Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Hollantilainen perusjätkä DAF XF530

Eteläisessä Hollannissa, Eindhovenin kaupungin liepeillä valmistettavat DAF-kuorma-autot ovat hyvä esimerkki siitä kuinka perinteiset ratkaisut voivat edelleen olla toimivia nykyaikaisessa kuljetuskalustossa. Yrityksen tuotteissa on vanhaa, hyväksi havaittua toimintaa yhdistettynä moderniin tekniikkaan.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 5/2019

DAF XF530 -ohjaamolla on melkoisen pitkä elinkaari, mutta työskentelytila täyttä edelleen nykyaikaisen kuljettajan tarpeet. Vaikka voimakkaasti kaartuva kojetaulun keskiosa vie omalta osaltaan tilaa, se ei kuitenkaan rajoita kuljettajan oleskelualuetta. Kokonaisuudessaan kuljettajalla on hyvä olla. Erinomainen istuin ja mainioilla säätömahdollisuuksilla varustettu ohjauspyörä takaavat kelpo ajoasennon pitkillekin ajoreissuille. Näille matkoille lyhyessä koeajopyrähdyksessä ollut takateli-rekanveturi onkin tarkoitettu. Pitkän ajorupeaman jälkeen on mukava kellahtaa nukkumaan kerrankin sopivan leveälle ja pitkälle (220 cm) vuoteelle. Korkeassa Super Space Cab -ohjaamossa löytyy tilaa vaikka koripalloilijalle (12,5 m3 ja seisomakorkeutta 225 cm).

Veturin voimalinja edustaa valmistajansa oman tuotantolinjan tekniikkaa. Paccarin tuotantoa oleva 530-hevosvoimainen MX-13 moottori yhdistettynä ZF:n valmistamaan 12-vaihteiseen automatisoituun AS-Tronic -vaihteistoon on hyvä paketti jopa 76 tonnin yhdistelmään. Alustasta löytyy useita näppäriä yksityiskohtia kuten AdBlue-säiliön sijainti ohjaamon vasemman takakulman kohdalla, taka-akkupaketti ja  polttoainesuodattimen sijainti ohjaamon takana. Ne helpottavat huoltamista ja antavat lisätilaa mahdollisille työkalulaatikoille sekä lisälaitteiden vaatimille osille.

Matkamiehen työpaikka.
Näkyvyys kohdillaan.

Viime talvena voimaan tulleet mittamuutokset ovat lisänneet maahantuojien valmiutta tarjota erilaisia vaihtoehtoja pitkien yhdistelmien vetoautoiksi. Koeajossa ollut DAF XF530 täyttää pitkien yhdistelmien vaatimukset aina 68 tonniin asti, koska siinä on vain yksi vetävä akseli. Tähän tarkoitukseen veturi sopii mainiosti. DAF on ollut aina pitkän matkan kulkijoiden suosiossa. Hyvin varustettu kookas ohjaamo ja kelpo  voimansiirtojärjestelmä takaavat huolettomat ja mukavat kilometrit.

Näppäriä yksityiskohtia.

DAF XF530 FTS 6x2

Moottori: Paccar MF-13, teho 530 hp, vääntö 2600 Nm
Vaihteisto: ZF AS-Tronic, 12 vaihdetta
Akseliväli: 3 200 mm

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: