Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Kuuntelemalla ja keskustelemalla syntyvät parhaat ratkaisut

Asiakkuuspäällikkö Timo Kilpeläinen Nesteeltä nauttii keskusteluista asiakkaiden kanssa. Asiakkaan yritystoimintaa tukevia palvelumuotoja pohdittaessa Timo oppii itsekin aina lisää.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen

Kuljetusyrittäjä 7/2020

Tapaamme Timo Kilpeläisen kanssa Nesteen pääkonttorilla Keilaniemessä Espoossa. Lähes koko henkilökunta työskentelee koronan vuoksi etänä, joten  yleensä ihmisiä kuhiseva viihtyisä aulatila ammottaa nyt tyhjänä, ystävällisiä vastaanottovirkailijoita lukuun ottamatta. Timo kertoo, että talon toimitiloista on käytössä tällä hetkellä vain kaksi kerrosta.

Timo Kilpeläisen asiakaskunta on pääasiassa akselin Espoo– Nurmijärvi–Porvoo sisäpuolella. Hän on aktiivisesti yhteydessä noin sataan yritykseen, tällä  hetkellä lähinnä soittelemalla ja tai muilla etäyhteyksillä.

– Etätyön edellytykset ovat meillä hyvät, mutta kaipaan kyllä kovasti asiakkaiden ja työkavereiden tapaamista kasvokkain. Muutamia yrittäjiä olen nyt syksyllä  päässyt tapaamaan, Timo kertoo.

Valmistuttuaan ylioppilasmerkonomiksi Timo työskenteli muutamassa yrityksessä myyntitehtävissä ennen kuin hänet palkattiin Nesteelle vuonna 2013. Aluksi hänellä oli asiakkaita koko Suomen alueelta, muun muassa Pohjanmaalta ja Pohjois-Suomesta. Viimeiset neljä vuotta Timon aluetta on ollut eteläinen Suomi. Asiakaskunnassa on sekä raskaan liikenteen yrittäjiä että teollisuusyrityksiä.

– Tehtäväni on auttaa yrittäjiä heidän perustyönsä helpottamisessa. Kerron heille tuoteuutuuksistamme ja etsin yhdessä heidän kanssaan arjen käytäntöjä helpottavia ratkaisuja koko tuote- ja palveluvalikoimastamme. Maaliskuussa olin mukana Porvoon Kuljetusyrittäjät ry:n vuosikokouksessa. Se oli miellyttävä tilaisuus. Vastaaviin SKAL:n tapahtumiin olisi mukava saada kutsuja, kun se on taas mahdollista. Olen valmis osallistumaan myös webinaareihin.

Timon päivittäistä työtä on laatia sopimuksia ja tarjouksia asiakkaille, neuvotella heidän kanssaan ja huolehtia, että yhtiön palvelut pelaavat sovitusti. Hänelle  voi soittaa kaikista asiakkuuteen liittyvistä ongelmista ja uusista yllättävistä tilanteista. Timo tunnetaan rauhallisena, yksityiskohtiin tarkasti paneutuvana henkilönä.

– Parasta työssäni ovat asiakkaat. Olen oppinut kahdeksan vuoden aikana heiltä valtavasti. He ovat kukin oman alansa parhaita ammattilaisia, joiden kanssa on mahtava työskennellä. Haluan olla kehittämässä heille kokonaisvaltaisia käytännön ratkaisuja.

Nesteen vastaus liikenteen päästöjen vähentämiseen on Neste MY uusiutuva diesel™. Se on erinomainen vaihtoehto fossiiliselle polttoaineelle, silloin kun  ritys haluaa pienentää omia kasvihuonekaasu- ja CO2-päästöjä. – Olemme solmineet hienoja kumppanuuksia yrittäjien kanssa, jotka käyttävät  ajoneuvoissaan uusiutuvaa dieseliämme.

– Olemme tämän vuoden aikana avanneet yli 10 uutta raskaan liikenteen jakelupistettä ja koko verkostomme tarjoaa tällä hetkellä yli 120 Neste My uusiutuvan dieselin tankkauspistettä. Meillä on selkeät tavoitteet tukea asiakkaitamme ympäristöä säästävissä ratkaisuissa. Yhtiön tavoite on lisäksi saada koko tuotanto hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Vastuullisuuden lisäksi myös palveluidemme turvallisuus on meille tärkeää.

Timo itse säästää ympäristöä tankkaamalla Neste MY uusiutuvaa dieseliä ja liikkumalla paljon polkupyörällä sekä valitsemalla omaan käyttöönsä pitkäikäisiä  tuotteita.

Timo kertoo harrastavansa urheilua tasaiseen tahtiin. Kavereiden kanssa hän soittaa rumpuja omaksi ilokseen. Merkittäväksi vapaa-ajan harrastukseksi ovat muodostuneet retket kävellen ja telttaillen luonnonpuistoissa Lapissa, Nuuksiossa ja Sipoonkorvessa.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: