Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
SKAL kalenteri 2020 banneri

Laitettaisko ilmoitus?

Me suomalaiset olemme hyviä luomaan ja kehittämään kaikenlaista uutta. Kehitelmien saatteleminen myyntikuntoon ja paketoiminen ostajien ulottuville onkin jo vaikeampaa.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 6/2017
päätoimittaja

Siinä kalpenemme maailmanbrändejä kilvan tehtailevien  naapureiden rinnalla. Kun kiinnostava suomalainen innovaatio putkahtaa julkisuuteen, ei tarvitse kauan odotella, kun se jo liukuu ulkomaisiin käsiin! Joka ei tykkää nyhtökaurasta* saattaisi sanoa, että tervemenoa, mutta vakavasti ottaen arvokkaiden oivallusten valuminen hiekkana sormiemme läpi ei ole hyvä juttu.

Markkinoinnin ammattilaiset sanovat, että markkinoinnin arvoa ei Suomessa ymmärretä. He ovat siinä aivan oikeassa! Markkinoinnin maailmassa puhutaan differentaatiota, segmentointia ja mediamixejä tai kontaktipisteitä ja klikkauksia, joiden avulla asiakasyritykset pääsisivät takomaan tulosta. Koska markkinointiosaajien potentiaaliset pk-asiakkaat eivät ymmärrä heidän kieltään, jää heidän osaamisensa monessa pk-yrityksessä hyödyntämättä. Tämä on harmi, sillä yrityksen  kiinnostavuutta ja jopa hinnoitteluvoimaa on mahdollista lisätä markkinointiosaamisen avulla.

Katsotaanpa pohjoiseen: Napapiirin Kuljetuksen toimitusjohtaja Teppo Kyrö kertoo, että heillä kuljetusyrittäjät henkilöstöineen ovat voimavara, joka on etulinjassa tapaamassa  avulla ja teki ensimmäiset uudet kaupatkin heti nettishopin auettua. Harjoitus ei ollut läpihuutojuttu, mutta kannatti. Etelässä taas Timo Vuoren luotsaama Betonivuori Oy teetti yritysilmeen ammattilaisella ja maksaa näkyvyydestä hakukoneissa sekä toisinaan Facebookissakin. Somettavat työntekijät toimivat lähettiläinä ja sisällöntuottajina. Keskisuomalainen H.Ojanperä Ky puolestaan uskoo JYP:in vetovoimaan markkinoinnissaan.

Myynnissä ja markkinoinnissa on monenlaisia mahdollisuuksia, kunhan pysytään laillisissa keinoissa eikä tölvitä ketään. Markkinoinnin maailmassa, kuten kaikessa yrittämisessä, väärä arvio voi maksaa uran. Rustailin itsekin nuorempana  tekstejä mainostoimistoissa. Kokemukseni olivat sekä ihania että kamalia. Opin, että suuri osa markkinointiväestä on luovia työmyyriä, jotka vilpittömästi ponnistelevat asiakkaan hyvän tuloksen eteen. Sitten on tämä toinen puoli, urbaanilegendat sikaria polttavista, golfaavista ja sekoilevista mainosmiehistä… sekin oli totta, mutta jääköön muistelmiin.

Oli miten oli, aika ajoin yrityksen kannattaa hieman ravistella kohderyhmiään ja tavoitteitaan, ettei jämähdä paikoilleen. Jospa ei tyydyttäisikään laittelemaan yksittäistä ilmoitusta, vaan mietittäisiin, miten oman yrityksen saisi entistä  houkuttelevammaksi asiakkaille, työntekijöille, kumppaneille ja rahoittajille.

Hyvää syyskauden alkua!

Heini

*Nyhtökaura on onneksi toistaiseksi suomalaisomistuksessa.

Kuljetusyrittäjä 1/2020
Kuljetusyrittäjä 8/2019
Kuljetusyrittäjä 6/2019
Kuljetusyrittäjä 5/2019
Kuljetusyrittäjä 4/2019

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: