Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.
Extra Dimex -mainos, eKuljetusyrittäjä

Antaa virran viedä MAN TGM sähköautoa

Ajoneuvojen akkuteknologian nopean kehityksen ansiosta myös raskaaseen tavaraliikenteeseen tarkoitetun kaluston mahdollisuus erittäin matalapäästöisten voimalinjojen käyttöön on mahdollista. Nyt myös meillä suomalaisilla on mahdollisuus nähdä täyssähkökäyttöinen jakeluauto liikenteessä.

Kirjoittaja: Sakari Kokkonen

Kuljetusyrittäjä 6/2020

Saksalainen, Traton-ketjuun kuuluva perinteinen raskaankaluston valmistaja MAN esitteli jo pari vuotta sitten tulevaisuuden sähköautomallistonsa.  Suomalaisen maahantuonnin aktiivisen työn jälkeen maahamme on saatu kaksi jakeluajoon tarkoitettua kolmeakselista kuorma-autoa. Kuljetusyrittäjä-lehti pääsi tuoreeltaan kokeilemaan niistä toista, 4,725 metrin akselivälistä kuorma-autoa.

Tankki täyteen.

Koeajossa ollut FRC-luokitellulla kylmäkorilla varustettu auto toimii täysin sähköllä. MAN:n ensimmäisen eTGM-täyssähkökuorma-auton sähkömoottorissa on tehoa 264 Kw (360 hv) ja se tuottaa vääntöä parhaimmillaan 3 100 Newtonmetriä. Sen Li-ion NMC-ajoakkujen kapasiteetti on 185 kWh. Ajoneuvon  toimintamatkaksi on arvioitu jopa 200 km, riippuen toimintaolosuhteista, ulkolämpötilasta ja erilaisten lisälaitteiden käyttöasteesta. Akkua voidaan ladata  vaihtovirralla joko 22 tai 44 kW:n teholla tai pikalatausasemalla tasavirralla 150 kW:n teholla. Autot ovat olleet jakeluajossa kaupunkiolosuhteissa muutaman viikon ja näistä kokemuksista saatujen tietojen perusteella päivän lenkki voidaan tehdä yhdellä latauksella. Toimintasäteeseen on vaikutusta myös kuljettajan ajotavalla. Hän voi oikea-aikaisella ennakoinnilla hyödyntää ajoneuvon massaan sitoutunutta liike-energiaa esimerkiksi lähestyessään liikennevaloristeystä.

Muutaman kymmenen kilometrin ajolenkki oli vakuuttava. Ensimmäisenä tuli mieleen ajamisen vaivattomuus. Auton sisällä sähkökäyttöisyyden huomaa  ainoastaan kojetaulun energiamittarista sekä hiljaisuudesta. Liikkeellelähtö on ripeää, voimakas sähkömoottori potkaisee massan liikenteeseen. Kuljettajan täytyy olla tarkkana, ettei kuluta energiaa liian vikkelillä lähdöillä. Välittömästi päästyään tavoitenopeuteen kuljettaja voi alkaa säästämään tarkkailemalla muuta liikennettä ja ennakoimalla tulevia risteyksiä. Hiukan lämmettyään järjestelmä sallii hidastimen käytön. Sillä kuljettaja voi aktivoida ajoenergian talteenoton eli rekuperaation. Sama voidaan tehdä järkevällä jarrupolkimen käytöllä. Liiallinen poljinvoima polttaa energiaa jarrulevyissä, liian pieni ei anna latausta ollenkaan.

Ajoonlähtötarkastus ilman öljytikkua.

Sähkökäyttöinen kuorma-auto soveltuu mainiosti kaupunkijakeluun. Toimintasäde on riittävä ja meno huoletonta ja vähäpäästöistä. Akkujen sijoitus etuakselin
päälle ja molemmille sivuille tasapainottaa kulkua ja tekee sen vakaaksi. Sähköautossa on järkeä.

MAN TGM 26.360E 6x2

Moottori: 264 Kw (360 hv) 3 100 Nm
Akkujärjestelmä: Li-ion NMC 185 kWh
Kokonaispituus: 10,01 m
Kokonaismassa: 26 000 kg
Omamassa: 14 200 kg
Akseliväli: 4 725 mm
Takaylitys: 2 525 mm
Kori: FRC 7,7 m x 2,6 m x 3,91 m
Apujärjestelmiä kuten ohjaustehostinta, ilmakompressoria ja ilmastointia operoidaan ja hallitaan sähköisesti energiahallintajärjestelmän avulla.

Neste-Virallisesti-Yhdessä-SKAL

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: