Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Ei ole vain yhtä oikeaa lähestymistapaa

BPW Kraatz Oy:n toimitusjohtaja Henrik Danielsson arvostaa perhevetoisen BPW-konsernin periaatteita.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen

Kuljetusyrittäjä 3/2018

BPW Kraatz Oy:n toimitusjohtaja Henrik Danielsson arvostaa perhevetoisen BPW-konsernin periaatteita. Loppukäyttäjän eli kuljetusyrittäjän palveleminen on konsernin strategia ja Henrikille kunnia-asia.

Kuljetusyrittäjäperheen nuorimmaisena Henrik sai osallistua jo 6–7 -vuotiaana kuivabulkkiautojen lastaukseen ja purkamiseen. Perhe Lohjan Virkkalassa antoi vahvan kasvualustan ja näytti suunnan elämälle.

– Vanhempamme tukivat oma-aloitteisuutta ja virheistä oppi, varsinkin kuljetuskaluston ylläpitotöissä, Henrik hymyilee.

Armeijasta palattuaan Henrik pääsi huoltotöistä myös ratin taakse. Kiinnostus tekniikkaan kannusti  kuitenkin opiskelemaan Vaasassa ensin autotekniikkaa ja sitten tuotantotaloutta.

– Opiskelun jälkeen palasin perheyritykseemme, mutta sattuma puuttui peliin, kun huomasin H. Kraatz Oy:n ilmoituksen, jossa he etsivät henkilöä huolehtimaan perävaunujen huoltosopimusratkaisuista. Se oli uutta ja kiinnostavaa, kokonaisvaltaista yrittäjien palvelemista, joka soveltui minulle hyvin.

BPW Kraatz on tarjonnut monia mielenkiintoisia työtehtäviä. Henrik Danielsson on saanut perehtyä kannustavassa ilmapiirissä kuljetuskaluston vetolaitteisiin niiden gurun, jo edesmenneen Erik Salvénin opastuksessa ja tehdä yhteistyötä alan tunnetuimpien brändien edustajien kanssa. Nuorelle miehelle myös yhtiön kansainvälisyys oli iso asia.

– Eroja esimerkiksi saksalaisten ja ruotsalaisten kanssa toimiessa on niin kommunikointi- kuin markkinointitavoissakin.

Konsernin yritysrakennemuutoksen yhteydessä Henrik Danielsson valittiin BPW Kraatz Oy:n  toimitusjohtajaksi vuonna 2014.

– Mielestäni olen pystynyt säilyttämään läheisyyden tuotteidemme loppukäyttäjiin, vaikka kokonaisuuden ja kehityssuunnan hallinta onkin nyt päätehtäväni.

Henrik kertoo, että asiakkaiden kuljetuskalusto pidetään  kokonaisvaltaisella palvelulla liikkuvana. Digitalisaation myötä perävaunuissakin on yhä enemmän älyä. Perävaunu kertoo ajoneuvon käyttäjälle avainasioita kaluston kunnosta tai kuorman olosuhteista, ja mittaa samalla  ajoneuvon tuottavuustekijöitä.

Henrik on oppinut, että yhteispelillä syntyvät liikenneturvalliset  ja ympäristöystävälliset ratkaisut aikaisempien vuosikymmenten kokemusten pohjalta.

– Olen ylpeä siitä, että suomalaisiin liitetään kuljetusalalla sanat edelläkävijä, suoraselkäinen ja innovatiivinen. Kansallisissa kuljetuksissa pitää hyödyntää etumatkaamme keskieurooppalaisiin
kilpailijoihimme nähden.

Henrikin kasvot kirjastuvat, kun hän kuvailee ajamisen nautintoa.

– On ihan sama ajanko autolla tai moottoripyörällä kohti uusia maisemia ja elämyksiä. Pääasia on, että pyörät rullaavat eikä minulla ole tarkkaa matkasuunnitelmaa. Vapaana mieli rauhoittuu. Matkoilla kohtaan myös ihmisiä, joilla on erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä. Se on opettanut ymmärtämään, ettei kaikki ole mustavalkoista. Asioihin ei ole vain yhtä oikeaa lähestymistapaa.

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: