Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Hankalien olosuhteiden mestari

Toyota Hilux on suomalaisille tuttu viidenkymmenen vuoden ajalta. Mallin historia nelivetoisenakin on jo neljänkymmenen vuoden ikäinen. Valmistajan kokemuksen huomaa, kun Hiluxilla suuntaa maastoon.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 2/2019

Ruotsalaisen Abiconin valmistama kuormatila tekee Toyota Hiluxista monikäyttöisen ajoneuvon, jolla voi hoitaa kuljetuksia maanteillä ja hankalissa olosuhteissa. Se on mainio huoltoauto, jolla pääsee viemään raskasta varaosaa, vaikka metsätien varteen hyytyneeseen puuautoon. Keskuslukituksella varustettu kuormatila on rakennettu tukevaksi. Auton katolle voi lastata 200 kg:n kuorman. Katolle pääsee taitettavia tikapuita pitkin ja sitä voi käyttää siis myös asennustasona. Kuormatila on hyvin tehty. Sen voi sisustaa omien tarpeiden mukaan.

Toyota Hilux itsessään on legenda. Valmistajan pitkä kokemus nelivetoisten ajoneuvojen tekijänä näkyy selkeästi. Ajo-ominaisuudet ovat kohdillaan, kun taivalletaan pikitiellä tai poiketaan ahtaille ja liukkaille metsäpoluille. Helppokäyttöiset nelivedon ja tasauspyörästön lukon katkaisijat mahdollistavat nopeat muutokset ajoneuvon hallintaan olosuhteiden vaihtuessa. Samoin alamäkihidastimen ja mäkijarrun toimivuus. Koeajoimme autoa monipuolisissa olosuhteissa moottoritieltä jäisille metsäautoteille. Auto pysyi hyvin kaistaviivojen ja ojien välissä.

Lisää tilaa.
Monikäyttöisyyttä ja helppoa lastausta.

Ohjaamon järjestelyt ovat mallikkaat. Autoon nousua ja hankalissa paikoissa siellä pysymistä helpottavat hyvin sijoitetut tartuntakahvat. Jatketun ohjaamon lastausta helpottaa perinteinen kaappariovi kuljettajan oven takana. Sen ansiosta oviaukko on leveä, joten kevyttä ja kookasta tavaraa saa kyytiin helposti. Jatko-ohjaamon ansiosta ajoasento on hyvä myös kookkaalle kuljettajalle. Hiluxia voi ajaa myös haalarit päällä.

Muutama vuosi sitten esitelty Toyota Hiluxin kahdeksas sukupolvi pohjautuu jo melko vanhaan perusautoon, mutta asia ei häiritse menoa. Auton työkalumaisuus korostuu, kun istuu kuljettajan paikalle. Kojetaulunäkymä ei ole kaikkein nykyaikaisin, mutta kaikki tarvittava on hyvin esillä. Tämä tarkoittaa hyvää ergonomiaa. Ohjauspyörässä olevien monitoimikatkaisijoiden periaate on looginen, kojetaulun keskiosaan sijoitettu näyttö selkeä.

Auton 150-hevosvoimainen, nelisylinterinen melko alhaalta vääntävä 2,4-litrainen moottori on riittävä auton käyttötarkoitukseen. Vaihteiston jatkeena oleva, kolme erilaista vetotapaa (nopea takaveto, nopea neliveto tai hidas neliveto) mahdollistava sähkökatkaisijalla hallittava jakovaihteisto takaa sopivan tavan liikkua erilaisissa olosuhteissa. Omamassaltaan 2 400 kg painavan auton vetokoukkuun voidaan kytkeä maksimissaan 3 500-kiloinen, jarrullinen perävaunu. Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 5 850 kg. Tämä lisää osaltaan auton monikäyttöisyyttä.

Kokonaisuudessaan Toyota Hilux tarjoaa hyvän vaihtoehdon yrityksen monitoimiajoneuvoksi. Sillä on helppo taivaltaa tasaista pikitietä ja tarvittaessa poiketa polulta hankalaan maastoon. Kuormakori taipuu omistajan mielikuvituksen mukaan lisäkuljetuskapasiteettiin. Kokonaan avautuvan sivuluukun ja ylöspäin avautuvan takaluukun ansiosta auto on helppo lastata. Kuormatilaan voidaan asentaa maastossa tapahtuvia huoltotoimenpiteitä varten monipuolinen korjaamovarustus. Toyota Hiluxista on moneen käyttöön

Toyota Hilux 2.4D150 4WD Active Extra Cab

  • Moottori: 2.4 l, diesel, 150 hv, 16-venttiilinen DOCH
  • Teho: 110 kW (150 hv) @ 3400 r/min
  • Vääntö: 400 Nm @ 1600–2000 r/min
  • Vaihteisto: Kuusi vaihdetta eteen, yksi taakse
  • Etujousitus: Kolmiotukivarret
  • Takajousitus: Jäykkä taka-akseli lehtijousilla
  • Kokonaispituus: 5 470 mm
  • Omamassa: 2 400 kg
  • Kokonaismassa: 3 150 kg

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: