Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Hyvä työkaveri Ivecolta jakeluajoon

Hyvä työkaveri on luotettava, turvallinen ja huomioonottava. Vähän niin kuin Ivecon Eurocargo. Kuudentoista tonnin jakeluauto tarjoaa juuri näitä ominaisuuksia kuljettajalleen. Pitkän reissun tehtyään kuljettaja varmasti arvostaa niitä asioita, joita hyvin rakennettu työkalu tarjoaa.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 8/2018

Kuljettajan näkökulmasta

Kun toiminta tapahtuu suuremmilla kirkonkylillä kuten Helsingissä ja Tampereella, kuljettajan työpäivään liittyy paljon tapahtumia. Ohjaamon ergonomia ja näkyvyys luovat turvallisen työskentelyalueen, joka ei kuormita kuljettajaa liiaksi.

Iveco Eurocargoon on helppo nousta. Tukevat ja hyvin muotoillut kaiteet sekä sopivasti karhennetut astinlaudat takaavat turvallisen kiipeämisen ohjaamoon. Kuljettajan paikka on perinteinen. Oikean ajoasennon saatuaan kuljettajan näkemäalue on melko laaja. Apumiehen puoleisessa sivuikkunassa oleva lasinkehys hiukan häiritsee, mutta päätä kääntämällä saadaan myös oikealle tarpeeksi laaja näkymä. Oikeassa ovessa oleva ikkuna laajentaa näkymää entisestään. Sieltä näkyy myös kuolleessa kulmassa oleva henkilöauton keula ja pieni jalankulkija. Myös matala kojetaulu helpottaa näkyvyyttä, samoin ohjauspyörän ja mittaritaulun muotoilu, jotka mahdollistavat esteettömän näkyvyyden mittaristoon. Tässä ohjaamossa ei tarvitse kurkkia.

Tärkeä alue.

Tekniikka pelittää

Voimansiirtolinjaan kuuluu 6.7 litran kuusisylinterinen 280-hevosvoimainen Tector 7 -moottori, johon on yhdistetty kuusivaihteinen Eurotronic-vaihteisto. Tällä paketilla pääsee mainiosti ylös Helsingin kaupungin lukuisista huoltotunneleista. Vakiovarusteena olevasta mäkijarrusta on hyötyä näissä olosuhteissa. Ajettavuus on muutenkin hyvä. Vaihteisto löytää helposti oikean vaihteen sekä ruuhkaliikenteessä että moottoritiellä. Päästöt hoidetaan kuriin pelkällä SCR-järjestelmällä ilman pakokaasun takaisinkierrätystä. Tällä on merkitystä huoltokuluihin. Hiukkaset poltetaan pois hiukkasuodattimesta passiivisella regeneraatiolla. Kuljettajan ei tarvitse itse huolehtia asiasta.  Nämä asiat ja hiljainen moottori vaikuttavat suuresti kaupunkien lähipäästöihin. Keskieurooppalaisena kuorma-auton rakentajana Iveco on ottanut päästöasiat hyvin vakavasti.

Mukava työilmapiiri.

Toimivaa kaupunkiliikennettä

Koeajossa ollut 16 tonnin Iveco Eurocargo, joka on varustettu NEK:in tekemällä kokosivuaukeavalla kuormakorilla edustaa mainiosti jakeluliikenteeseen tehtyä, laadukasta työkalua. Kuljettajan ympäristöön ja työturvallisuuteen on  panostettu, samoin ympäristöhaittojen vähentämiseen. Hyvin tehty työkalu helpottaa kuljettajan työpäivää ja tekee siitä turvallisemman ja vähemmän kuormittavan. Autosta näkee selvästi, että se on suunniteltu isojen metropolien  alueella tapahtuvaan jakeluliikenteeseen. Jos sillä pärjää Rooman ja Pariisin iltapäiväruuhkissa, sillä saa paljon aikaan myös suomalaisissa pikkukaupungeissa.

Iveco Eurocargo MY15 ML160E28-E6c

Moottori: Tector 6.7 l. 280 hv 1000 Nm /
Vaihteisto: Eurotronic 6 nopeutta
Akseliväli: 5175 mm
Kokonaismassa: 16 tonnia
Päällirakenne: NEK kokosivuaukeava, perälaitanostin

Kuljetus-Logistiikka-messut

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: