Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Asialliset hommat

Tiedetään, on vanhanaikaista keräillä kuitteja! Niiden läpikäynti ja tärkeimpien kansiointi kuuluu kuitenkin hommeleihin, jotka tämä Ellun kana suorittaa. Samalla tulen huolehtineeksi kansantalouden ryhdikkyydestä, vähän niin kuin reilussa kuljetuksessa: jokainen hoitaa hommansa. Yksinkertaista!

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 1/2020

Lompakkoni pullistelee, koska se on täynnä kuitteja. Seteleitä sieltä joutuukin etsiskelemään, sillä niin piukassa massini on tositteista. Käyn säännöllisesti kuittitukon läpi ja kansioin tärkeimmät. Ikävämpää puuhaa saa hakea, mutta sen ansiosta tiedän, mihin rahani menevät ja huolehdin omalta osaltani kansantalouden ryhdikkyydestä. Kuittirumba kuuluu asiallisiin hommiin, jotka tämä Ellun kana suorittaa.

SKAL:n tämänvuotisessa reilu kuljetus -kampanjassa on kyse  samansukuisesta asiasta kuin kuiteissani. Siinä nimittäin huolehditaan kuljetusmarkkinoiden – ja kansantalouden – ryhdikkyydestä. Jos kaikki markkinaosapuolet huolehtisivat omista velvoitteistaan, meillä ei olisi harmaata taloutta, ei luvatonta liikennettä, palkoissa vedätystä tai laitonta kabotaasiakaan. Sen jälkeen kilpailtaisiin ihan vain sillä, kuka parhaiten osaa.

Kuulostaa helpolta, mutta ei ole sitä! Tiedämme viimeisimmästä SKAL Kuljetusbarometrista, että kannattavuus on heikentynyt monella suoritealalla. Työtaistelut ja TES-neuvottelut ovat lisänneet epävarmuutta ja osassa toimialoja  kuljetusmäärät ovat laskeneet. Vaatii todella paljon hoitaa kaikki velvoitteet prikulleen, kun samalla taistelee eloonjäämisestään. Se vaatii erityisen paljon, jos naapuri ei tee samoin.

Kysyimme samaisessa Kuljetusbarometrissa asiakkaiden kiinnostuksesta velvoitteidenhoitoon. Kävi ilmi, että harva asiakas on kiinnostunut esimerkiksi ajo- ja lepoaikojen noudattamisesta. Joka kuudennelta on asiakas edellyttänyt ylikuormia ja joka kolmas kunta-asiakas vähät välittää liikennelupa-asioista. Kysely sai ennätysmäärän jäseniämme liikkeelle – 745 vastaajaa. Lämmin kiitos teille, jotka vastasitte! Saimme arvokasta tietoa, jota asiakkaidenkin on syytä kuunnella. Muun muassa Metsäteollisuus ry kuuntelikin, ja tuli ulos omalla kannanotollaan reilujen kuljetusten puolesta.

Tähän numeroon haastatellut veljekset Jani Kaura ja Janne Kaura Pohjanmaalta antavat täyden tukensa reilu kuljetus -kampanjalle. – Jos me rikkoisimme lainsäädäntöä tietoisesti, pettäisimme toimintavarmuuden, jonka olemme  luvanneet, sanoo Jani Kaura. Veljekset rakentavat yritystään jatkuvan kustannusseurannan- ja laskennan varaan ja sitouttavat asiakkaitaan laadukkaalla palvelulla.

Jyväskyläläinen Kimmo Taipale toivoo, että kuljetuksen rooli kansantaloudessa ymmärrettäisiin nykyistä syvällisemmin, eikä se olisi vain tuotantoketjun alapäässä oleva kustannuserä, josta kaikki koettavat tinkiä (s. 23). SKAL:n ja ALT:in  yhteinen Reilu kuljetus -opas on Taipaleen mielestä hyvä väline asiakkaan tiedottamiseen: – Olemme luotettava kumppani, joka auttaa toimimaan lakien ja asetusten mukaan. Taipale arvioi, että pienimmillä asiakkailla on eniten aukkoa tiedoissa.

Oli kuljetusasiakas iso tai pieni, Reilu kuljetus -opas on paikallaan. Jokainen löytää sen osoitteesta www.skal.fi/reilukuljetus, ja lehtisiä voi tilata meiltä nipun vaikka kotiosoitteeseen. Tämä kampanja ei saa jäädä vain puheeksi, tehdään reilusta kuljetuksesta totta!

Aurinkoista talven jatkoa!

Kirjoittajasta

Kuljetusyrittäjä-lehden päätoimittaja vuodesta 2012, vastaa myös SKAL ry:n viestinnästä ja liikenneturvallisuusasioista.

Kuljetusyrittäjä 4/2020
Kuljetusyrittäjä 3/2020
Kuljetusyrittäjä 2/2020
Kuljetusyrittäjä 8/2019
Kuljetusyrittäjä 6/2019

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: