Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
SKAL kalenteri 2020 banneri

Järkimoottori maansiirtoon Scania G540 B

Pohjoismaalaisilla kuorma-autonvalmistajilla on ollut keskenään jo vuosikymmeniä kestänyt ”Kukkulan kuningas -kilpailu”. Moottoreiden tehoa on kasvatettu vuosien aikana vajaasta viidestäsadasta hevosvoimasta jopa 750 hevosvoimaan. Asteittain kiristyneet päästömääräykset taas ovat ohjanneet tehomääriä maltillisempaan suuntaan. Vahvat hartiat pulleine muskeleineen käyvät viileänä, jos niillä nostellaan keveitä puntteja.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 8/2019

Tänä päivänä sopivan moottoritehon valintaan liittyy useita muuttuvia asioita. Kuljetusten toimiala, etäisyydet ja maasto vaikuttavat siihen millainen mylly ohjaamon alla vääntää tavaraa eteenpäin. Myös kokonaismassojen korotuksilla on merkitystä. Pohjoismaalaisilla kuorma-autontekijöillä on ollut etulyöntiasema laajemmilla moottorivalikoimillaan, kun suurimmat kokonaispainot hipovat 80 tonnia. Tehovaatimus viisi kilowattia jokaista yhdistelmämassan tonnia kohden rajoittaa minimitehovaatimuksen 76 tonnin yhdistelmissä 517 hevosvoimaan.

Scania esitteli tänä syksynä uuden, kuusisylinterisen 13-litraisen moottorin, jonka maksimiteho on 540 hevosvoimaa. Moottorilla tavoitellaan asiakaskuntaa, joka tekee valinnan saman valmistajan 520-hevosvoimaisen V8-moottorin ja uuden kuusisylinterisen moottorin välillä. Eroa löytyy moottorin hinnassa ja keveydessä kuusimukisen hyväksi. Kevyempi moottori tarkoittaa kevyempää etuakselimassaa.

Pääsin tuoreeltaan kokeilemaan uudella moottorilla varustettua neliakselisen veturin vetämää kasettiyhdistelmää. Yhdistelmä oli lastattu 75,5 tonnin kokonaismassaan. Veturina akselistorakenteeltaan 2 + 2 on hyvä valinta sorayhdistelmän keulille. Ajovakaus on huippuluokkaa, nypytystä ei ollut havaittavissa ja muutenkin ajaminen tuntui siltä, kun olisi menty raiteilla. Uusi moottori tuntui puhdikkaalta. Kokeilin automatisoiden Opticruise-vaihteiston eri vaihtamisohjelmia, joista normaaliasento tuntui lasti päällä maantieajossa parhaimmalta. Tyhjänä ajaessa saa varmasti parhaan hyödyn taloudellisuusohjelmasta. Montulla puuhaillessa voi käyttää maasto-ohjelmaa, jolloin vaihteisto pitää huolen siitä, että operointi pehmeässä ja mäkisessä maastossa on mahdollisimman sujuvaa.

Mikä se siellä luuraa.

Nykyaikainen kuljettaja on tottunut automatiikan hoitelemaan voimansiirtoon. Hän antaa automatiikan toimia niin kuin se on ohjelmoitu. Kuljettaja ei välttämättä ole aina samaa mieltä automatiikan kanssa. Siksi on upeaa, että Scania on tuonut takaisin vanhan kunnon kytkinpolkimen. Sähköisesti ohjattu pedaali on kevyt ja ”tunnokas”. Millintarkka vekslaus ja auton siirto onnistuu mainiosti tuolla jo usean kuljettajan unohtamalla välineellä. Uuden ja vanhan tekniikan yhdistäminen on tässä tapauksessa onnistunut.

Scanian G-sarjan päiväohjaamo sopii hienosti maansiirtoautonkuljettajan työskentelyolosuhteisiin. Ohjaamoon nousu ei vaadi koripalloilijan reisiä. Mukavuus on huippuluokkaa ja ergonomia valmistajan periaatteiden mukainen, esimerkkinä kasetoinnin katkaisijat, jotka on asennettu omaan paneeliin sopivalle etäisyydelle kuljettajasta. Istuimien takana on riittävät säilytystilat tavaroille ja jääkaapille.

Kokonaisuudessaan Scanian vaihteleviin olosuhteisiin suunnittelema XT-varusteltu kasettiyhdistelmä vaikuttaa onnistuneelta peliltä. Uusi kevyempirakenteinen moottori sekä päällirakenteiden materiaalin valinta nostaa yhdistelmän kantavuutta. Veturin ja kasetin lava on hitsattu Hardox 500 tuf -kulutuslevystä (veturi: pohja 7 mm, laidat 4 mm / kasetti: pohja 5 mm, laidat 4 mm) tällä on saatu noin 300 kilon painonsäästö verrattuna perinteiseen kulutuslevyyn. Ajettavuudeltaan kuusisylinterinen ei havaittavasti poikkea 520-hevosvoimaisesta V8-moottorisesta isoveljestään, molemmat tuottavat saman vääntömomentin samalla kierroslukualueella 1000 rpm/min – 1340 rpm/min. Automaattinen vaihtamisjärjestelmä Opticruise erilaisine vaihtamisohjelmineen on jo lähes käsite kuljetusalalla. Eri valmistajien järjestelmiä on nykyään vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen, koska kaikilla on omat, näppärät ominaisuutensa. Scanian järjestelmän sivuakselijarru hoitaa työnsä nopeasti ja täsmällisesti. Vaihtamisnopeus on sitä luokkaa, että sen ansiosta hätyytellään kärkisijoja järjestelmien kuningasluokassa.

Helppokäyttöistä.
Lisätilaa.

Pyrittäessä kokonaistaloudellisuuteen on moottorin valinnalla suuri merkitys. Suuri hevosvoimamäärä ei takaa sitä, että ollaan ensimmäisenä maalissa. Iso kone vaatii isot eväät. Vajaakuormilla ajettaessa ison moottorin lihakset eivät lämpene, tämän huomaa varsinkin päästöjärjestelmän regeneraation tarpeen lisäyksenä. Hyvin eritelty, maltillisen kokoinen voimalinja takaa sen, että voima siirtyy kampiakselista vetoakselille sopivalla ruokavaliolla. Paikat pysyvät lämpimänä eivätkä kärsi revähdyksistä. Tämän huomaa nykyajan keihäänheittäjistä. Ruipelon näköiset miehet viskaavat keihään huomattavasti pidemmälle, kuin jäykät muskelimiehet, jotka voittaisivat mestariheittäjän mennen tullen kädenväännössä.

Scania G540 B 8x4NA

Moottori: DC13 166, 540 hv / 2700 Nm
Vaihteisto: GRS905, 12 nopeutta, automatisoitu
Jousitus:
- Etupää: lehtijouset
- Takapää: Ilmajouset
Taka-akselisto: Napaperät
Välityssuhde: 3,65
Yhdistelmän kokonaispaino koeajossa: 75 450 kg
Vetoauton omapaino: 15 460 kg
Perävaunu: Jyki 5-akselia 10 740 kg
Lava: Jorpe R300-Terra 16,6 m3
Kasetti: Jorpe R300-Sand 21,6 m3

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: