Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Hankook Kuljetusyrittäjä

Kovaluonteinen maansiirtäjä

Maailmalla hyvän maineen saanut Renault Kerax -mallisto on päivitetty vastaamaan nykyisiä vaatimuksia, joita järeälle maansiirtoautolle asetetaan. K-sarjan maansiirtäjä sopii hyvin työmaille, joissa tärkeintä ei ole poseeraus vaan raaka työnteko.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 2/2019
Suojaa työmaalle.

Renault K-sarja eroaa aikaisemmin koeajetusta C-sarjasta runkokorkeuden ja ohjaamon suojauksen osalta. K-sarjan auto on valmistajansa ainoa tuote, jossa on vakiovarusteena sähköohjatut rumpujarrut. Teräksinen  etupuskuri tuo mieleen auton serkun, Volvo FMX:n. Rungon vahvistukset ja kosketuksille alttiiden komponenttien, kuten ilmasäiliöiden suojaus on viety äärimmäiselle tasolle. Tarkoitus on ollut kehittää työkalu, jolla  voidaan toimia kovissa olosuhteissa. Tässä valmistaja ja maahantuoja ovat onnistuneet. Auto on varustettu ELG:n valmistamalla sora-kivilavalla, 10 mm:n levystä hitsattu pohja 6 mm:n laidoilla on tukevaa tekoa. Nummi RT-ryhmäkippi nostaa ajoneuvon kotimaisuusastetta, samoin riihimäkeläisen HF-autohuollon tekemät päällirakenneasennukset.

Yksityiskohdilla turvallisuutta.

Ajoneuvoon kiivetään, ei nousta. Runkokorkeus pakottaa nostamaan jalkaa ylöspäin. Hyvät tartuntakahvat helpottavat ylösnousua. Ohjaamon varustusta on tarkoituksella pelkistetty, sinne voi kiivetä yhtä hyvin mutaisilla kumisaappailla kuin nahkakengilläkin. Ajoasento on jo aikaisemmin hyväksi todettu. Katkaisinkokonaisuus, jolla hoidetaan tasauspyörästön lukkoja, vaatii perehdytyksen ennen tositoimia. Myös ohjauspyörän kehän tasolla oleva keskiö vaatii hiukan totuttelua. Auton kanssa tulee kuitenkin nopeasti sinuiksi.

Akseliväliltään 4 600-millinen, 2+2 -akselistorakenteinen kippiauto liikkuu työmailla näppärästi. Monet maansiirtoalan ammattilaiset tuntuvat pitävän kaks plus kakkonen -akselistorakenteesta. Tiukoissa paikoissa auton keulaa voi roikottaa ojan yli. Kaksipalkeinen kevennin helpottaa ajoa hankalissa paikoissa. Vahvasti Volvon sukuinen automatisoitu vaihteisto, Optidriver Xtream tekee työnsä melko mallikkaasti. Kuormituksen ja maaston mukaan mukautuva vaihtamisohjelma on hyvä, muttei vielä aivan esikuvansa tasolla. Tällä paketilla kuitenkin selvitään hienosti montun pohjalta maantielle.

Suomalais-ranskalaista yhteistyötä.

Koeajossa ollut Renault K-sarjan maansiirtoauto on jälleen hyvä esimerkki maahantuojan halusta rakentaa auto asiakkaan tarpeisiin. Toimiva jälkimarkkinointi, taitavat myyjät ja pätevät päällirakentajat takaavat sen, että valmiilla autolla voidaan lähteä suoraan työmaalle. Variaatioita on lukuisia. Kuuntelemalla asiakasta ja yhdistämällä hänen kokemuksensa työstä auton suunnitteluun, saadaan aikaan toimiva työkalu, jolla on hyvä ja turvallista tehdä omaa leipätyötään.

Renault K 520 P8X4 MEDIUM E6

  • Moottori: DTI 13
  • Enimmäisteho: 382 kW / 520 hv. 1430–1800 rpm
  • Enimmäisvääntömomentti: 2550 Nm, 1000–1430 rpm
  • Vaihteisto: Optidriver ATO 2612F XTREM vaihteisto, automaattinen kytkin, 12 vaihdetta eteen ja 3 taakse.
  • Akseliväli: 4 600 mm
  • Jousitus: Etujousitus: vahvistetut paraboliset etujouset 3 lehdellä, kallistuksenvakaaja. Takajousitus: paraboliset takajouset 3 lehdellä, kallistuksenvakaaja, vaimentimet takana.
  • Taka-akselin välityssuhde: 3.76
  • Päällirakenne: ELG sora-kivilava, pituus 5 700 mm, pohja 10 mm, laita 6 mm, korkeus 1 200 mm

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: