Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Helpotetaan kuljettajapulaa

Talouskasvu elvyttää Suomea ja kuljetusalaa, muttei ilman kitkaa. Hyvistä kuljettajista on aina pulaa, ja kuljettajatarpeen kasvaessa tilanne hankaloituu. Alkava kuljettajapula on jo paikoin havaittavissa. Helpotus ei tule voivotellen tai haaveillen robottiautoista, vaan löytämällä keinoja pulan helpottamiseksi.

Kirjoittaja: Iiro Lehtonen

Kuljetusyrittäjä 9/2017

Sallitaan ajokorttilain muutoksella (HE 146/2017 vp) ammatillista kuljettajatutkintoa suorittavalle B-luokan ajokortti 17-vuotiaana. Se mahdollistaa pakettiauton ajamisen ja ajokokemuksen karttumisen ennen isompia ajoneuvoja. Se helpottaa myös yritysten mahdollisuuksia sitoutua työssäoppimispaikoiksi ja työssäoppimisjaksot voi jakaa pidemmälle ajanjaksolle.

Kevennetään myös kevyiden kuorma-autojen ajokorttivaatimuksia. C1-luokan ajokortilla voi kuljettaa enintään 7,5 tonnin kuorma-autoja, jotka ovat hallintalaitteiltaan, ajettavuudeltaan ja ulkoiselta kooltaan hyvin lähellä isoja pakettiautoja. C1-luokan koulutusvaatimus on siihen nähden liian suuri, joten sitä pitää nyt selkeästi vähentää.    

Nopeutetaan kuljettajakoulutustakin. Ammattipätevyyden saavuttaminen on sallittava myös suoraan kokeen kautta, ja se edellyttää muutosta eduskunnan käsittelyssä olevaan liikennepalvelulakiin (HE 145/2017 vp). EU-lainsäädäntö tunnustaa sekä koulutusmallin että koemallin, joten tarvitaan vain rohkeutta ottaa Suomessa molemmat mallit käyttöön samanaikaisesti. Arkajaloille on tarjolla mutkaisempi polku: ammattipätevyysdirektiivin selkeyttäminen. Vaikutamme vahvasti tähänkin EU- päätöksentekoon, sekä suoraan parlamenttiin että Euroopan talous- ja sosiaalikomitean kautta, joka jo kannattaa esitystämme.

Pahin rakenneongelma on puolustusvoimien ammattipätevyyskoulutuksessa. Hienoa, että tuhat varusmiestä saa vuosittain 280 tunnin koulutuksen ja kaksituhatta 140 tunnin nopeutetun koulutuksen, mutta jälkimmäiset voivat siviilissä kuljettaa C-luokan kuorma-autoa tai ajoneuvoyhdistelmää vasta 21 vuotiaina. Tämän vuoksi menetämme useita C-ajokortin ja laadukkaan koulutuksen saaneita nuoria muihin töihin. Liikennepalvelulakiin on nyt lisättävä säännös, joka mahdollistaa puolustusvoimille koulutuksen järjestämisen vapaasti ja tunnustaa kaiken puolustusvoimissa direktiivin mukaisesti saadun koulutuksen, sekä antaa nuorille täydet oikeudet C- ja CE-luokkiin heti 18-vuotiaana. Vasta tämä varmistaa heidän jäämisensä kuljetusalalle ja elinkeinoelämän palvelukseen sekä myöhemmin puolustusvoimien käyttöön tarvittaessa.

Kuljetusyrittäjä vaikuttaa toki itsekin työvoiman saantiin. Rehti meininki ja hyvä maine kiirivät kauas. Omasta tarpeesta voi kertoa myös SKAL:n uusilla, hienoilla nettisivuilla kuljetusalan työvoimapankissa. Me autamme mielellämme, ja omalla ilmoituksella kannattaa erityisesti tähdätä niihin hetkiin, kun kuljettajaksi koulutetut varusmiehet kotiutuvat.

Myös kuljetusasiakkaan kannattaa tajuta oma vastuunsa ja vaikutusmahdollisuutensa. Mitä risaisempaa pätkätyötä asiakas tarjoaa, ja mitä lyhyemmiksi kuljetussopimukset käytännössä jäävät, sitä vaikeampaa on pitää hyvää, kokenutta kuljettajaa alalla. Niin se on, että osaava ammattilainen takaa asiakkaalle parhaimman palvelun. Keinoja siis riittää, otetaan ne käyttöön ja helpotetaan kuljettajapulaa.

Kirjoittajasta

Iiro Lehtonen on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja vuodesta 2007 alkaen.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: