Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Kohti korkeapainetta

Koronan väistyttyä liikenne alkoi palata niin nopeasti, että monilla liikenneväylillä on tukoksia, luonnehtii OP Ryhmän pääekonomisti Reijo Heiskanen lehdessämme. Kiirettä on pitänyt monessa kuljetusyrityksessä, todistavat tuore SKAL Kuljetusbarometri ja lehteen haastateltu, palkittu kuljetusyrittäjä Pekka Jylhä. Mennään siis kohti korkeapainetta, mutta kuinka pysyvää on odotettavissa?

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 6/2021

Pääsin pitkästä aikaa kenttätöihin oikein lehtiön kanssa. Tuli nimittäin aika tehdä juttu vuoden 2021 SKAL Kuljetusyritys -palkinnon saaneesta Jylhä Logisticsistä, ja omin juttukeikan itselleni. Vietin mahtavan päivän Jyväskylässä toimitusjohtaja Pekka Jylhän isännöitävänä, tutustuin tarkemmin yrityksen taipaleeseen ja tapasin jo keväältä tuttuja jylhäläisiä. Yritys oli jatkanut kasvun tiellä palkitsemisen jälkeen, keskeisinä menestystekijöinä tarkkuus ja sinnikkyys.

Tarkkuus on hyve kuljetusalalla. Ei liene sattumaa, että SKAL:in kysytyimpiä palveluita on kustannuslaskentaan liittyvä neuvonta ja kustannusindeksit. Numeroiden puljaaminen on keskeisessä roolissa myös SKAL:n järjestämässä liikenneyrittäjävalmennuksessa, onhan yrittäjän tärkeimpiä tehtäviä laskea kuljetustehtävän kustannukset. Kustannuksia on joutunut seuraamaan likeisesti,  sillä dieselin polttoainevero ei ole ainoa kustannustekijä, joka on noussut reippaasti viimeisen vuoden sisällä. SKAL Kuljetusbarometrissä muut ennustekäppyrät osoittavat yläviistoon, mutta kannattavuuskäyrä roikkuu origon alapuolella. Ei siinä pelkkä tarkkuus auta, sinnikkyyttä totisesti tarvitaan!

Kuljetusbarometrin mukaan kalustokauppa on käynyt vilkkaana, ja 98 prosenttia jäsenistä on hankkinut dieselkalustoa. Kuorma-autotoimittajamme Sakari Kokkonen vinkkaa Kuljetan Suomelle  -jutussaan, mitä yrittäjän kannattaa ottaa huomioon uuden kaluston käyttövoimaa valitessaan. Kehitys kehittyy kaiken aikaa, joten ehkäpä vuoden päästä hankintalista on monipuolisempi.  Toimitukseen on tihkunut uutisia myös sähköautoja hankkineista jäsenyrityksistä. Pyrimme nostamaan näitä tapauksia esiin Kuljetusyrittäjässä viimeistään ensi vuonna.

Tämä on viimeinen Kuljetusyrittäjän numero toimitusjohtaja Iiro Lehtosen kaudella. Hän jää lokakuun lopussa eläkkeelle ja jättää jäähyväisensä Ulla Eskelisen kirjoittaman jutun kautta. Iiro kiittää jäseniä ja henkilöstöä, ja muistuttaa, että kuljetusyrittäjillä on täysi syy olla työstään ylpeitä. Hear, hear. Kiitän toimituksen puolesta Iiroa näistä 24 vuodesta ja toivotan onnellisia sekä vireitä eläkepäiviä sähköpyörän selässä ja lumilaudan päällä!

Positiivisella nuotilla on aina mukava lopettaa. OP Ryhmän pääekonomisti Reijo Heiskanen kertoo profiilijutussamme, että nyt ollaan menossa valoisampia aikoja kohti. Korona ei tuonut tavaraliikenteen yrityksille pelättyä konkurssiaaltoa. Investointiennusteet näyttävät hyvältä, ja Suomella on hyvät mahdollisuudet toipua pandemiasta ennalleen. Reijo Heiskasen vertauskuvaa käyttäen: korona tyhjensi tiet, mutta liikenne alkoi palata niin nopeasti, että monilla liikenneväylillä on tukoksia.

On etuoikeus päästä kertomaan jäsenyrittäjiemme hienoja yritystarinoita. Jylhän joukoille lämmin kiitos, kantakaa SKAL Kuljetusyritys -soihtua ylpeinä kohti seuraavaa liittokokousta!

Ja sitten ei muuta kuin kohti seuraavia juttuja ja seikkailuja, toivottavasti kuulailla syyskeleillä!

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista.

Vuotekno
Kuljetusyrittäjä 6/2021
Kuljetusyrittäjä 5/2021
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Kuljetusyrittäjä 3/2021
Kuljetusyrittäjä 2/2021

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: