Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Kuljettajalle tehty MAN TGX-mallisto

Kaksikymmentä vuotta on pitkä aika kuorma-automallin elinkaarena. Vuonna 2000 esitellyn ja muutaman vuoden välein kasvonkohotuksen saaneen MAN TG-sarjan korvaava uusi mallisto esiteltiin helmikuussa Pohjois-Espanjan Bilbaossa. Myöhemmin keväällä maahamme saapuva TGX-mallisto tulee varmasti lyömään kiilaa kuorma-automarkkinoihin, alkupotku tehdään rekanvetureilla.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 2/2020

Viisi vuotta kestänyt suunnittelutyö on ollut asiakasläheistä. MAN TGX-malliston kehittämiseen on osallistunut haastatteluin 300 asiakasta ympäri maapalloa, lisäksi kuljettajien taukopaikoilla ja huoltoasemilla on haastateltu 700 kuljettajaa. Lopputuloksessa on selkeästi huomioitu esitetyt toivomukset. Uuden mallisarjan suunnittelusta vastannut Susanne Bauer korostikin asiakaskontaktien tärkeyttä.

Uuden TGX-malliston tärkeimpiä uudistuksia on sen kokonaan uudelleen ajateltu sähköinen arkkitehtuuri. Kaiken perusta on tehokas keskustietokone, joka kerää CAN-väylää pitkin anturitiedon. Uutuutena on tiedon kulku antureilta  keskusyksikölle. Jokaisen yksilön johtosarjat suunnitellaan yksilöllisesti, huomioon ottaen myös päällirakenne. Räätälöidyt johtosarjat ovat kevyempiä, vähentävät liitosten määrää ja ovat helpommin korjattavissa. Keskustietokone on myös helposti päivitettävissä tulevaisuuden toimintoihin ja palveluihin. Yksi uusista palveluista on MAN ServiceCare, jossa ajoneuvo on yhdistetty RIO-järjestelmän avulla huoltoon sekä avustusjärjestelmään. Palvelun avulla kuljetusyrittäjä ja kuljettaja voivat ennakoida huollon tarpeet ja saavat tarvittaessa apua. Älypuhelimeen saatavan MAN Driver App:in avulla kuljettava voi tarkistaa ajokkinsa kunnon etänä ja pystyy hankkimaan tarvittaessa hätäavun paikalle sovelluksen ilmoittaessa ajoneuvon sijaintitiedon valmistajan ylläpitämään keskukseen.

Näkyvyyttä.

Uuden mallisarjan esittelyssä pääpaino oli Euroopassa eniten myyty kategoria, kaukoliikenteen rekanveturit. Kuljettajan työympäristöön on selvästi panostettu, kuljettajia kuunnellen. Lähes 90 asteen kulmaan avautuva ovi tekee  sisäänkäynnistä helpon. Oven alaosaan voidaan asentaa katkaisijat esimerkiksi keskuslukolle, työvaloille ja muille toiminnoille. Niiden kytkemiseksi ei tarvitse nousta ohjaamoon. Täysin uudistettu sisätila ansaitsee kehumisen. Digitaalinen mittaristo näyttää nykyaikaisuudestaan huolimatta sopivan vanhanaikaiselta, katkaisijat ovat selkeämpiä kuin edellisessä mallissa ja ne on jaoteltu omiin ryhmiinsä.

Kuljettajalle tehty.

Selkeä uudistus on vaihteiston käyttövivun sijoitus ohjauspyörän pylvääseen. Tämä johtuu siitä, että MAN käyttää uudessa sarjassaan, kuten he itse mainitsevat, Traton-konsernin vaihteistoa. Tuttavallisemmin automatisoitua Scanian Opticruise -vaihteistoa. Voimalinjaan voidaan valita tuttuja, viime vuonna päivitettyjä D28- tai D38-moottoreita, joista saadaan tehoja 430-hevosvoimasta aina 640-hevosvoimaan. Uutuutena autoihin saa 2,31 perävälityksen, jonka ansiosta valmistaja lupaa  jopa 8 %:n alennuksen polttoainekulutukseen. Auton eri toimintoja, kuten navigaattoria ja viihdelaitteita voidaan ohjata käden ulottuvilla olevalla SmartSelect -ohjaimella. Kuljettajan vapaa-ajan vietto uudessa ohjaamossa sujuu mainiosti.

Muunneltavuutta.

Erikokoisia ohjaamoja on tarjolla kahdeksan. Suurin ohjaamo on sisätiloiltaan 2,08 metriä korkea. Kuljettajaa helpottavat kauko-ohjaimella vuoteelta säädettävät ohjaamon valaistus, lämmönsäätö ja lukitus. Tarjolla on useita erilaisia makuutilan
patjavaihtoehtoja sekä mukavuusratkaisuja kuten kakkoskuljettajan monipuolisin säädöin varustettu tuoli. Individual-varustepaketti tekee ohjaamosta matkamiehen ja -naisen unelman keittiöpaketteineen, näppärine vuoteen selkänojineen sekä säilytystiloineen.

Vajaan tunnin mittainen koeajo Pyreneiden vuoriston mutkaisella moottoritiellä vakuutti. Autoon on helppo kiivetä, tartuntakahvat ja portaat ovat sopivissa paikoissa. Istuin on mukava ja ajoasennosta saa muutamaa nappia painamalla erinomaisen. Näkyvyys ulospäin on selkeästi parempi kuin aikaisemmin, kiitos erinomaisten taustapeilien, joiden sijainti on yksi alan parhaista. Oikealla puolella A-pylvään ja peilinkuvun väliin jää runsaasti tilaa. Se parantaa näkyvyyttä. Digitaalinen mittaristo on selkeä ja samalla perinteinen, nähtävillä on tarvittava informaatio.

Matkailuauto.

Vaihteenvalitsin kohtaan ”Driving”, ajomoodi kohtaan ”Efficiency” ja kaasua. Sähköhydraulinen ohjaus on kevyt käyttää alhaisilla nopeuksilla ja jämäkkä moottoritienopeuksissa. Koeajolla mukana olleen tehtaan testikuljettajan pyynnöstä asetan adaptiivisen vakionopeudensäätimen päälle. Serkkunsa Scanian tapaan järjestelmä toimii hyvin ja ennakoivasti. Kaistavahdin kulmikkaaseen toimintaan en ollut täysin tyytyväinen. Aikaisemmin koeajamaani edellisen mallisarjan MAN- takateliautoon verrattuna vastaohjauksen toiminta oli aggressiivisempaa. Tämä korostui vuoristobaanan tiukoissa mutkissa, joissa jouduin ottamaan hiukan tiukemman ajolinjan. Ohjaus löi tavallaan näpeille. Muuten auton ajettavuus on  huippuluokkaa, erityismaininta tehokkaalle hidastimelle. Kokemus oli kokonaisuudessaan mainio.

Uusi MAN TGX-sarja tulee valmistukseen juuri oikeaan aikaan. Kahdenkymmenen vuoden kokemus edellisestä mallistosta sekä pitkät perinteet saksalaisesta kuorma-autonvalmistuksesta yhdistettynä pohjoismaalaiseen  komponenttivalmistukseen takaavat onnistuneen lopputuloksen. Huippunykyaikainen mallisto on yhdistetty perinteiseen kuljettajaympäristöön. Auton oikea käyttö vaatii myynniltä oikean asenteen luovutettaessa uutta työkalua kuljettajalle, mutta perinteiset toiminnot mahdollistavat sen, että kuljettaja pääsee nopeasti nauttimaan hyvästä työkalusta. Uudessa TGXmallistossa on hyvää pitkäksi aikaa.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: