Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Ergonomia osaksi työntekoa

Työergonomia on osa pohjoismaista työkulttuuria. Skandinaavinen autoteollisuus on tehnyt vuosikymmeniä töitä parantaakseen kuljettajan työhyvinvointia. Työhyvinvointi motivoi kuljettajia tekemään työnsä hyvin kuormittamatta itseään liikaa.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 7/2018

Scanian viime keväänä esittelemä jakeluliikenteeseen soveltuva mallisto on yksi valmistajan tärkeimmistä tuotteista. Kaupunkialueilla tapahtuva nopeatempoinen jakeluliikenne vaatii sekä kuljettajalta että kalustolta paljon. Jätteiden kuljetus kaupunkiolosuhteissa tarjoaa monipuolisia haasteita. Kuljettajan jatkuva ohjaamosta poistuminen, hyvä näkyvyys eri suuntiin sekä ajoneuvon tuottamat päästöt ja melu ovat asioita, joiden ratkaisemiseksi auton valmistajalla on oltava tarjottavana oikeat työkalut.

Astu sisään.
Ergonomian uusi standardi.

Matalaohjaamoinen Scania L 360 on juuri tällainen työkalu. Se on rakennettu huomioiden kuljettajan tuki- ja liikuntaelinten rasittuminen jatkuvan ohjaamosta poistumisen aikana. Yhdenkin askelman poissaolo tuntuu, jos työpäivän  aikana hoidetaan parinsadan jäteastian keräily. Erinomaisilla taustapeileillä ja harkituilla lisäikkunoilla on minimoitu työympäristön  näkemistä haittaavat katvealueet.

Autoon ei nousta, vaan sinne kävellään, kuljettajan hallinnassa oleva niiaustoiminto laskee auton keulan hyvin lähelle maata. Tämän takia puskuria on vahvistettu. Kuljettajan paikka on erinomainen. Tarvittaessa ohjaamon läpikävely onnistuu esteettä, tämä merkitsee paljon, kun toimitaan  ahtaissa paikoissa. Myös korkea ohjaamo helpottaa liikkumista. ”Vanhan ajan” solakat peilinvarret ja -kuvut eivät vie liikaa huomiota näkökentästä, vaan tarjoavat hyvän näkemäalueen. Sitä tukee hyvin sijoitettu peruutuskameran monitori. On helppo peruuttaa, kun samalla voi tarkkailla sekä peilejä että kameraa. Apumiehen oven alakulmassa oleva sivulasi näyttää, mitä tapahtuu oikeassa alakulmassa.

Katvealueen minimointi.

Muutenkin kuljettajan työympäristön suunnittelu on kohdillaan. Katkaisijoiden asettelu on tehty huolella. Eri toiminnat on keskitetty omille paikoilleen ja katkaisijoita voi käyttää myös työhanskat kädessä. Tilava ohjaamo mahdollistaa myös erilaisten kuljetusten hallintaan liittyvien laitteiden  sijoittelun niin, etteivät ne haittaa työntekoa. Akseliväliltään 3 750 mm:n ohjaavalla taka-akselilla varustettu 3-akselinen jätepakkari  on näppärä kääntymään. Puimuriakseli ei pahemmin murra jyrkissä käännöksissä. Tällä on suuri merkitys, kun ajetaan taloyhtiöiden ahtailla takapihoilla. Yhdeksänlitrainen 360-hevosvoimainen DC9-moottori, johon on kytketty Allisonin valmistama kuusinopeuksinen täysautomaattinen vaihteisto liikuttaa ajoneuvoa rivakasti mutta pehmeästi. Vaihteisto vaihtaa hienosti, lähestulkoon luistamatta. Tällä on varmasti merkitystä, kun mitataan  polttoainekulutusta oikeassa työssä.

Päällirakenteena on närpiöläisen NTM:n valmistama yksilokeroinen jätepakkari. Yhdistämällä se matalaohjaamoiseen alustaan saadaan toimiva ja turvallinen työkalu. Tällä on suuri merkitys kuljettajan työhyvinvointiin ja jaksamiseen raskaissa ympäristönhuoltokuljetuksissa 

Scania L 360 B6x2*4LB

● Moottori: DC09 127, teho 360 hp
● Vaihteisto: Allison +5, kuusinopeuksinen
● Akseliväli: 3 750 mm
● NTM Jätepakkari, yksilokeroinen

Kuljetus-Logistiikka-messut

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: