Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Hätiköt ja hooseeteet

Vihan tunteet hiihtoladulla ovat hävettäviä. Liikenteessä ne ovat vaarallisia. Tämä tuli mieleen, kun katselin Traficomin ohjekuvia pitkien ajoneuvoyhdistelmien ohittamiseen. Pitkien yhdistelmien myötä siirryimme uuteen aikakauteen maantiekuljetuksissa, ja sen tulisi merkitä jotakin latu- ja katuraivokansalle.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 1/2019

Seuraa hiihtopäivitys: Kausi käynnistyi viimein täällä etelässäkin ja jouduin sen ensi metreillä kasvokkain häpeän tunteen kanssa. Päästin lapseni edeltä alamäkeen ja odotin, etten laske hänen päälleen. Vauhtini kiihdyttyä mukavaksi oikaisi sivusta pariskunta eteeni taakseen katsomatta.  Välimatka riitti juuri ja juuri ladun vaihtoon ennen törmäystä, ja jostain selkäytimestä purkautui vihainen vuodatus. Hyväkkäät kommentoivat ”älä hiilesty, vasen latu on ohittamista varten”. Heidän mielestään olin tyypillinen laturaivotapaus. Jatkoin matkaa häpeissäni, vaikka tiesin olevani oikeassa.

Vihan tunteet ladulla ovat hävettäviä. Liikenteessä ne ovat vaarallisia. Tämä tuli mieleen, kun katselin Traficomin ohjekuvia pitkien ajoneuvoyhdistelmien ohittamiseen. Kun yhdistelmän pituus kasvaa yhdeksän metriä, kasvaa ohitusmatka 40–50 metriä. Ohittamiseen tarvitaan lisää harkintaa ja  aikaa, ja eikös joku hätikkö oikaise eteen! En ymmärrä, miksi ihmishenki ovat joillekin niin halpa.

HCT-poikkeuslupien viisivuotisjakso päättyi siis asetusmuutokseen 21. tammikuuta. Kyselimme sen yksityiskohdista, kuten katsastusmääräyksistä Traficomin Otto Lahdelta, joka muistuttaa, että viimeistään nyt kannattaa jokaisen pitkistä yhdistelmistä kiinnostuneen ottaa lukuhaaste ja  käydä ihan itse asetustekstin kimppuun. Vaatimuksia on nimittäin turkasen paljon, 14 sivua tekstiä. SKAL on ottanut pykälistä raskassarjalaisen niskaotteen ja selventää sisältöä infokiertueella, jonka paikkakunnat löytyvät jutusta, eli ei muuta kuin ilmoittautumaan!

Auramaa-yhtiöt kuuluu niihin  pariin kymmeneen yritykseen, jotka ryhtyivät HCT-kokeiluihin heti 2013, kun mahdollisuus avautui. Toimitusjohtaja Pekka Auramaa ja myynti- ja markkinointijohtaja Kalle Auramaa ovat Otto Lahden linjoilla siinä, että määräysten ja asetusten kanssa on oltava tarkkana. He toivovat tiestön kunnossapitoon merkittäviä lisäpanostuksia varsinkin nyt kun mitat vakiinnutettiin koko tiestölle. Tiestön ohella Auramaat toivovat kestävyyttä ja ennustettavuutta myös liikennepolitiikkaan – ei muutella näitä parin vuoden välein! Kuljetusyrittäjä Ari Peltolan kalustoon kuuluu kaksi yli 30-metristä yhdistelmää elintarvikekuljetuksiin. Hän suuntaa katseensa erityisesti terminaalien pihoihin, joita tulisi suurentaa, mutta tärkeimmät terveiset menevät tienpitäjälle: talvihoidon näytöt puuttuvat vielä.

Näiden kanssa me siis nyt elämme ja näihin totumme. Olemme siirtyneet uuteen  aikakauteen maantiekuljetuksissa, ja sen tulisi merkitä jotakin myös latu- ja katuraivokansalle. Olen estänyt liikenneturmia sillä yksinkertaisella toimintamallilla, että nähdessäni vastaantulijoiden kärjessä muita hitaamman ajoneuvon, olen tavallista tarkempana, hiljennän hieman ja hakeudun  ajoradan oikeaan laitaan. Useampikin ohittajahätikkö saa kiittää minua hengestään – olkaa hyvät vain!

Turvallisia talvikilometrejä!

PS. Asetusmuutoksen myötä tuli muuten pitkäkilpisillekin uusi merkitys. Yli 25,25-metriset yhdistelmät on nimittäin merkittävä kilvellä, jossa lukee PITKÄ.
No okei, mutta minua tuo nauratti...

 

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista. heini.polamo@skal.fi, @HeiniPolamo

Kuljetus-Logistiikka-messut
Kuljetusyrittäjä 8/2018
Kuljetusyrittäjä 7/2018
Kuljetusyrittäjä 6/2018
Kuljetusyrittäjä 5/2018
Kuljetusyrittäjä 4/2018

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: