Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Kahvia ja tupakkaa

Menestys ei ole kerrasta saavutettu etu, vaan sitä joutuu työstämään jatkuvasti. Kyky sietää vastoinkäymisiä ja palautua niistä auttavat ihmistä menestymään. Toukokuun Kuljetusyrittäjässä siivitämme kuljetusyrityksiä menestykseen ja tähyämme eurovaaleihin.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 3/2019

Mitä on menestys? Professori Satu Uusiautti on tutkinut asiaa vuosia ja päätynyt siihen, että merkittävin menestystekijä on myönteinen asenne. Se ja usko omiin voimavaroihin auttavat kohtaamaan vastoinkäymiset  ja kääntämään ne voitoksi. Uusiautti korostaa myös resilienssiä tai sitkeyttä, joka auttaa palaamaan toimintakykyiseksi vaikeuksien keskellä. Myönteisyyttä voi myös oppia, professori vakuuttaa.

Uusiauttilla on pointtia. Haastavissa tilanteissa olen syöttänyt alitajunnalleni myönteisiä viestejä ja tehnyt kovasti työtä, ja se on auttanut eteenpäin. Lähes jokaisen lehteemme haastatellun kuljetusyrittäjän taustalta löytyy vaiheita, jolloin on tarvittu vastoinkäymisten sietoa ja sitkeyttä. Kuopasta saatetaan nousta rämpien, mutta noustaan kuitenkin. Se vaatii vain paljon ”kahvia ja tupakkaa”. Menestys ei ole kerrasta valmis  saavutettu etu.

Vaikeiden tilanteiden sietokyvyn lisäksi menestykseen tarvitaan näkemystä suunnasta. Kansijuttumme Powder-Transin Carl Johan Blomqvist näki jauhekuljetuksissa tulevaisuuden ja lähti kulkemaan tavoitetta kohti.  Visio osoittautui oikeaksi ja Powder-Trans kasvoi kuivabulk-kuljetusten erikoisosaajaksi ja suuryritykseksi. Autoyhtymä Valtonen Ky:n Pekka Valtonen lähti UPM:n avainyritykseksi, vaikka kahden auton yksinyrittäjän päätä saattoi kylmätä. Muutoksia ei voi ennustaa, mutta sopeutuminen ja myönteisyys vievät eteenpäin, Pekka Valtonen sanoo. Nykyään kummankin yrityksen toiminnassa ovat mukana omasta  perheestä nousseet jatkajat.

Kun tutustun yrittäjiemme tarinoihin, miten he ovat saaneet vision sieltä ja vinkin täältä ja tehneet isoja ratkaisuja, ajattelen ihmistä niissä tilanteissa: oliko hän analyyttinen, vakaa ja varma, ohjasiko häntä vahva  intuitio, hullunrohkea heittäytyminen vai jokin muu? Jos tämä on mietityttänyt sinuakin, tule seuraamaan SKAL Kuljetusyritys All Stars -keskustelua kesäkuun 8. päivänä Lahteen. Neljä upeaa aiempien vuosien  palkittua kuljetusyrittäjää juttelee elämästään ja yrittämisestään Arto Nybergin johdolla. Tätä on harvoin tarjolla – tule ihmeessä mukaan ensimmäisille Kuljetusyrittäjäpäiville!

Tämän numeron ilmestyessä on vain pari päivää Kuljetus-Logistiikka -messuihin. SKAL tuo messuille yhdistelmäkonfiguraattorin, jonka avulla voi varmistaa pitkän yhdistelmän laillisuuden tarvitsematta tehdä vaikeita  laskelmia, ja tarjoammepa kahvitkin! Jos haluat kahvin jälkeen jäätelön, piipahda auto- ja kuljetusalan yhteisessä Liikenneareenassa katsomassa, miten me lähes 20 järjestön ja yrityksen voimin esittelemme  alojen uramahdollisuuksia mahdollisille alalletulijoille.

Meillä SKAL-toimistolla seurataan haukkana hallitusneuvotteluja ja valmistaudutaan 26.5. pidettäviin europarlamenttivaaleihin. Kahden tärkeän peräkkäisen vaalin täysipainoinen lobbaaminen ei ole ihan helppoa, joten  nyt ei ole EU-vaalikyselyä. Lue kuitenkin EU-aiheiset juttumme ja orientoidu äänestämään, sillä Suomen mepeillä on tutkitusti lukumääräänsä suurempi painoarvo parlamentissa – ihan totta!

Näin käydään kohti tapahtumien kesää, nähdään mestoilla!

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista. heini.polamo@skal.fi, @HeiniPolamo

Kuljetusyrittäjä 3/2020
Kuljetusyrittäjä 2/2020
Kuljetusyrittäjä 1/2020
Kuljetusyrittäjä 8/2019
Kuljetusyrittäjä 6/2019

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: