Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Jos metsään haluat mennä nyt – Iveco Daily 4x4

Joskus tulee tarve poiketa valtatieltä kapeille metsäpoluille. Mitä huonommaksi polku menee, sitä enemmän vaaditaan kulkuneuvolta. Iveco Daily 4x4 voisi olla yksi ratkaisu, jos metsäautotien päässä tarvitaan pikaisesti apua.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 2/2022

Iveco Dailu 4 x 4 on jykevä. Kkorotettu maavara ja 16” vanteille asennetut renkaat kielivät hyvästä etenemiskyvystä hankalissa olosuhteissa. Etelä-Suomesta on vaikea löytää maastoa, jossa auton kyvyt tulevat esille, onneksi Espoostakin löytyy vielä oikeita metsäautoteitä. Kävin kokeilemassa autoa yhdessä niistä. Täytyy tunnusta, kuljettajalta loppui kantti ennen autoa.

Autoon kiipeäminen on korkeasta maavarasta huolimatta helppoa. Asiaa helpottaa tukeva, kylkeä ja muovista 110 litran vetoista polttoainetankkia, suojaava sivuputki. Sisältä auto näyttää normaalilta Iveco Dailylta, ainoastaan lukkoperien katkaisijat sekä hyvä näkyvyys korkealta kertovat, että kyseessä on erikoisauto. Maantiellä reilun 3,5 metrin akselivälin omaavan auton nelivetotekniikan olemassaoloa on vaikea havaita, tukevat maastorenkaat jyrisevät hiukan, mutta muuten mennään niin kuin etuvedolla.

Kun poiketaan tieltä pois, huoman mihin olosuhteisiin auto on suunniteltu. Nelisylinterinen, kolmelitrainen moottori tarjoaa enimmillään 180 hevosvoiman tehon, tämä johdetaan vetäville pyörille automaattisella 8-nopeuksisella Hi-Matic vaihteistolla. Jakovaihteiston maastovaihteilla vaihteiden lukumäärä kaksinkertaistuu, joten nopeuksia on yhteensä 16 kappaletta. Maastossa napsautetaan maastovaihde sekä ristilukko päälle ja sitten kohti hankea. Neno on vakaata ja helpon tuntuista. Tien pehmentyessä tarvitaan jo taka-akselin pyörien välistä lukkoa. Meno jatkuu – onneksi – koska vielä olisi ollut käytössä myös etuakselin lukko, joka olisi varmasti pelastanut pinteestä, tosin ohjattavuuden kustannuksella. Lenkki metsässä vakuutti auton etenemiskyvystä.

Kuormatilan tilavuus on 12 kuutiota, tavaratilan muoto sopii hyvin huoltoautoksi, johon työhön autolla onkin hyvät edellytykset. Kuormatilassa on riittävät kuormanvarmistuspisteet, onhan kyseessä N2-luokan ajoneuvo eli kuorma-auto. Kantavuutta 5,5 tonnin painoiseen autoon on saatu 1 960 kiloa. Lyhyet etu- ja takaylitykset varmistavat maastoautolle ominaiset lähestymis- ja jättökulmat (36 astetta/26 astetta).

Nelivetoinen Iveco Daily edustaa hienosti valmistajansa pitkän perinteen omaavaa erikoisautovalmistusta. Auton juuret ovat sotilaskäyttöön rakennetuissa ajoneuvoissa. Se on samalla käypä auto maantieajoon ja tarvittaessa sillä voi käydä heittämässä lenkin metsän puolella. Mahdollisuus voimanulosoton asennukseen tekee autosta vielä monipuolisemman.

Iveco 55S18H A8 4x4

Moottori: 4-rivi, 2998 cc, 180 hv, 430 Nm
Vaihteisto: HI-Matic, automaattinen, 16 nopeutta eteen, 2 taakse
Akseliväli: 3 595 mm
Kokonaispaino: 5 500 kg
Kantavuus: 1 960 kg

Yara

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: