Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Jatkuvan uudistumisen tiellä

Pitkään kuljettajana työskennellyt Markku Rimpinen perusti kuljetusyrityksen asiakkaan toivomuksesta. Yrittäjänä hän syventää taitojaan kouluttautumalla. Opiskelu auttaa valmistautumaan muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksiin.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen

Kuljetusyrittäjä 1/2017

Kuljetusliike Rimpinen Oy kuljettaa rikkidioksidia, jonka valmistaa Boliden Harjavalta Oy. Boliden sulattaa maaperästä kupari- ja nikkelirikasteita ja jalostaa niistä kuparikatodia, nikkelikiveä, kultaa ja hopeaa. Sivutuotteena valmistetaan rikkidioksidia ja rikkihappoa, joita käytetään muun muassa paperin valkaisemiseen.

Markku Rimpinen asuu kivenheiton päässä Harjavallan Suurteollisuuspuistosta, jossa hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaan toimivat Outokumpu ja Kemira. Nykyiset yritykset ovat Kemira, Boliden Harjavalta Oy:n kuparisulatto ja Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n nikkelinjalostamo sekä monet niiden toimintaa palvelevat kumppanit.

Markku Rimpinen viihtyi erinomaisesti liki 20 vuotta Kuljetusliike Viinikka Oy:n kuljettajana. Vuodesta 1986 saakka hän on ajanut rikkidioksidia, jonka kuljetuksissa noudatetaan tiukkoja turvallisuusmääräyksiä.

ADR Haanpaa Oy osti Viinikan vuonna 2004. Markku pohti samoihin aikoihin vakavasti kouluttautumista jollekin ihan muulle alalle. Asiakkaan tarjous ryhtyä hoitamaan rikkidioksidin kuljetuksia oman yrityksen nimiin nousi vaihtoehdoista parhaaksi.

– Tartuin tilaisuuteen ja perustin kahden auton yrityksen vuonna 2005. Ilmoittauduin saman tien SKAL:n liikenneyrittäjäkoulutukseen Hämeenlinnassa.

Aikataulu elämänmuutokselle oli tavattoman nopea. Markku etsi poikansa Tuomaksen kanssa kuumeisesti sopivaa kalustoa, hankki niille rahoituksen ja palkkasi kaksi kuljettajaa, entisiä työkavereitaan.

– Oli se vauhdikasta aikaa, mutta rohkeus itsenäistymiseen kannatti. Nykyisin hoidamme kuljetuksia viidellä autolla poikani ja viiden kuljettajan kanssa.

Liikenneyrittäjäkoulutus peruspilari

Markku on sitä mieltä, että liikenneyrittäjäkoulutus oli ehdoton edellytys suuresta elämänmuutoksesta selviytymiseen. Ilman sitä hän ei olisi pystynyt omaksumaan uusia asioita tarpeeksi nopeasti. Kuljetettavan aineen suhteen kaikki oli tuttua, mutta yritystoiminta vaatii paljon muutakin.

– Mieli avautui kurssilla huomaamaan kuinka pitkälle yrittäjyys on matematiikkaa, kustannuslaskentaa ja budjetointia.

Markku liittyi SKAL:iin jo kurssilla. Aktiivinen osallistuminen järjestön tilaisuuksiin on tuonut mukanaan varmuutta yritystoimintaan. Nykyisin Markku on Porin Kuorma-autoilijoiden ja Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjien hallituksen jäsen ja vaikuttaa myös A-Vakuutuksen isännistössä.

– Alkuun vain istuin ja kuuntelin kokouksissa. Sitten huomasin, että muut puhuvat juuri niistä asioista, joita minä ajattelen koko ajan. Aukaisin suuni, sillä tyhmä on se, joka ei uskalla kysyä keneltäkään mitään.

Markun mielestä suomalaiset on turhaan opetettu vaikenemaan. Pitää uskaltaa puhua omista asioista, eivät keskustelukumppanit ole viemässä sinulta mitään. Päinvastoin kumppanuus on tuonut lisää tietoa ja auttanut tekemään viisaampia päätöksiä.

Kokous- ja seminaarimatkoille osallistuu myös Markun vaimo Eila. Loppiaisena on tiedossa Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjien järjestöseminaari.

Markku Rimpinen varmistaa perävaunun kiinnityksen.

Tuomas valmistautuu tulevaisuuteen

Nykyisin 32-vuotias Tuomas Rimpinen ehti olla ennen ja jälkeen armeijan puolisen vuotta kuljettajana Viinikalla kunnes siirtyi isän yritykseen. Hän kävi yrittäjäkurssin Porissa toissa vuonna ja on lisäksi hankkinut vaarallisten aineiden turvallisuusneuvonantajan pätevyyden.

– Kouluttautuminen on vahvistanut uskoa siihen, että omat ajatukset ovat oikean suuntaisia, Tuomas toteaa.

Tällä hetkellä Markku ja Tuomas ajavat molemmat 2–3 päivää viikossa. Kesäloma-aikaan Markku istuu ratin takana enemmänkin, onhan hän firman ”halvin mies”. Hänen mielestään kuljettaminen on tapa elää. Monet kuljettajat ja yrittäjät palaavat ratin taakse oltuaan vuoden eläkkeellä.

– Saa nähdä, käykö minullekin aikanaan niin, Markku pohtii.

Kaukovalvontaa ja byrokratiaa

Rimpiset hoitavat kuljetustensa ajojärjestelyt kotimaan asiakkaille kaukovalvonnalla, eli he seuraavat itse, milloin rikkidioksidia tulee toimittaa. Vilkkainta on kevätkaudella, jolloin hake on tummunut aumoissa ja tietysti silloin, kun tehdään isoja paperitilauksia.

Asiakas listaa toimitukset Venäjälle. Venäläiseen tapaan kuljetuksissa on toisinaan pientä epävarmuutta. Nopeimmillaan, ilman viivytyksiä ja usein vaihtelevaa byrokratiaa, keikka on lepoaikoineen yhden vuorokauden mittainen.

– Arkipäiväämme toisi lisää turvallisuutta parempi teiden talvihoito Harjavallasta Forssaan päin. Teiden hoidosta vastaavien kannattaisi laskea, mitä laadun parantaminen maksaisi verrattuna happokuorman siivoamiseen mahdollisen onnettomuuden jälkeen, Markku kiteyttää.

- Sekä itsearviointi että työntekijöiden näkemys minusta johtajana pakotti miettimään asioita, kertoo Markku Rimpinen.

Yritysjohtamisen  erikoisammattitutkinto

Markku sai päästötodistuksen yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon suorittamisesta joulukuussa. Koulutus oli SKAL:n ja TTS:n järjestämä ja Markku arvostaa sitä kovasti. Muun muassa oman yrityksen toimintasuunnitelman laatiminen ja oman itsensä arviointi johtajana olivat kehittäviä. Oli hyvä irrottautua arjesta ja tarttua välillä kynään tehtäviä pakertamaan.

– Sekä itsearviointi että työntekijöiden näkemys minusta johtajana pakotti miettimään asioita. Olin pitänyt itseäni joissakin päätöstilanteissa maailman napana. Korjattavaa löytyi ja myös paljon asioita, joita en ollut huomannut ajatella lainkaan. Sain uusia ajatuksia siitä, mihin suuntaan johtamista kannattaa muuttaa ja miksi.

Opiskelun tuloksena Markku on jo jakanut enemmän vastuutta Tuomakselle.

– Tuomas osaa ajatella esimerkiksi paremmin asioita kuljettajien näkökulmasta. Yhdessä voimme priorisoida itsellemme taitoihimme ja luonteisiimme sopivimmat tehtävät.

Tuomas aikoo myös suorittaa yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon heti kun sellainen seuraavan kerran Tampereella järjestetään.

– Haluan hankkia valmiuksia ja varmuutta tulevaisuutta varten. On oltava avoin monenlaisille muutoksille, Tuomas toteaa.

Miesten mielestä tavaraliikenteen toimintaympäristön nykymuutosten kanssa elämisessä tarvitaan hyvinkin kahden miehen päättelykykyä ja kuljetusmarkkinoiden seuraamista, jotta yrityksen toiminta saadaan jatkumaan kannattavana. Koulutukseen käytetty raha tulee takaisin fiksumpina päätöksinä.

Tulevaisuuteen Rimpisillä valmistaudutaan pitkällä tähtäyksellä. Tuomaksen lapsista nuorempi, 4-vuotias poika vastasi kysymykseen tuleeko sinusta kuorma-autonkuljettaja: ”Ei, minusta tulee pomo isälle, ettei papan tarvitse olla”.

Kuljetusliike Rimpinen Oy

  • Kotipaikka Harjavalta
  • Perustettu 2005
  • Toimitusjohtaja Markku Rimpinen
  • Viisi 60-tonnista rikkidioksidiyhdistelmää ja yksi vaihtosäiliö 8-luokan nestemäisille kemikaaleille
  • Rikkidioksidin kuljetuksia metsäteollisuudelle Kymenlaaksoon, Keski-Suomeen, Pohjois-Karjalaan ja Venäjän lähialueille

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: