Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Hiljainen jakeluauto yötyöhön

Pakokaasupäästöt ovat saaneet viimeaikoina paljon palstatilaa. Typenoksidit ja partikkelit sekä hiilidioksidipäästöt ovat tulleet tutuiksi. Vähemmän huomiota on kuitenkin saanut päästöistä se, jonka kaupunkien asukkaat havaitsevat helpoimmin omilla aisteillaan, melun.
DAF LT

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

 

Kuljetusyrittäjä 1/2017

Jo 1980-luvulla alettiin Itävallan läpiajoliikenteessä rajoittaa raskaan liikenteen aiheuttamaa melua rajoittamalla yöajoa ja puuttumalla ajoneuvojen ohiajomeluun. Erilaisilla ratkaisuilla, kuten rengastuksella ja moottoritilan äänieristyksellä melua pystyttiin alentamaan. Tällä oli suuri merkitys asukkaiden viihtyvyyteen esimerkiksi vilkkaasti liikennöidyllä moottoritiellä Saksan rajalta Brenneron solaan Italiaan johtavalle rajanylityspaikalle.

Nykyään suuret kaupungit ympäri Eurooppaa asettavat rajoituksia jakeluliikenteen aiheuttamille äänille. Entistä enemmän kuljetetaan tavaraa öiseen aikaan, jolloin liikenne on hiljaista ja kuljetukset tehokkaampia.

DAF on ottanut vakavissaan jakeluauton aiheuttaman melun ja tehnyt ratkaisuja, joilla tämän päivän jakeluauto on hiljaisempi ja siten kustannustehokkaampi. Työt voidaan jakaa koko vuorokauden ajalle niissäkin kaupungeissa, jotka ovat asettaneet rajoituksia yöllä tapahtuvaan jakeluun. Helsingin kaupungillakin on ollut jo käynnissä pilottihankkeita yöllä tapahtuvan jätteidenkeruun mahdollistamiseksi. Nämä hankkeet vaativat käytännössä kuljetusyritysten toimia melun vähentämiseksi.

Valoisa ja laadukas kuormatila.

Hiljaa hiipii

Koeajoimme heti vuoden vaihteessa DAF LF 210 FA:n, Isossa-Britanniassa perinteikkäällä Leylandin tehtailla valmistetun 12 tonniluokassa työskentelevän jakeluauton.  Siihen on asennettu jo tehtaalla 22 jalan (6 810 mm) Paccar Aerobody - umpinainen kuormatila, joka on varustettu 1,5 tonnia nostavalla Dhollandia-takalaitanostimella. Kori on muotoiltu virtaviivaiseksi niin, että kuljetuskapasiteetti ei kärsi. Kori vaikutti hyvin laadukkaalta ja valoisalta. Kuormansidontakiskojen sijainti on hyvä.

Auton voimalinja koostuu 213-hevosvoimaisesta, neljäsylinterisestä 4,5 litran PX-5 moottorista ja 6-vaihteisesta automatisoidusta AS Tronic -vaihteistosta. Testiauton perävälitys on jakeluajoon näppärästi soveltuva 3,73. Voimalinja vie autoa eteenpäin vaivattomasti ja äänettömästi. Muutenkin akseliväliltään 4,65-metrinen pikku vipeltäjä tuntui mainiolta. Pieneksi nelosmoottoriksi vääntöalue oli tarpeeksi laaja ja vaihteiston ja moottorin yhteistyö oli helppoa.

 

Kuljettajia huomioiden

Kuljettajan ympäristö on hyvällä tasolla. DAF on aina osannut valmistaa autoja kuljettajalle. Ajoasento löytyi nopeasti ja hallintalaitteet tulivat välittömästi tutuiksi. Näkyvyys on myös hyvä, osin ”vanhan” mallisten peilinvarsien ansiosta, jotka peittävät näkökenttää mahdollisimman vähän.

Ajaessa huomaa nopeasti ohjaamon ja kuormatilan virtaviivaisen muotoilun vähentävän ajomelua. Kuljettaja toteaa sen olemattomina tuulen suhinoina sekä mahdollisuutena kuunnella ajaessa radiota hiljaisemmalla äänenvoimakkuudella. Tällä on pieni, mutta tärkeä merkitys myös työhyvinvointiin, aivan kuin ohjaamon portaan sijainnilla. Nouseminen ja laskeutuminen ohjaamosta on turvallista eikä rasita kuljettajaa.

Erityismaininnan voisi antaa mittaristossa olevalle, kuljettajan ajotapaa arvioivalle järjestelmälle. Se on opastava ja kannustava eikä välittömästi lyö karttakepillä näpeille pienestä ajovirheestä.

Muutenkin ajamisen taloudellisuuteen on kiinnitetty huomiota. Pelkästään ohjaamon ja kuormatilan muotoilulla päästään muutaman prosentin kulutuksen alentumiseen verrattuna perinteiseen suorakaiteen muotoiseen kuormatilaan.

DAF edustaa keskieurooppalaista ajattelutapaa kaupunkien jakeluautosta. Kymmenien vuosien kokemus kuorma-autojen valmistuksesta ajamaan satoja vuosia vanhoissa miljoonakaupungeissa, näkyy selvästi tuotteen toimivuudessa. Auto on valmis työhön, johon se on tarkoitettu. DAF tekee varmasti työnsä huoletta myös pikkukaupungeissa, kuten Helsingissä, hiljaisesti.

DAF LT 210 FA Aerobody 4x2

  • Moottori: PX-5 4-sylinterinen, 157 kW (213 hv), 2300 r/min. Maksimivääntö 850
     Nm 1200 – 1500 r/min.
  • Vaihteisto: 6-vaihteinen AS Tronic.
  • Etuakseli: Lehtijousitus. 4,5 tonnin akselipaino.
  • Taka-akseli: 2-palkeinen ilmajousitus, 8,5 tonnin akselipaino.
  • Kokonaispituus: 8 797 mm.
  • Akseliväli: 4 650 mm.
  • Korin ulkopituus: 6 810 mm.
  • Korin ulkoleveys: 2 540 mm.
  • Kokonaismassa: 11 990 kg.
  • Omamassa: 5 743 kg.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: