Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
TIP Europe

Kuin kotiinsa olisi tullut DAF XF 530:n ratissa

Näitä tarinoita kirjoitellessa pitäisi tunneasiat jättää sivuun ja keskittyä tuomaan esille koeajon aikana syntyneitä ajatuksia kyseisistä ajokeista. Aina se vain ei onnistu. Joskus iskee kuin sata salamaa, tämä on se juttu.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 8/2020

Näin kävi, kun hain Kehä kolmosen kupeesta koeajoon lähes 40 tonnin painoisen yhdistelmän, jonka veturina toimi kolmeakselinen juhlamallin DAF XF 530 -vetoauto. Mallilla  juhlistetaan 250 000 valmistettua Super Space Cab -ohjaamoa. Kyseinen, tanssilavan kokoinen ohjaamo on alalla legendaarisessa maineessa. Sisään kavuttuaan ei enää ihmettele, miksi on aihetta juhlaan.

Laadukas työympäristö.

Mitä muuta voisi sanoa 12,6 kuution tilan tarjoavasta, markkinoiden suurimmasta ohjaamosta. Reilun korkuinen (223 cm) ohjaamo tarjoaa tilaa jopa koripallon pelaajalle. Tarvittaessa kyseinen pelaaja voi ottaa makoisat unet 220 senttimetriä pitkässä ja 80 senttiä leveässä vuoteessa. Koska omat mittani jäävät noista maksimeista noin 25 senttiä, voin todeta, että tilaa on riittävästi. Iso plussa tulee auton varusteena olevasta yölukosta, jolla kuljettajan ovi saadaan lukittua niin, että autoon murtautuminen on erittäin vaikeaa.

Reilun päivän kestävä koeajo suuntautui Länsi-Uudenmaan syksyisille väylille. Paccarin 13-litrainen, 530-hevosvoimainen moottori kyyditti kuormaa vaivattomasti. Kojetauluun siirretty kiertokatkaisin, jolla hallitaan automatisoitua vaihteistoa, on helppokäyttöinen eikä vie tilaa kuljettajalta hänen siirtyessään kuljettajan penkiltä makuuhuoneeseen. Kojetaulunäkymä on yhtä aikaa sekä mukavan vanhanaikainen että moderni. Mittareiden sanoma on selkeä. Informaatio näytetään pääasiassa analogisesti. Kojetaulun infonäytön hallinnan katkaisin on hiukan piilossa ohjauspyörän pylvään takana. Tämä tekee sen käyttämisen hiukan hankalaksi. Kenties siksi, että katkaisijaa ei käytettäisi ajon aikana. Infonäyttö on monipuolinen,  varsinkin kuljettajan ajotavan opastus on mainio. Järjestelmä on kannustava, eikä rankaise kuljettajaa niin helposti kuin kilpailijoiden vastaavat järjestelmät.

Vaivaton vaihteenvalitsin.

Akseliväliltään 3,1-metrinen, Norja-telinen veturi vie puoliperävaunua vakaasti ja taloudellisesti. Ajo-ominaisuudet ovat kohdillaan, auto ei vetele vaan kulkee vakaasti ohjauspyörällä valittuun suuntaan. Automatisoitu vaihteisto toimii hyvässä yhteistyössä moottorin kanssa. Hidastin toimii vahvasti. Kytkimen käyttö on aavistuksen hidasta. Varsinkin liikkeelle lähdettäessä se hidastaa hivenen lähtökiihdytystä. Tällä on kuitenkin varmasti positiivinen vaikutus kytkimen käyttöikään. Koeajon aikainen polttoaineen kulutus oli alle 30 litran. Sitä voidaan pitää todella alhaisena kulutuksena lähes täyteen massaan lastatulla yhdistelmällä.

Yölukko tuo turvaa kuljettajalle.

Daf on tunnettu Euroopassa siitä, että sillä ajavat omistajakuljettajat. Toki myös suuret yritykset ovat hankkineet melkoinen määrän autoja laivueeseensa. Omistajakuljettajat arvostavat ohjaamon suuria tiloja ja sen takia auto on suosittu pitkien matkojen kuljetustehtävissä. Laaja huoltoverkosto, joka laajenee myös meillä Suomessa takaa avun ongelmatilanteissa.

Päivä iso-ohjaamoisen Dafin puikoissa oli hienoa aikaa. Juhlamallin sisustus on tyylikästä nahkaa, jonka väri sointuu hyvin yhteen muun sisustan kanssa. Vuode on hotellitasoa. Tällä voisi tehdä pidemmänkin reissun Eurooppaan. Näin auton ominaisuudet tulisivat parhaiten esille. Vaivaton eteneminen ja tilava ohjaamo muutaman päivän kestäville matkoille takaavat mukavan ja turvallisen työympäristön.

DAF XF 530 FTS 6x2

Moottori: MX-13, 530 hv, 2 600 Nm
Vaihteisto: TraXon TX 2620, 12 nopeutta
Hidastin: ZF Intarder
Akseliväli: 3 100 mm
Perän välityssuhde: 2,53
Polttoainesäiliö: 700 l
AdBlue säiliö: 90 l

Vuotekno

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: