Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Extra Dimex -mainos, eKuljetusyrittäjä

Enemmän kuin kasvojen kohotusta Volvolta

Vuonna 2012 kokonaan uudistunut Volvon FH -mallisarja on ehtinyt jo esikouluikään. Mallisto on saanut osakseen lievän kasvojen kohotuksen ja samalla lisäpäivityksiä tekniikkaan sekä kuljettajan hallintalaitteisiin. Myös matalalla ohjaamolla varustettu FM- ja FMX-mallisto ovat saaneet tuoreen ulkonäön.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 6/2020

Ehkä suurin uudistus on tehty konehuoneen puolella ottamalla vaihtoehdoksi vuonna 2019 esitelty
D13 TC-moottori. Matalilla kierroksilla korkean vääntömomentin tarjoava Turbocompound-moottori tarjoaa ensikokemusten perusteella miellyttävän ja taloudellisen ajokokemuksen. Tehovalikoima on laaja, FH-mallistoa on saatavissa teholuokissa 420–540 hevosvoimaa, Turbocompound-moottori on tarjolla 460- ja 540-hevosvoimaisena. Vaihtoehtoina ovat myös 420- ja 460-hevosvoimaiset kaasumoottorit. Matalamman FM-malliston moottoriskaala on 11-litraisesta 330- hevosvoimaisesta aina 500-hevosvoimaiseen 13-litraiseen.

Turvallisuutta.
Selkeää nykyaikaa.

Sisätiloissa katse kohdistuu ensimmäisenä uuteen kojetauluun, josta kuljettaja voi valita mieleisensä näytön neljästä vaihtoehdosta. Näytöstä kuljettaja saa tietoa esimerkiksi auton massoista, ajoaikatiedoista ja paikallistamistiedot. Näyttö on erittäin selkeä ja sen toiminnat ovat harkittuja. Volvo pidättäytyy edelleen perinteisissä taustapeileissä, mutta niiden rinnalle on otettu käyttöön mainio, oikeanpuolen peilipaketin alakiinnikkeen kupuun sijoitettu kamera, joka välittää kuljettajalle tietoa sopivan kokoiseen näyttöön hänen näkökentässään. Järjestelmä havaitsee ohjaamon oikean puolen katvealueesta noin 80 neliömetrin alueen. Tämä tuo turvallisuutta oikealle käännyttäessä. Samaan näyttöön voidaan yhdistää erilaisia kameravaihtoehtoja esimerkiksi operoitaessa HCT-yhdistelmien kanssa.

Kojetaulun katkaisimien toimintaa on yksinkertaistettu ja automatisoidun I-Shift -vaihteiston hallintavipu on modernisoitu. Uutuutena on kuljettajan mahdollisuus vaihtaa hallintalaitteesta erilaisia ajoalueita riippuen vaihteiston ominaisuuksista sekä maasto-olosuhteista. Matalaohjaamoisten mallien näkyvyyttä on parannettu esimerkiksi kasvattamalla tuulilasin kokoa sekä madaltamalla oikean oven lasin linjaa. Yhdistettynä sivukameran antamaan kuvaan, näkyvyys katvealueille on saatu parantumaan huomattavasti. Ajoneuvon ajovaloja on parannettu uusilla, mukautuvilla LED-valoilla.

Pääsin koeajamaan kahta erilaista uutuutta, neliakselista FH 500 Tridem-koukkulava- autoa sekä FMX 540 10x4 -sorayhdistelmää.

Turvallinen astin.

Sorayhdistelmän ratissa

Sorayhdistelmään nouseminen on helppoa uudelleen järjestettyjen askelmien ansiosta, niiden tarjoamaa pitoa on myös parannettu, joten työsaapas ei lipsu kuraisillakaan keleillä. Ajoasennon ja peilien säädön jälkeen vedän vaihteiston hallintavipua taaksepäin ajoasentoon ja painan kaasua. Tähän asti helppoa, mutta vaikeammissa olosuhteissa kuljettajan on hallittava myös erilaiset vaihteistoohjelmat, jotka hänellä on käytössään. Veturin kakkosakselia on siirretty hiukan taaksepäin, jotta akselien väliin on saatu asennettua päästönhallintajärjestelmän vaatimat laitteet. Kapealla suomalaisella maantiellä napsauttaisin mielelläni kaistallapito -avustimen pois päältä. Avustin haluaisi ohjata autoa kaistan keskelle liian ärhäkkäästi. Muuten ajaminen tuntuu hyvältä ja puhdikkaalta.

Koukkuauton ongelmaton hallinta

Neliakselisen koukkuauton hallinta on helppoa. Kuljettaja voi säätää sähköhydraulisen VDS-ohjauksen tuntumaa, vastetta ja ohjauksen palautuksen herkkyyttä kuten F1-kilpa-autoa. Vaihtoehtoja
löytyy runsaasti. Maahantuojan asiantuntijat ovat ratkaisseet Tridem-akseliston haittapuolen, ns. puskemisominaisuuden. Korkeiden vetoakselipainojen aiheuttaman suuren vetopidon  puskemisominaisuus on saatu kuriin akselipainon siirrolla etummaiselle vetävälle akselille. Näin toisen vetoakselin painoa siirtyy myös etuakselille ja puimuriakselille. Ajoneuvon tasapaino liikkeelle lähdettäessä ja käännyttäessä on parantunut.

Volvon uudet päivitykset ovat saaneet aikaan uuden kuorma-autosukupolven. Uutuudet helpottavat kuljettajan työtä ja antavat enemmän vaihtoehtoja auton erittelyyn. Uusi 100 tonnin massoille  mitoitettu, akseliperäinen teliakseli antaa turvaa hankalissa mastoissa toimiville autoilijoille, jotka kuitenkin ajavat myös pitkillä asfalttiväylillä. Moottorivaihtoehtoja on varmasti riittävästi, myös vaihtoehtoisille polttoaineille. Auton telematiikan tiedot saadaan helposti liikennöitsijän tietoon Volvo Connect -järjestelmällä. Tämä helpottaa ajoneuvojen hallintaa ja yhteydenpitoa kuljettajien kanssa. Näillä eväillä on hyvä ajaa kohti seuraavia päivityksiä.

Volvo FMX 10x4 ProX

Perusakseliväli: 4 600 mm
Etuakseliväli: 2 245 mm (FAS2245), 2. akselin nostin, toisen etuakselin nostolaite
Moottori: D13K540, Euro-6, 540 hv, 2 600 Nm
Moottorijarru: VEB+ 370 kW
Vaihteisto: I-Shift ATO2612F
Etujousitus: ilmajousitus FAL18, 9+9 t
Takajousitus: ilmajousitus 33 t
Taka-akseli: napavälitys RTH2610F (GCW100t)
Perävälitys: RAT3.97
Ohjaamo: makuuohjaamo
Jarrut: EBS-levyjarrut
Ohjaus: VDS (omia asetuksia tukeva)
Tankit: 405 l + 64 l

Volvo FH 500 1-Save 8x4

Perusakseliväli: 3 900 mm
Moottori: D13K500 TC I-Save, 2 800 Nm
Moottorijarru: VEB+ 370 kW
Vaihteisto: I-Shift AT2812F
Etujousitus: ilmajousitus 10 t
Takajousitus: ilmajousitus 33 t
Taka-akseli: akselivälitys RTS2370A
Perävälitys: RAT2.57
Ohjaamo: makuuohjaamo
Jarrut: EBS-levyjarrut
Ohjaus: VDS (omia asetuksia tukeva)
Tankit: 450 l + 90 l

Neste-Virallisesti-Yhdessä-SKAL

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: