Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Neste-Virallisesti-Yhdessä-SKAL

Laatupeli Mersulta maantielle ja maastoon

Suomalainen autoverotus on vuosikymmeniä ollut ydinfysiikkaan ja tähtitieteeseen rinnastettavissa oleva asia. Verotus ja sen yhdistäminen käytäntöön ovat monimutkaisia. Koeajossamme ollut Mercedes X 350 avolava on yksi esimerkki autoverotuksemme kummallisuuksista.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 6/2019

Muualla maailmassa Mercedes X 350 on henkilöautomainen, avolavainen kulkupeli, johon saadaan mahtumaan viisi matkustajaa. Suomessa auto on ns. kaksikäyttöauto, joka on korkeasti verotettu takana olevien istuimien vuoksi. Tämä on sääli. Monikäyttöisen ajoneuvon, jota voi käyttää sekä työssä että vapaa-ajan harrastuksissa, hinta nousee hyvin korkealle. Onneksi maahantuojalla on olemassa valmiudet kaksipaikkaiseen pakettiautomuutokseen.

Voimakkaalla, kolmelitraisella V6-moottorilla varustettu monikäyttöinen avolava edustaa valmistajansa näkemystä kulkuneuvosta, jolla pärjää erilaisissa ympäristöissä, kestopäällysteellä ja sammalikossa. Kokemuksesta autonvalmistuksessa hommat eivät jää kiinni. Mercedes lienee tällä hetkellä maailman vanhin autonrakentaja. X-sarjan mallisto on sukua Nissan Navaran kanssa, perusrakenne ja valmistusmaa ovat samat. Lopputulos on kuitenkin aito Mercedes.

Helppoa lastausta.

Moottorin tarjoamat liki 260 hevosvoimaa kytkettynä 7-nopeuksiseen automaattivaihteistoon sekä jatkuvaan nelivetoon, tekevät X 350:stä kykenevän veturin, jolla voi vetää painavampaakin perävaunua sukkelasti. Jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa on 3 500 kiloa, tämä kannattaa ottaa huomioon kuljettajan ajo-oikeudessa, lompakosta pitää löytyä vähintään BE-ajo-oikeus. Ajo-ominaisuudet ovat X-sarjalaisessa kohdillaan. Erinomainen kuljettajan penkki sekä kuljettajaa hellivä ergonomia takaavat mainion työskentely-ympäristön lyhyille ja pitkille reissuille. Kuljettajan tietojärjestelmän näyttö on sijoitettu hiukan liian kauas kuljettajasta, kättä joutuu kurkottelemaan. Näyttöön integroidusta peruutuskamerasta on todella suuri hyöty myös perävaunua kytkettäessä.

Kuormanvarmistusta.

Tavaratilan muovinen suojakaukalo suojaa lavaa kolhuilta, mutta kovan ukkosmyrskyn jälkeen kaukaloon oli jäänyt kymmeniä litroja vettä. Jonkunlaiset vedenpoistoreiät voisivat olla paikallaan.

Alas laskeutuva takalaita helpottaa lastaamista tuhat kiloa kantavaan tavaratilaan. Sidontapisteet ovat asianmukaiset ja tukevat. Kokonaisuus on laadukas, kuormankantokyky hyvällä tasolla. Ohjaamossa takapenkin selkänoja voidaan kääntää ylös ja saada näin lisää kuljetuskapasiteettia. Takapenkin istumamukavuus on riittävä, pitkillä retkillä takapenkkiläiset todennäköisesti arvostaisivat lyhyempiä ajovälejä ja pidempiä taukoja.

Kokonaisuutena Mercedeksen X-sarja täyttää reilusti siihen kohdistuneet vaatimukset. Pelkästään auton hintaluokka nostaa vaatimustason korkealle. Autolla on mukava ajaa, se kantaa hyvin kuormansa ja sillä on varmasti vähintään riittävä kyky vetää perässään raskastakin perävaunua. Työn laatukin on Mercedeksen tapaan erinomaista. Jos jotain jäin kaipaamaan, se olisi kenties alhaisempi hinta, jolloin auton osto olisi mahdollista useammallekin siitä innostuneelle. Tässä olisikin vihje päättäjien suuntaan, jotta hinnoitteluperusteet autoveron suhteen järkeistyisivät. X 350 pärjäisi mainiosti myös pakettiautona, jossa olisi väliaikaiset lisäistuimet.

Mercedes X 350 d
Jatkuva 4Matic-neliveto

Moottori: OM 642 3 litraa, 258 hv
Vaihteisto: 7G-Tronic Plus, automaatti, 7 nopeutta
Kokonaispaino: 3 250 kg
Kantavuus: 1 000 kg

 

Neste-Virallisesti-Yhdessä-SKAL

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: