Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Jalat tukevasti maassa

Liikenneneuvos Veli-Matti Syrjänen liikenne- ja viestintäministeriön palveluosastolta valmistelee tavara- ja henkilöliikennettä koskevaa lainsäädäntöä.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen, kuva liikenne- ja viestintäministeriö

Kuljetusyrittäjä 7/2021

– On ollut hienoa opiskella, ja nyt tehdä töitä kiinnostavan kuljetus- ja logistiikka-alan parissa niin kotimaassa kuin kansainvälisillä areenoilla. Mielestäni nykyinen työni sopii hyvin kaltaiselleni jalat maassa ihmiselle.Pyrin ajattelemaan ja perustelemaan mielipiteeni tiedon pohjalta, sanoo Veli-Matti Syrjänen.

Veli-Matti Syrjänen syntyi Haminassa paperitehtaalla työskennelleiden vanhempien perheeseen. Nuoruusvuosiin liittyi vahvasti pesäpallo ja Superpesiksessä pelaaminen.

Logistiikka-ala veti Veli-Mattia puoleensa nuoresta saakka. Hän oli töissä Haminan satamayhtiöissä ahtaajana, varastomiehenä sekä trukin- ja pakettiauton kuljettajana. Veli-Matti suoritti ylioppilasmerkonomin kaksoistutkinnon Haminassa ja siirtyi Kotkaan opiskelemaan logistiikkainsinööriksi. Tuotantotalouden diplomi-insinööriksi hän valmistui Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

Opintojen ohessa Veli-Matti työskenteli jokusen vuoden lentoyhtiössä, josta siirtyi Etelä-Suomen aluevirastoon työsuojelutarkastajaksi. Myöhemmin pääkaupunkiseudulla DHL Expressin palveluksessa erilaisia päällikkötehtäviä oli useita.

Monipuolisesta työkokemuksesta on ollut hyötyä liikenne- ja viestintäministeriössä, jossa Syrjänen aloitti vuonna 2018 erityisasiantuntijana.

– Nyt liikenneneuvoksena vastuuni on hieman kasvanut ja saan hoidettavakseni laajoja säädösmuutoskokonaisuuksia.

Tehtäviin kuuluvat kansainväliset tieliikennesopimukset, CEMT-sopimukset, henkilö- ja tavaraliikenteen luvat, ajo- ja lepoajat sekä alan EU-lainsäädäntöä ja erilaiset hanketyöt. Viime aikoina ympäristö- ja päästövähennysasiat ovat lisääntyneet. Työ vaatii paljon yhteydenpitoa muiden valtioiden kanssa ja etenkin Brysseliin.

– Perehdyttäjäni, hallitusneuvos Jorma Hörkkö oli oikeassa sanoessaan, että tässä työssä oppii koko ajan. Minulla on vielä paljon opittavaa, saavuttaakseni hänen tietomääränsä. Veli-Matin mielestä kansainvälinen tavaraliikenne hoiti hommat hyvin pahimman pandemiatilanteen aikana, kuten ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja ja -reittejä. Nyt etsitään ratkaisua globaalien kuljetusketjujen häiriöihin sekä kontti- ja kuljettajapulaan.

– Sosiaalisen ja helposti lähestyttävän Veli-Matin yhteydet alan järjestöihin ovat tiiviit. Marraskuussa hän tulee puhumaan SKAL:n tavaraliikenteen ajankohtaispäivään EU:n tieliikenteen
liikkuvuuspaketista.

– Mielestäni upea yhteinen saavutus on ollut liikkuvuuspaketin onnistunut eteneminen EU:ssa Suomen puheenjohtajakaudella, vaikka lähtökohdat olivat vaikeat. Nyt Suomessa on edessä hallituksen esittelyn eduskuntakäsittely, jonka aikana kuullaan varmasti vielä järjestöjäkin.

Uuden oppiminen pitää Veli-Matin vireänä. Pari vuotta sitten hän kävi saaristolaivurikurssin, vaikka vene on vielä haave. Parhaillaan hän suorittaa kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyyden
jatkokoulutuspäiviä.

Veli-Matti asuu avovaimonsa kanssa Helsingissä. Työn vastapainoksia kotona on usein mukava ihan vain löhöillä ja nauttia esimerkiksi hyvästä ruoasta. Entisen pesäpalloilijan ykköslaji on nykyisin tennis ystävien kanssa.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: