Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Eteenpäin kulkeva elämäntyö

Jalasjärveläisen M.J. Salmela Oy:n juuret ulottuvat lähes sadan vuoden päähän. Sukupolvenvaihdos kannattaa tehdä huolellisesti, korostaa yrittäjä Jani Salmela. Ulkopuoliset asiantuntijat ovat olleet tärkeä apu.

Kirjoittaja: Antti Pulkkinen

Kuljetusyrittäjä /2021

Tuntuu hyvältä, kun edellisten sukupolvien elämäntyöllä on luonteva reitti eteenpäin. Näin sanoo Jani Salmela, 46, kuljetusyrittäjä neljännessä polvessa.

Salmelan suku aloitti kuljetustoiminnan Jalasjärvellä jo 1928.

– Minulla on muutamia valokuvia isoisoisästäni noilta ajoilta, ja kuvissa on autoja. Isoisäni Tauno Salmela jatkoi toimintaa sotien jälkeen.

Vuonna 1972 vetovastuun otti isä Martti Salmela, joten kuljetusyrittäjän elämä tuli Jani Salmelallekin tutuksi jo pienestä pitäen. Kun logistiikkainsinöörin paperit iskettiin kouraan Jyväskylässä 1999, koitti paluu kotiseudulle.

– Aloin ottaa vastuuta firmasta kaikessa rauhassa. Sain kasvaa tähän tehtävään.

Roolit löytyivät luontevasti

Sukupolvenvaihdoksesta Salmelat alkoivat puhua ensimmäisen kerran kymmenen vuotta sitten.

– Isän ei ole tarvinnut sitä erikseen pyytää. On ollut aina selvää, että joku tätä jatkaa.

Ja se joku on ollut Jani Salmela, veljeksistä keskimmäinen ja nykyinen pääosakas. Pikkuveli Niko Salmela on niin ikään firmassa töissä, kun taas isoveli Mika Salmela työskentelee muualla. Molemmilla on omistusosuus firmasta.

– Roolit ovat menneet luontevasti näin, ei niitä ole tietoisesti meille jaettu, Jani Salmela sanoo.

Vaihdosta kypsyteltiin kuitenkin rauhassa, koska mitään kiirettä ei ollut. Isä-Marttikin oli, ja on edelleen, hyvissä voimissa.

– Se oli ihanteellinen tapa tehdä sukupolvenvaihdos. Oli aikaa siirtää tietoa eteenpäin.

Toimiin ryhdyttiin virallisesti vuonna 2017. Isoin kynnys oli Jani Salmelan mielestä juuri siinä kohtaa.

– Silloin kaikki ymmärsivät, että sukupolvenvaihdos todella tapahtuu.

Asiantuntijoihin kannattaa panostaa

Ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttöä Jani Salmela suosittelee lämpimästi. Hän kertoo SKALin juristin Sami Svinhufvudin olleen merkittävä apu sukupolvenvaihdoksessa.

– Hän keräsi meiltä huolellisesti kaikki taloustiedot. Mietimme myös yhdessä, millainen olisi omistuspohja ja millä tavalla vaihdos tehtäisiin: olisiko se suora osakekauppa, lahjanomainen kauppa vai lahjoitus.

Svinhufvud laski tarkkaan myös sukupolvenvaihdoksen veroseuraamukset kaikilla mahdollisilla vaihtoehdoilla.

– Nämä kannattaa selvittää tarkkaan, ettei tule myöhemmin yllätyksiä, Jani Salmela muistuttaa.

Ulkopuolista asiantuntijaa käytettiin myös kalustoarvion tekemiseen, koska yhtiön omaisuus vaikuttaa osakkeen arvoon. Jani Salmela kertoo ulkopuolisen avun maksaneen sukupolvenvaihdoksessa ”joitain tuhansia”, mikä riippuu toki myös firman koosta.

– Ei se minusta ollut erityisen kallista. Asiantuntijoihin kannattaa panostaa, jotta kaikki tehdään oikein. Harmillisempaa olisi vaikka se, että vaihdos tehtäisiin hutiloiden ja sitten tulisi myöhemmin jotain yllättäviä veroseuraamuksia.

Jani Salmela sai kasvaa kuljetusyrityksen nokkamieheksi rauhassa. On tärkeää, että tietoa ehtii siirtää eteenpäin, hän sanoo.

Koko perhe
edelleen mukana

Virallisen vetovastuun toimitusjohtajana Jani Salmela otti syksyllä 2019. Sukupolvenvaihdoksen prosessi kesti siis kaksi vuotta.

– Mikään ei käytännössä muuttunut, koska minä ja Niko olemme pyörittäneet tätä jo pitkään. Jos meillä on ollut auto maailmalla ja on tullut jotain hässäkkää, kuljettajat ovat soittaneet minulle jo 15 vuotta.

Myös isä-Martti on osannut antaa ajoissa vastuuta.

– Joskus pohdimme, millaisen auton ostamme. Isä sanoi siihen, että voitte päättää ihan itse, te vastaatte firmasta ja sen tulevaisuudesta.

Haastattelupäivän aamunakin Jani Salmela oli valmiina, jos hänen pitäisi lähteä ajoon. Sen sijaan vanhemmat, isä-Martti ja äiti-Terttu olivat lomamatkalla.

Ihan kokonaan vanhemmat Salmelat eivät ole silti firmasta luopuneet.

– He auttavat sen verran kuin haluavat. Isä toimii yleismiehenä, hän käyttää esimerkiksi autoja huollossa ja katsastuksessa. Äiti auttaa taas välillä toimistohommissa. Molemmilla on myös edelleen pieni omistusosuus firmasta.

– Se on niitä tunnepuolen juttuja. Elämäntyöstä luopuminen on aina iso asia, ja kummallekin on tärkeää, että he voivat olla edelleen mukana.

Isoveli Mikallakin on oma roolinsa perheyrityksessä.

– Hän on suurteollisuuden palveluksessa ja kiertää maailmaa. Sen kautta saamme uutta näkökulmaa firman asioihin ja tietoa siitä, miten muualla yrityselämässä toimitaan.

Seuraava polvi tulossa?

Loppusyksyisenä päivänä Jani Salmela on kahdestaan kotitoimistolla koiransa Napsun kanssa. Paperitöiden lomassa on aikaa munkkikahveille, vaikka puhelin on alkanut soida jo aikaisin aamulla.

Lapset ovat joko läheisessä koulussa tai jo opiskelupaikkakunnallaan opiskelemassa. Musiikinopettajana toimiva vaimo Minna on töissä.

– Vaimolle pitää antaa tunnustusta siitä, että hän tukee ja ymmärtää yrittäjän elämää. Se on hyvin erilaista kuin työ jonkun muun palveluksessa.

Mutta onko Jani Salmela miettinyt jo itse firman jatkumista seuraavalle sukupolvelle? Lapsia Salmeloilla on neljä: Eemeli, 22, Aliina, 20, Viljami, 15 ja Ilona, 13.

– Olen heille vitsaillut, että alkakaahan valmistautua, minä jään eläkkeelle viisikymppisenä.

Vetovastuu jatkunee kuitenkin selvästi pidempään. Silti Jani Salmelasta olisi hienoa, jos joku lapsista jatkaisi aikanaan suvun elämäntyötä.

– Olen kuitenkin painottanut heille, että hankkikaa jokin koulutus. Kuljetusalakin muuttuu koko ajan, emmekä tiedä, millainen se on parinkymmenen vuoden päästä. On tärkeää, että elämässä on useampia mahdollisuuksia.

Lue myös Äijälä Oy:n omistajanvaihdosten vaiheet

Lue SKALin lakimies Sami Svinhufvudin vinkit omistajanvaihdokseen

 

M.J. Salmela Oy

Yrittäjä: Jani Salmela
Paikkakunta: Jalasjärvi
Perustettu: 1928, M.J. Salmela Ky 1986, osakeyhtiöksi 2008
Yritystoiminta: Kuljettaa kappaleja massatavaraa, palvelee sekä teollisuutta että yksityishenkilöitä.
Henkilöstö: 20 kuljettajaa
Kalusto: 10 kuorma-autoa
 

Yara

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: