Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Asiakkaan tarpeet tulevat ensin

Matts Holmströmin yrityksessä voi aistia isien perinnön, mutta arjessa eletään tätä päivää. Sähköisessä liiketoiminnassa lähtökohtana on asiakkaan tarpeisiin sopeutuminen.

Kirjoittaja: Heini Polamo

Kuljetusyrittäjä 7/2017
Sebastian Holmström ja Matts Holmströmin terminaalilla odottaa rullakko poikineen.

Yrittäjä Matts Holmströmin ja hänen poikansa Sebastian Holmströmin hymyt jäivät mieleen, kun juttelin heidän kanssaan Härmän PowerTruck -showssa elokuussa. Nyt tapaan heidät Kuljetus M. Holmström Oy/Ab:n terminaalin edustalla harmaana syyskuun päivänä. Siirrymme kahvipöydän ääreen ja kaivan esiin muistikirjani. Sähköiset liiketoimintaratkaisut ovat lehden aiheena, joten aloitamme niistä.

Käy ilmi, että M. Holmström Oy vastaanottaa suurimman osa kuljetustilauksista ja kuljetusten hallintaan liittyvistä viesteistä sähköpostitse.
– Jos kyseessä on aivan uudentyyppinen tilaus tai kuljetukseen tulee muutoksia, asiakas on yhteydessä puhelimitse, Matts täsmentää.

Pitkäaikaisten avainasiakkaiden kanssa on yhteiset kuljetuksenhallintajärjestelmät, joiden ajoneuvopäätteisiin voi välittää tilauksia suoraan. Esimerkiksi Valion Panther-järjestelmästä on linkitys kiinteisiin ajoneuvopäätteisiin. Pantherissa ajoneuvon sijaintia, polttoaineen kulutusta ja kuorman lämpötilaa voi seurata reaaliaikaisesti ja tiedot tallentuvat. Myös poikkeustilanteet ja viestit välittyvät sen kautta:
– Asiakas lähettää suoraan ajoneuvopäätteen ruudulle signaalin, joka kuljettajan on kuitattava pois.

Tukon ja Esa Kuokka Oy:n ajoissa on omat ajoneuvopäätteensä, joihin tiedot keikoista tulevat. Osa Kuokan tilauksista tulee iltaisin sähköpostitse. Keskolle kuljettavissa ajoneuvoissa on niinikään liikuteltavat päätelaitteet ja omat toimintatapansa. Joillakin asiakkailla tyhjien pakkausten keräily lasketaan mukaan kokonaisuuteen, ja toisilla tyhjät kirjataan erikseen järjestelmään. Asiakkaiden erilaiset logiikat täytyy hallita suvereenisti.

Porvoon Perunan tilaukset hallinnoidaan käsin veikeällä ”some”-twistillä. Käytössä on yhteinen WhatsApp-ryhmä.
M. Holmström Oy toimittaa tilauksia Helsinkiin iltaisin, ja kuljettajat poimivat paluukuormia ryhmään tulevien viestien perusteella: ”hae lava täältä”. Ilmaisen älypuhelinsovelluksen saa sovelluskaupasta ja sen käytöstä on hyviä kokemuksia:
– Se toimii erittäin hyvin. Kuljettaja näkee kuljetustiedot WhatsAppissa. Perään joutuu soittamaan vain, jos kuljettaja ei kuittaa viestiä.

Valion Viilis-autoa kuvattiin paljon, kun se purki kuormia kouluissa ja päiväkodeissa, kertovat Matts ja Sebastian.

Vaikka kuljetuksenhallintajärjestelmissä kulkee paljon tietoa, toimitukset eivät siirry laskutukseen automaattisesti. Matts Holmström syöttää omakätisesti tilaukset Passeli-laskutusjärjestelmään, hoitaa yrityksen tilejä ja palkanmaksua sekä päivittää kuljettajien tuntilistoja sähköpostiin. Valion tilityksiä varten hän täyttää lomakkeen, josta käy ilmi lavat ja kilometrit.
– Aiemmin tyhjensin itse digipiirturit ja kuljettajakortitkin, mutta nyt ostin siihen automaation. Se maksaa pari euroa ajoneuvoa kohden ja säästää aikaani, Matts kertoo.

Pelisäännöt on hallittava

Sähköposti, puhelin, some ja asiakkaiden erilaiset järjestelmät sekä käytännöt saattavat kuulostaa haastavalta hallinnoida, mutta Matts Holmström ei näe asiassa ongelmaa. Holmströmillä ei ole ajateltu yhtenäistää tietohallintojärjestelmiä.
– Jos saisin päättää, kaikissa autoissa olisi samanlainen järjestelmä, mutta ennen kaikkea me sopeudumme asiakkaan tarpeisiin. Tästä selviää, kun vain muistamme, mitkä pelisäännöt ovat käytössä kenenkin kanssa, Matts kertoo.

Asiaa auttaa sekin, että melkein kaikilla kuljettajilla on jo yli 10 vuoden ura yrityksessä.
– Kuljettajamme tuntevat omat asiakkaansa ja kalustonsa. Heillä on meille todella iso merkitys.

Käy selväksi, että asiakkaat ovat M. Holmström Oy:n toiminnan keskiössä ja asiakaslupaus onkin charmikkaasti ”turvallisia, tyylikkäitä ja kohteliaita kuljetuksia”. Erityisesti jakelukuljetuksissa kuljettajien
asiakaspalvelupanos ratkaisee:
– Asiakkaalle päin ei saa olla huonoa päivää. On tärkeää pukeutua siististi, tervehtiä ja kysyä, mihin tavarat laitetaan. Vihaisena ei mistään tule mitään, Matts huomauttaa.

Hyvin menneestä toimituksesta ei yleensä kuulu mitään.
– Harvoin tulee varsinaista kiitosta, mutta eipä moitettakaan. Asiakas saattaa sanoa vaikkapa, että oli reipas kuljettaja, Matts sanoo.
– Luotettava ja pidetty asiakaspalvelija saa pienet virheet anteeksi, Sebastian täydentää.

Holmströmillä sitoutetaan henkilöstöä esimerkiksi saunailloissa ja mikroautoilun parissa. Terminaalilla juodaan kahveja ja keskustellaan päivittäin.
– Yhteinen tekeminen sitouttaa aidosti, Sebastian kertoo.

Isältä pojalle

Kuljetustoiminta on Holmströmeillä verissä. Mattsin isoisä Holger Holmström aloitti liikennöinnin jo 1930-luvun lopulla ja isä Erik Holmström jatkoi sitä 1950-luvun alussa. Matts perusti oman yrityksen kahdella ajoneuvolla vuonna 1990 ja yhdisti toiminnot isänsä kanssa kaksi vuotta myöhemmin. Hetken mukana oli myös Mattsin Jonas-veli, mutta tämä irtautui myöhemmin. Valion Porvoon alueen saaminen vuonna 2004 oli iso asia, mutta vaikeitakin vaiheita käytiin läpi:

– Vuonna 2007 oli raskasta karsia pois kannattamattomia sopimuksia, ja samoihin aikoihin veli lähti. Maksut piti hoitaa, vaikka olimme karsineet toimintoja, Matts muistelee.
Erik Holmström kuoli tammikuussa 2017. M. Holmström Oy:ssä on ennen pitkää edessä seuraava sukupolvenvaihdos.

Yrityksen hallinto ja ajojärjestely ovat vielä liikenteestä vastaavan Mattsin varassa. Perheen nuorempi poika Christoffer ei ole kiinnostunut kuljetusalasta, vaan opiskelee hotelli- ja ravintolapäälliköksi. Christel-vaimolla on oma työnsä lastentarhanopettajana. Jatkajaa ei tarvitse arvuutella, sillä Sebastiania autot ovat aina vetäneet puoleensa. Hän pystyy jo tuuraamaan loma-aikoina ja pian hänellä on edessä liikenneyrittäjätutkinnon suorittaminen. Taskussa on logistiikan perustutkinto, mutta varusmiespalveluksessa ei kuorma-auton kuljettaminen kiinnostanut.
– Olin ajellut kaikki harjoitusjaksot täällä ja tulin isälle töihin tutkinnon jälkeen. Intissä en mennyt kuljettajapuolelle vaan suoritin rekkakortin autokoulussa, Sebastian kertoo.

Kiitos kaikesta, Matts ja Sebastian!

Sebastian Holmströmistä huokuu palo tähän työhön. Nuorimies on paitsi kuljettaja myös isänsä tuuraaja loma-aikoina. Perhettäkin on, vaimo ja kaksi pientä tyttöä. Millaista on työskennellä rinta rinnan isän kanssa?
– Ajattelemme isän kanssa aika paljon samalla tavalla, Sebastian sanoo, ja naurahtaa perään:
– Jostain syystä, aina kun isä on poissa, täällä hajoaa jotakin.

Hallittua kasvua

Holmströmin päätoimialue käsittää tällä hetkellä Porvoon ja lähiseudun lisäksi Itä-Helsingin, Sipoon, Askolan ja Nikkilän seudut ja etupäässä lämpösäädellyt elintarvikekuljetukset. Pohdimme yrityksen tulevaisuutta. Matts Holmströmin mielestä yrityksen koko on varsin kohdallaan nykyisellään. Aggressiivisia kasvuhaluja ei ole. Asiakaspohjaa pystyy laajentamaan orgaanisesti ilman isoja liikkeitä.

Hyvänä esimerkkinä tästä on Kesko. Kun tapasin Holmströmit elokuussa, heillä oli lupaava asiakasneuvottelu aluillaan. Matts Holmström oli lähettänyt sähköpostia Keskon kuljetuspäällikölle ja soittanut perään. Yhteydenotossa kävi ilmi, että palveluille voisi olla kysyntää. Syyskuussa tavatessamme asiakassuhde on solmittu ja kuljetukset käynnistyneet Sebastianin huomassa.

– Saimme sopimuspaperit perjantaina, kun olimme lähdössä Elintarvikealan Kuljetusyrittäjien kesäpäiville. Tuli kiire perehtyä niihin, mutta lopputuloksena käynnistyi meille tärkeä yhteistyö, Mattsmuistelee.

Kun on ollut mahdollisuuksia laajentaa toimintaa, Matts on tavannut tehdä tällaisia suoramarkkinointikampanjoita. Olemassa olevat asiakkaat hoidetaan viimeisen päälle, mutta silmät pidetään auki. Useiden keskenään kilpailevien elintarvikeketjujen ajojen hanskaaminen vaatii tiettyä herkkyyttä.
– Kaikki automme ovat asiakkaiden mainostauluja. Kannamme asiakkaan brändiä ylpeinä.

Holmströmillä on siistit kaksikieliset verkkosivut, joilta löytyy paljon tietoa kalustosta, palveluista ja historiasta sekä helposti löydettävät yhteystiedot. Käytössä ovat Facebook-sivut ja Instagramtili, jonne kerätään kuvia autoista ja kuljetustoiminnasta. Sähköinen profiili ja markkinointiviestintä kertovat avoimuudesta ja toimeliaisuudesta, ja herättävät asiakkaissa luottamusta.

Sosiaalinen media on tuonut yritykselle yllättävää bonusta esimerkiksi rekrytoinnissa.
– Kun kuljettajat ovat laittaneet Facebookiin kuvan autosta ja ”tälle autolle tarvitaan kuljettaja”, olemme saaneet hyviä työntekijöitä.

Muuttaako lisääntyvä digitalisaatio asiakkaiden odotuksia tai toimintatapoja?
– Kynä ja paperi jäävät pois. Sähköinen laskutus on yhä enemmän arkea, ja se on hyvä juttu, Matts arvelee.

Ennen lähtöäni Matts lähettää terveisiä toimistolle Eky:n Seppo Toloselle ja Etelä- Suomen Kuljetusyrittäjien Timo Rantaselle, joiden kanssa on toimiva pitkäaikainen yhteistyö. Lupaan viedä terveiset ja jään pitämään sormia ristissä, ettei mitään tärkeää hajoaisi Porvoon terminaalilla, sillä Matts on lähdössä reissuun. Toivottavasti selvitään säikähdyksellä!

Kuljetus M. Holmström Oy/Ab

• Kotipaikka: Jakari, Uusimaa
• Perustettu: 1990
• Kalustoa: 5 kuorma-autoa, 2 perävaunua ja pakettiauto
• Palvelut: Lämpösäädellyt elintarvikekuljetukset
• Kuljettajia: 8 vakituista

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: