Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Extra Dimex -mainos, eKuljetusyrittäjä

Kevyellä jalalla Fordin pistokehybridillä

Vaihtoehtoja vähäpäästöiseen ajamiseen on tarjolla lukematon määrä, ongelmana alkaakin olemaan miten ympäristöasioista huolta pitävä kuluttaja voisi löytää tarpeisiinsa sopivimman ajokin. Kokeilimme yhtä vaihtoehtoa, kevyen tavaran kuljetuksiin soveltuvaa pistokehybridiä.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 6/2020

Fordin pistokehybrid-pakettiauton toimintaperiaate on mielenkiintoinen. Kaiken perustana on 92 kW:n sähkömoottori, joka saa käyttövoimansa joko ladattavasta Litium-ioniakustosta (13,6 kWh) tai  etuakseliin kytketystä, iskutilavuudeltaan yhden litran 84-hevosvoimaisesta Eco-Boost-bensiinimoottorista. Kuljettajalla on käytettävissä neljä erilaista ajo-ohjelmaa, joiden avulla auton toimintasädettä voidaan kasvattaa. Pistokehybriditekniikka ei juurikaan pienennä auton kantavuutta eikä tavaratilan kokoa. Ero polttomoottoriautoon löytyy konepellin alta.

Homma tapahtuu käytännössä niin, että akustoa ladataan normaalista kotipistokkeesta, jolloin toimintasäde on pelkästään sähköllä ajettaessa noin neljäkymmentä kilometriä tai sähköntuotantoon voidaan käyttää auton bensiinimoottoria. Moottori toimii ainoastaan generaattorina, jonka tarkoituksena on tuottaa virtaa akustoon. Kuljettaja voi vaikuttaa toimintasäteen pituuteen ennakoimalla liikennetilanteita. Runsas ohjaamon lämmitys ja ilmastoinnin käyttäminen vaikuttavat energian kulutukseen. Alamäkien hyväksikäytöllä ja liikennevalojen ennakoivalla lähestymisellä voidaan toimintasädettä kasvattaa. Polttomoottorilla ajavien ihmisten kannattaisi ajaa päivä pari hybridillä niin he oppisivat nopeasti taloudellisen ajamisen periaatteet.

Ford Transit PHEV:llä ajaminen ei  eroa polttomoottoriautosta. No, ehkä ajaminen on helpompaa. Virta-avain ajoasentoon, vaihteenvalitsin eteenpäin-asentoon ja sitten mennään. Alkuun on kiva kokeilla, kuinka vääntävä  sähkömoottori potkaisee auton liikkeelle, kunnes tajuaa, että tällä on merkitystä energian kulutukseen. Ennakoivat silmät ovat raskasta kaasujalkaa tärkeämpiä. Noin 200 kilometrin koeajossa auton kulutusmittari näytti 4,4 litran polttoainekulutusta.

Pistokehybridipakettiauto sopii henkilölle, joka ajaa vähän, mutta toiminta-alueina ovat taajamat ja kaupungit. Niissä on mahdollista pärjätä pelkällä sähkökäytöllä, jolloin käyttökustannukset ja päästöt ovat pieniä. Tarvittaessa autolla voi ajaa myös pidempiä matkoja, koska varaenergiaa on mukana bensiinitankissa. Yhdistetty toimintasäde on noin 500 kilometriä. Bensiinillä ajettaessa  käyttökuluihin vaikuttaa kokonaismassaan nähden pieni bensiinimoottori. Massan liikuttaminen vaatii energiaa, jolloin pieni moottori joutuu oikeasti töihin, kun se muuttaa energiaa akustolle  sopivaksi. Viisasti käytettynä, pistokehybridissä on mahdollisuuksia.

Ford Transit Custom PHEV

Moottori: sähkömoottori 96 kW / 355 Nm ja bensiinimoottori 84 hv
Vaihteisto: automaattinen, yksi nopeus
Akusto: litium-ioniakusto (13,6 kWh)
Akseliväli: 2 933 mm
Kantavuus: 1 130 kg
Kuormatilan koko: 6 m3

Neste-Virallisesti-Yhdessä-SKAL

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: