Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Kehitystä joka päivä

Kolpissa sijaisevalla Molanders Transport Oy:lla on puukuljetuksissa pitkät perinteet. Yrityksessä yhä enemmän vastuuta ottava Staffan Molander vaalii pitkiä asiakassuhteita kehittämällä yrityksen toimintoja pitkäjänteisesti.

Kirjoittaja: Anneli Similä

Kuljetusyrittäjä 4/2017

Juna pysähtyy Pännäisten asemalle. Siitä on vain kivenheitto Kolppiin, jonne kuljetusyrittäjä Staffan Molander käy minut asemalta noukkimasta. Kaarramme hetken kuluttua komean terminaalirakennuksen pihaan.

– Terminaalimme valmistui vuonna 2008, juuri kun pahin lama alkoi. Sitä seurasi yrityksen talouden raju notkahdus, mutta siitä olemme nousseet lähes kuiville, Staffan Molander kertoo nyt jo helpottuneena.

Rakennuksessa on nyt kolme osakasta, Molanders Transportin lisäksi Kuljetusliike H. Widjeskog ja Pedersöre Trans-port Service. Staffanin sanoin tupa on nyt täynnä. Varastoterminaalin lisäksi talosta löytyy työ- ja neuvotteluhuoneita sekä avarat sosiaalitilat. Kaikkialla on silmiinpistävän siistiä, niin toimistossa kuin tavaraterminaalissakin.

Piha-alueen toisessa päässä sijaitsee vanhempi hallirakennus, jossa toimii yrityksen omistama korjaamo ESS-Crane. Siinä korjataan omat ja vieraat autot, sekä lisäksi tehdään nosturien huoltoja ja asennuksia. Pihalla vastaan tulee Staffanin eno Göran Molander, joka omistaa Staffanin kanssa kuljetusyrityksen puoliksi. Tässä yrityksessä työurat ovat pitkiä, sillä 70 vuotta täyttänyt Göran on tukena korjaamossa etenkin rengashommissa. Staffanin isä Sixten, niin ikään 70-vuotias, ohjaa yrityksen puuautojen reitit ja ajaa välillä myös itse.

Molanders Transport Oy:n omistajat Göran (oik.) ja Staffan Molander.

Työvoimasta on kova kilpailu

Kolppi kuuluu Pedersören kuntaan, jossa lähes 90 prosenttia asukkaista on ruotsinkielisiä. Isoja työnantajia ovat muun muassa perävaunutehdas Ekeri, Swan-purjeveneitä valmistava Nautor, maatalouskoneita valmistava ELHO, työvaloja valmistava Nordic Lights sekä automaattiseen materiaalinkäsittelyyn erikoistunut LKI. Alueen työttömyysluku on ainoastaan kolme prosenttia, joten mahdollisia raskaan kaluston kuljettajia ei istu joka oksalla. Kilpailu työvoimasta on kovaa, ja hyvistä kuljettajista on pidettävä kiinni.

– Henkilökuntaa meillä on 25. Koulutamme talossamme jo pitkään työskennelleitä nuoria kuljettajia Pietarsaaressa sijaitsevassa Optimassa puuautonkuljettajiksi ja rahtipuolen kuljettajiksi. Tällä hetkellä koulutuksessa on kahdeksan nuorta ja ideana on, että he saavat itselleen ammattitutkinnon työn ohella, Staffan kertoo.

Puukuljetukset ovat yrityksen selkäranka. Ensimmäinen sopimus Metsäliiton kanssa solmittiin jo vuonna 1969 ja kuljetukset jatkuvat edelleen. Yrityksellä on 13 autoa, joista kahdeksalla ajetaan puuta ja lisäksi bioenergiaa. Puuta kulkee 5 000 – 6 000 tonnia per viikko, polttoon käytettävää energiapuuta noin 1 000 tonnia viikossa. Autot pyörivät kahdessa vuorossa, viisi päivää viikossa. Asiakkaina ovat mm. MetsäGroup, StoraEnso ja Biowatti. Yrityksen viisi rahtiautoa ajavat viikoittain Ruotsiin teollisuuden tavaraa alihankintasopimuksella.

Tehokkuutta haetaan toimintaan

Kuljetusyrityksen pyöritys on jäämässä enenevässä määrin Staffanin harteille, kun Sixten ja Göran ennen pitkää vetäytyvät eläkkeelle.  Staffan haluaa kehittää yritystä jatkuvasti. Hän on koonnut ympärilleen henkilöitä ottamaan vastuuta yrityksen eri toiminnoista. Rahtipuolen toiminnoista vastaa Tommy Storbjörk, korjaamopuolesta Johan Björklund ja talouspuolesta Mona Nylund. Mona palkattiin taloon noin vuosi sitten ja hän on ollut ajamassa sisään uutta talouspuolen ohjelmaa.

– Uuden ohjelman avulla saamme esimerkiksi tarkat laskelmat siitä, mitä kukin auto tuottaa ja kuluttaa. Tehokkuus on avainsana, sitä pitäisi saada lisää ja ylimääräiset kustannukset karsittua pois, Staffan kertoo.

Henkilökunnan viihtyminen on asia, jonka eteen halutaan nähdä vaivaa.

– Asiakkaat vaativat meiltä joustavuutta, jota ei synny ilman kuljettajien ja henkilöstön vahvaa työpanosta. Ilman osaavaa ja motivoitunutta henkilökuntaa yrityksellä ei ole tulevaisuutta. On tärkeää saada porukka viihtymään talossa.

Kun kysyn, millaisena Staffan näkee tulevaisuuden viiden vuoden päähän, hän vastaa:

– Toivon, että yrityksemme on suurin piirtein samankokoinen kuin nyt, organisaatio on vakiintunut ja on vähemmän stressiä. Haluan itse keskittyä vielä enemmän yrityksen kehittämiseen.

Puuta poikineen. Staffanin kuljettaja Robert Bränn on juuri tuonut Biowatti Oy:lle toimitettavaa energiapuuta kuivumaan ulkovarastoon.

Puukuljetuksissa on tulevaisuutta

Metsäyhtiöiden edustajien kanssa Molanders Transport Oy neuvottelee parisen kertaa vuodessa. Käytännön kuljetussuunnittelu on tänä päivänä kuljetusyritysten hoidossa. Molanders Transportilla on käytössä LogForce-ohjelmisto, joka soveltuu kaikille metsäyhtiöille ja jonka avulla voidaan suunnitella joustavasti kuljetukset ja kuljetuskaluston käyttöaste.

Yrityksensä vahvuutena Staffan näkee pitkän kokemuksen, paikallistuntemuksen sekä kaksikielisyyden.

– Myös asiakkaat pyrkivät mieluiten pitkäaikaiseen kumppanuuteen. Meillä on tapaamisissa yhteinen sävel, hän muotoilee.

Kuljetussopimuksiin on kirjattu polttoaineklausuulit, jotka ovat nyt lauenneet. Alhaisen polttoaineen hinnan takia yritykselle on jäänyt maksettavaa, joten liikevaihto on tämän vuoksi jonkin verran laskenut.

Puukuljetuksissa Staffan näkee mahdollisuuksia myös tulevaisuudessa. Syksyllä toimintansa aloittavan Äänekosken biotuotetehtaan hän toivoo tuovan heillekin lisää kuljetuksia. Rahtipuolella näkymät eivät ole yhtä valoisat.

– Rahtipuolella minua huolettaa erityisesti asiakkaiden maksukyky. Kuulemme aika usein, että rahat ovat tiukassa. Kilpailu rahtipuolella on muutenkin tosi kovaa, se ei ole enää tervettä. Posti on yksi pahimmista kilpailijoista, Staffan toteaa.

Koko ajan tapahtuu

Staffan valmistui vuonna 1996 Vaasan Kauppakorkeakoulusta.  Perheen kuljetusyrityksessä työskentely ei ollut hänelle itsestään selvyys. Hän kertoo antaneensa itselleen 10 vuotta aikaa katsoa, soveltuisiko hän kuljetusalalle. Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin hän on tyytyväinen.

– Tässä työssä tapahtuu koko ajan, se on vaihtelevaa. Kun tulen töihin ja suunnittelen jotain, niin saattaakin olla, että kymmenen minuutin kuluttua koko systeemi on pyörähtänyt toiseen asentoon.

Staffan on aktiivinen järjestömies. Hän toimii SKAL Pohjanmaa-Österbotten ry:n varapuheenjohtajana. Yritys kuuluu myös Metsäalan Kuljetusyrittäjiin.

– Kollegat ovat hyvä tuki, kun keskustellaan alan ongelmista. Itselleni tienhoito on oikein lempilapsi, ja siitä on riittänyt moitittavaa tänäkin talvena. Viime syksynä järjestimme täällä paikallisen mielenilmaisun asiasta, mutta eipä se näköjään paljon auttanut. Tiet aurataan ja suolataan liian myöhään, jolloin lumen jäätyessä syntyy uria ja polanteita. SKAL:n kanssa olemme toki yrittäneet vaikuttaa asiaan myös ELY:n kautta.

Staffan vastustaa suurempien painojen käyttöönottoa puukuljetuksissa.

– Se on nähty, että autojen akselisto ei suuria painoja kestä ja toisaalta eivät myöskään tiet kestä, ainakaan täällä meillä päin, hän lisää.

Mona Nylund on ottamassa haltuun taloushallinnon uutta ohjelmistoa.

Sosiaalinen pääoma tuo lisävuosia

Haastattelun päätteeksi menemme läheiseen lounaspaikkaan syömään. Samaan, minne Staffan sanoo menevänsä joka päivä. Siellä on vakiovaraus pyöreään pöytään, jossa terminaalirakennuksen omistajakollegoiden Sixten Widjeskogin ja Sture Bergqvistin kanssa parannetaan maailmaa joka päivä. Kaikki täällä näyttävät tuntevan toisensa.

Mitäpä Staffan sanoo väitteeseen, että suomenruotsalaiset elävät suomenkielisiä pidempään ja terveempinä? Tätä selittäisi vilkas sosiaalinen kanssakäyminen ja harrastustoiminta, eli sosiaalinen pääoma.

– Vaikea sanoa, kun minulla ei ole vertailupohjaa, mutta kyllä me perheen kanssa joka viikonloppuna vierailemme ystäväpariskuntien luona tai päinvastoin, Staffan naurahtaa.

Haastattelua seuraavana aamuna Staffan oli vaimonsa Barbron kanssa lähdössä kymmenen hengen seurueessa kohti USA:n länsirannikkoa. Pariskunta käyttää mielellään vapaa-ajan matkustamiseen ja varmastikin hankkii kokemusten ohella sitä äsken mainittua sosiaalista pääomaa.  

Molanders Transport Oy

Perustettu vuonna 1966
Staffan Molander (48 v.) omistaa yrityksen puoliksi enonsa Göran Molanderin  kanssa
• Kalusto: 13 autoa
Henkilökuntaa: 25
Puukuljetuksia, bioenergiakuljetuksia, rahtikuljetuksia
Staffanin perhe: Vaimo Barbro; lapset William (18), Ellinor (15) ja Emilie (11)
Harrastukset: Moottoriurheilu ja matkustaminen

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: