Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Korkeaa tai matalaa Volkswagen Crafterilta

Varsinkin jakeluliikenteessä saattaa ajoneuvon korkeus muuttua ongelmaksi. Kuormatilan katto on liian korkealla. Kotimainen innovaatio, kuormatilan säädettävä korkeus voi ratkaista monta ongelmaa.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 8/2021

Tamperelaisen Pajakulman Volkswagen Crafterin päälle rakennettu, nostettavalla katolla varustettu Cityliner-kuormakori  on mainio keksintö.

Auton kuormatilan kapasiteetti joustaa tilanteen mukaan antaen huomattavan edun kiinteällä korkeudella tehtyyn kuormatilaan. Yksi eduista on matalampi polttoaineen kulutus ajettaessa kuormatilan katto alimmassa asennossa. Tällä on suuri merkitys ilmanvastukseen ja sitä kautta polttoaineen kulutukseen. Myös alustan valmistaja Volkswagen on innostunut säädettävän korkeuden omavasta kuormatilasta. Se vaikuttaa auton WLTP-kulutukseen alentaen myös ajoneuvon CO2-kuormitusta.

Idean toteutus on yksinkertainen. Kuormatilan kulmissa olevilla sähkömoottoreilla saadaan aikaan nosto, jolla katon korkeutta voidaan muuttaa tilanteen mukaan. Noin viisi metriä pitkän kuormatilan korkeutta voidaan säätää välille 2,5‒3,1 metiä. Käytännössä alinta korkeutta rajoittaa ajoneuvon taakse asennetun 750 kiloa nostavan Sörensen-takalaitanostimen levy. Kuormatilan sisäkorkeus osuu välille 1,65‒2,25 metriä. Kuormatilan seinään on merkitty selkeästi tilanteen mukainen ajokorkeus. Nostettavalla katolla varustettu kuormatila on rakennettu huolellisesti, työn laatu on erinomainen.

Kuomatilan teippaaminen oman yrityksensä näköiseksi saattaa olla melko haastavaa. Kannattaa ottaa huomioon kuudenkymmenen sentin muutos.

Nostettavakattoinen kuormatila on asennettu 4 490 millin akselivälisen Volkswagen Crafter KA 55:sen päälle. Kaksilitrainen, 177-hevosvoimainen liikuttaa 8-nopeuksisella automaattivaihteistolla melkoisen ripeästi. Kuormakorin tukevasta materiaalista ja takalaitanostimesta johtuen ajoneuvon omapaino, 3 700 kiloa on melko korkea, kantavuutta on kuitenkin 1 700 kiloa. Auto on valmistajansa perinteiden mukaan hyvä ajettava. Myös kuljettajan tilat ovat esimerkilliset, ajoasento on ergonominen. Ajettaessa huomaa selkeästi katon alas laskun vaikutuksen ilmanvastukseen.

Nostettavalla katolla varustettu kevytkuorma-auto on joustava, useisiin erilaisiin toimiin taipuva hyötyajoneuvo. Katon operointiin kuluu vain  muutamia kymmeniä sekunteja, joten varsinkin sen alas laskulla säästää varmasti kelpo tuntipalkan polttoainekuluissa. Varsinaisissa kuljetustehtävissä hyöty on konkreettinen, kaikki jakeluajoa harjoittavat tuntevat alueensa matalat purku- ja lastausalueet, joihin on vaikeaa mennä normaalilla korkeudella varustetulla jakoautolla. Tällä se onnistuu.

Volkswagen Crafter KA 55

Moottori: 4 sylinteriä, 2,0 l, 177 hv
Vaihteisto: automaatti, 8 nopeutta
Akseliväli: 4 490 mm
Kuormatila: Pajakulma Cityliner,  nostettava katto, takalaitanosturi
Pituus: 5 000 mm
Leveys: 2 100 mm
Korkeus: 1 650‒2250 mm

 

Yara

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: