Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Ihmisiä kuljetusalalla

SKAL:n jäsenyrittäjistä vain runsaat kolme prosenttia on naisia. Se on vähän. Naisten osaamisen ja visioiden tuominen nykyistä vahvemmin pelikentälle toisi kuljetusalalle pelkkää plussaa. Sukupuolittuneet asenteet tuntuvat istuvan tiukasti työelämässä. Emmekö voisi olla vain ihmisiä?

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 2/2021

Kolmannes yrittäjistä Suomessa on naisia. Tekniikan alan tutkinnon suorittaneista naisia on kuudennes, ja SKAL:n jäsenyrittäjistä naisia on vain runsaat kolme prosenttia. Se on vähän. En sano, etteivätkö miehet olisi aivan oivallisia kuljetusyrittäjiä, totta kai ovat! Haasteena on saada myös naisten osaaminen ja visiot vahvemmin pelikentälle. Se toisi kuljetusalalle pelkkää plussaa.

Kuljetusyrittäjä Sanna Heikkilä teki neljä vuotta sitten merkittävän ratkaisun. Ruotsin kielen lehtori päätti ottaa perheyrityksen jatkaakseen ja alkoi opiskella johtamista ja taloutta isänsä Jari Välikankaan johdolla. Yrityksessä saadun perehdytyksen ohella Sanna suoritti Suomen Yrittäjäopistossa yrittäjän ammattitutkinnon sekä SKAL:n ja TTS:n SKAL Ladyt -koulutuksen. Opintojen lomassa hän pääsi tutustumaan vahvuuksiinsa ja kehittämisen kohteisiinsa. Toimitusjohtajaksi Sanna Heikkilä ryhtyi kesäkuussa 2020 ja katsoo nyt luottavaisesti tulevaisuuteen. Lue Sannan uratarina, mukana on tietoa myös tehokkaista päästövähennystoimista!

Kansijuttumme Laura Muhonen on varttia vaille kuljetusyrittäjä. Yrittäjäperheen vanhempi polvi olisi jo valmis väistymään, mutta koronatilanne ja uudistuva jätelaki sumentavat tulevaisuuden näkymiä. Kampaamoalalta jäteauton rattiin hypännyt Laura on opetellut kuljetusalan taidot muun muassa maaseutureiteillä jätteen keräilyssä. Sanna Heikkilän tavoin myös Laura Muhonen hankki johtamisoppia SKAL Ladyt -koulutuksesta ja opiskeli lisäksi ympäristöalan erikoisammattitutkinnon. Laura avaa jätelain muutoksen avainkysymykset selkeästi ja antaa hyvää palautetta Savonlinnan toiminnasta kuljetus- ja ympäristöpalveluiden hankkijana. Siellä jätelautakunta kuuntelee yrittäjiä herkällä korvalla ja kiinteistönhaltijat saavat itse valita kuljetuspalveluiden tuottajan. Hyvä, Savonlinna!

Kunnat ovat merkittäviä kuljetusten ostajia, mikä tuokin meidät tämän kevään kuumaan teemaan, kuntavaaleihin. SKAL laati kunnille tiekartan reilun kuljetuksen kuntaan, avainasemassa hankinnat, infra ja yrittäjyys. Kysyimme eduskuntapuolueilta, miten nämä suhtautuvat teemoihimme. Paljon on yhteistä, mutta erojakin löytyi. Esimerkiksi suhtautuminen kiinteistönhoitajan oikeuteen päättää jätteidensä kuljetuksista ja ruuhkamaksujen käyttöönottoon jakavat puolueita. Päivä pitenee ja 13.6.  pidettävät kuntavaalit ovat nurkan takana, joten tutustu puolueiden linjauksiin ja tee oma valintasi. Vielä ehdit myös asettua itse ehdolle.

Meitä naisia on muuten juhlittu 8. maaliskuuta jo vuodesta 1911 alkaen. Minuakin onniteltiin ja kiittäessäni taisin päästää tahattoman hymähdyksen. On mukavaa olla  nainen, en minä sitä, mutta miksi ala-asteikäisen lapseni luokka viettää tiiviisti välituntinsa tyttö- ja poikaporukoissa? Miksi jopa kaksivuotiaat pojat saattavat rehvastella tytöille, ja miksi meidän aikuistenkin kesken syntyy edelleen herkästi naisten ja miesten kuppikuntia? Miksi on niin vaikeaa, edes työelämässä, olla vain ihmisiä?

Mitäpä jos me kuljetusalalla oltaisiin vain ihmisiä toinen toisillemme.

Aurinkoista kevättä!

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista.

Vuotekno
Kuljetusyrittäjä 6/2021
Kuljetusyrittäjä 6/2021
Kuljetusyrittäjä 5/2021
Kuljetusyrittäjä 4/2021
Kuljetusyrittäjä 3/2021

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: