykyistä vahvemmin pelikentälle...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Neljänkymmenen vuoden ajan Toyota Hiace tuli tutuksi kaikilla teillämme, kaupungeista maatiloille. Viime vuosikymmenen alussa silloisen...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Moni iäkkäämpi kuljettaja muistaa Iveco Eurostarin kookasohjaamoisen kilometrinnielijän. Varsinkin sen legendaarinen, Eaton-Fullerin valmistama Twin...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
SKAL edellyttää kansallisen päästökaupan valmistelun välitöntä keskeyttämistä ja laskutikkuun tarttumista. Suomen talous on vaarassa katketa...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Laura Muhonen, 37, on tehnyt polveilevan uran kampaamoyrittäjästä vanhempiensa kuljetusyritykseen ensin jätteenkuljettajaksi, sitten hallinnon ja...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Mercedeksen keskiraskasta pakettiautomallistoa edustava Vito-mallisarja täytti viime vuonna 25-vuotta. Sen uusimmat malliversiot ovat nyt saatavissa...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Sanna Heikkilä valmistautui vaativaan tehtäväänsä Jari Välikangas Oy:n toimitusjohtajana perehtymällä toimintaan huolella kolme vuotta ja...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Mikko Voutilainen on syntynyt Vihdissä, varttunut savolaisena Rautavaaralla sekä opiskellut ja työskennellyt Jyväskylässä. Vuonna 2018 hän siirtyi...
Kuljetusyrittäjä 2/2021
Logistisen tiedon avaamiseen kohdistuu voimakkaita avaamispaineita eri puolilta hallintoa. Odotuksia luodaan niin EU-tasolla kuin kotimaisessa...
Kuljetusyrittäjä 1/2021
Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Seppo Tolosen toimisto on Helsingissä. Normaalioloissa hän kiertää aktiivisesti Suomessa...
Kuljetusyrittäjä 1/2021
Manner-Eurooppaan pyrkivät kuorma-autot jumiutuivat Englannin kanaalin poikki johtaville väylille joulun alla. Kuvat perheidensä luo kaipaavista...
Kuljetusyrittäjä 1/2021
Melkein kaikissa EU-maissa on tällä hetkellä käytössä EU-lainsäädännön mukaan toteutetut tiemaksut raskaalle liikenteelle joko aika- tai...
Kuljetusyrittäjä 1/2021
Yksi ainoa 1980-luvun kuorma-auto aiheutti saman verran päästöjä kuin 600 nykyaikaista Euro 6 -tason kuorma-autoa. Paljon on tapahtunut kehitystä...
Kuljetusyrittäjä 1/2021
Viime vuoden lopulla Joni Koppo (34) sai positiivista huomiota Lappeenrannan yrittäjäjärjestöltä ja Kauppalehdeltä. Nuoren miehen kymmenen vuoden...
Kuljetusyrittäjä 1/2021
Viime vuonna Volvo esitteli suurimmat muutokset mallistoonsa useampaan vuoteen. Uusiksi menivät FHmalliston ulkoilme ja sisusta. Myös...
Kuljetusyrittäjä 1/2021
Infra-alan digitalisaatioprofessori Kalle Vaismaa työskentelee Tampereen yliopiston tutkimuskeskus Terrassa. Hän johtaa ryhmää, joka suunnittelee...

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: