Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
TIP Europe

Jykevä saksalainen MAN TGX maansiirtoajoon

Pitkänkin perinteen omaavalle kuorma-autonvalmistajalle eri markkina-alueiden vaatimukset aiheuttavat päänvaivaa. Saksalaisen MAN:in perinteet juontavat juurensa jo liki sadan vuoden taakse. Ennen kuorma-autotuotannon alkamista vuonna 1923 tehdas työskenteli tiiviissä yhteistyössä Rudolf Diesel nimisen herrasmiehen kanssa. Kehitystyön lopputulos onkin moottoritekniikan suurimpia saavutuksia.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 9/2020

Saksan Baijerista katsottuna Suomi on jossain kaukana Euroopan pohjoislaidalla. Maamme on tuttu poikkeavista ajoneuvomitoista ja -painoista.  keskieurooppalainen kuorma-autonvalmistaja panostaa raskaimmassa kuljetussegmentissä erikoiskuljetuksiin. Paikallisittain heidän raskaat kuljetuksensa vastaavat usein meidän normaaleja kuljetuksiamme metsä- ja sorateillä. Silti tehtailla on halu ja mahdollisuus tarjota kalustoa myös alueille, jossa myyntivolyymit ovat pieniä.

Kuljetusyrittäjän koeajossa oli neliakselinen MAN TGX sora-auto, johon oli kytketty viisiakselinen perävaunu. Yhdistelmän keulasta löytyy  moottorivaihtoehdoista toiseksi väkevin, 580-hevosvoimainen 15,2-litrainen voimanpesä. Tämän jatkeena on automatisoitu MAN TipMatic 12-nopeuksinen vaihteisto. Toisessa päässä voimansiirtolinjaa löytyy ilmajousinen teli, läpivetävillä napaperäisillä akseleilla. Alusta on keskikorkea ns. Off-road alusta yhdeksän tonnin suoralla, paraabelijousisella etuakselilla.

XL-kokoinen ohjaamo tarjoaa hyvät työtilat kuljettajalle. Runkokorkeudesta johtuen ensimmäiselle askelmalle joutuu nostamaan jalkaa normaalia  korkeammalle. Hyvin sijoitetut tartuntakahvat helpottavat nousemista. Saksalaiseen tyyliin kuljettajan penkki on laadukas ja kuljettajan kehoa tukeva.  Näkyvyys on hyvä, lukuun ottamatta oikean puolen peilipaketin aiheuttamaa näkemäestettä. Tämä on jo korjattu uudessa, viime talvena esitellyssä ohjaamossa, jota odotellaan myös maansiirtoautoihin myöhemmin tulevaisuudessa. Ohjaamon järjestelyt ovat kohdillaan. Maansiirto- ja tienhoitoautoissa kojetauluun siirretty vaihteenvalitsimen katkaisin on hyvällä paikalla, koska näin voidaan perinteisen vaihdekepin paikalle asentaa kipin tai tienhoitolaitteiden  hallintavivut. Näin on saatu aikaan toimiva ja ergonominen työympäristö.

Yhdistelmä oli lastattu lähes kilolleen sallittuun 76 tonnin massaan. Moottori tuntui puhdikkaalta. Se tarjoaa lähes saman väännön kuin 60 hevosvoimaa tehokkaampi lippulaiva. Vain sata Newtonmetriä pienempi vääntö ei tunnu muualla kuin lompakossa. Ajaessa puhtia riittää, mutta pykälää pienempi moottori
joutuu tekemään töitä hiukan kovemmin. Tämä näkyy varmasti hiukkassuodattimen regeneroinnin tarpeen vähentymisenä. Tällä on merkitystä, jos  yhdistelmällä ajetaan tyypillisesti osa matkasta tyhjänä. Voimansiirtolinja tekee hyvää yhteistyötä keskenään. Ajettavuudesta ei löydy moitittavaa. Kasettiyhdistelmälle tyypillistä nypytystä ei havaittavasti esiintynyt. Tridem-akseli tulee ketterästi perässä helpottaen manööverejä ahtailla pihoilla.

MAN:in neliakselinen veturi kohtuukokoisella moottorilla on hyvä vaihtoehto myös silloin, kun joudutaan poikkeamaan pois pikitieltä. Hyvin toteutettu voimalinja tarjoaa mahdollisuuden päästä noutamaan ja viemään kuormia myös hankalien olosuhteiden päähän. Pohjoismaisilla painoilla pärjää mainiosti myös
keskieurooppalaisilla työkaluilla.

MAN TGX 35.580 8x4-4

Moottori: D38, 15,2 l, 580 hv, 2900 Nm (930–1350 rpm)
Vaihteisto: Tipmatic 12 30 OD, 12 nopeutta
Akseliväli: 3 900 mm
Etuakseli: Paraabeli 9 000 kg
Taka-akselit: Ilmajousitus
Päällirakenne: Jokopa automaattikasetti R300

  • Pohja 8 mm
  • Laidat 5 mm
  • Apurunko 160 x 80
  • Tuplaristikot 120 x 60
  • Tuplapeltinen
  • Nummi DFC 169 kippi
SSAB Special Steels

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: