Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Hyväluonteinen leijona MAN TGX

Volkswagen Groupiin kuuluva Traton on yksi maailman suurimmista raskaankaluston valmistajista. Konserniin kuuluvat Scania ja MAN ovat tuttuja myös meille suomalaisille.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 3/2020

Pääsimme pikaisesti tutustumaan baijerilaisen MAN:in tarjoamaan vaihtoehtoon takatelisestä rekanvetäjästä. Suurikokoisella XXL-ohjaamolla sekä 510-hevosvoimaisella 12,4-litraisella kuutoskoneella varustettu ns. norjantelinen veturi maistui aika mukavalta. Autoon oli ladattu melko suuri määrä erilaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Kelpo työpaikka.

Turvallisuuden lisäämiseksi autossa on varusteena aktiiviseen vakionopeussäätimeen yhdistetty Stop & Go -toiminto. Sen avulla auto havaitsee edessä olevan liikenneruuhkan ja  sovittaa nopeuden automaattisesti ottaen huomioon liikkumisen sujuvuuden. Tämä helpottaa kuljettajan toimia ruuhkaisessa liikenteessä. Etäisyysavustimeen on lisätty ajoavustin, joka pyrkii kompensoimaan kuljettajan huomiointivirheestä johtuvia nopeita ajolinjan muutoksia. Etelä-Suomen nelikaistaisilla väylillä oli hyvä kokeilla ajoavustimen toimintaa. Kokemus oli  parempi kuin muutamalla kilpailijalla. Väsymys aiheuttaa kuljettajalla ajoneuvon tahattomia siirtymisiä sivuttaissuunnassa. Järjestelmä havaitsee kaistavahdin kameran  avustamana kyseiset siirtymiset ja kompensoi niitä ohjaamalla autoa tarkalleen kaistaviivojen väliin.

Säilytystilaa.

MAN:in järjestelmä toimii rauhallisesti, mutta jämäkästi ottaen ohjauksen haltuunsa. Avustamisen tunnistaa, mutta ohjausliike ei tule niin rajuina nykäyksinä kuin kilpailijoilla. Auto ei  kuitenkaan missään nimessä ohjaudu autonomisesti, vaan vaatii kuljettajaa ottamaan auton ohjaamisvastuun itselleen. Auton tilava ohjaamo on erinomaisen mukava  kaukoliikenteeseen. Sen järjestelyt ovat toimivat ja kuljettajaa arvostavat. Pisteet myös mittaristojen erinomaiselle selkeydelle, kiitos perinteisten viisareiden antaman helpon  luettavuuden. Suurin tarjolla oleva, XXL-ohjaamo tarjoaa 2,15 metrin seisomakorkeuden, joten tilaa riittää joka suuntaan. Makuutilassa olevalle 2,20 metriä pitkälle ja 79 senttiä leveälle vuoteelle on helppo heittäytyä pitkäkseen. Kokonaisuudessaan ohjaamo on yksi alan parhaista.

Matkustusmukavuutta.

Kolmeakselinen MAN TGX on perinteinen, laadukas rekanvetäjä, joka on varustettu pohjoisiin olosuhteisiin. Takateli antaa pelivaraa huonoihin keliolosuhteisin sekä nykyisiin  yhdistelmämittoihin. Koeajossa olleella akselistorakenteeltaan 6x2-veturilla saadaan parhaimmillaan 64 tonnin yhdistelmän kokonaismassa. Näillä painoilla veturilla pärjätään mainiosti nykyisillä yhdistelmämitoilla.

MAN TGX 28.510

Moottori: D2676LF78, 12,4 l, 510 hv, 2600 Nm
Vaihteisto: ZF 12 TX Tipmatic, 12 vaihdetta
Akseliväli: 3 100 mm
Etujouset: parabeeli
Takajouset: iImajousitus
Ohjaamo: XXL

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: