Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Aikuisina alalle vaihtavat ovat motivoituneita

Matti Kanniainen jatkaa kuljetusyrittäjäsukunsa viitoittamalla tiellä. Mies ja auto ovat hänestä edelleen hyvä työpari, mutta ilman hyviä kuljettajia kalusto ei ole riittävästi tuottavassa toiminnassa. Työvoimapula huolestuttaa Mattia.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen

Kuljetusyrittäjä 5/2018

Kuljetusyrittäjä Matti Kanniainen hakee minut aamulla Kajaanin lentokentältä. Vilkkaasti puhelevan Matin kattaessa kotonaan pöytään tuoretta rieskaa tykötarpeineen soljuvat keskusteluun tarinat suvun yrittäjistä.

70 vuotta yrittäjiä

Matin vanhempien yrittäjäsukujen juuret ovat Puolangalla. Karhun suvussa on ollut kuljetusyrittäjiä 1940-luvulta saakka. Myös Kanniaisten suvussa on taksi- ja tavaraliikenneyrittäjiä. Matti kasvoi kuljetusyrittäjäksi erityisesti äidin isän eli ukkinsa Ahti Karhun opastuksella.

– Yrittäjyys oli minulle unelman toteutuminen. Tapa, jolla haave toteutui, oli valitettavan rankka. Olin suunnitellut opiskelevani lukion jälkeen logistiikka-alaa ja jatkavani vasta sitten ukin yritystä.

Kohtalo päätti toisin, sillä ukki sairastui syöpään ja Matti jäi yksin vetovastuuseen. Hän meni armeijaan kesällä 2002 heti päästyään lukiosta ja hankki sen jälkeen keväällä 2003 vauhdilla yhdistelmäajokortin ja kävi tavaraliikenneyrittäjäkurssin.

Ahti Karhu kuoli toukokuussa 2003, mutta oli ehtinyt onneksi opettaa Matille maidon jakelun ja yrittäjähengen.

– Olin ukin mukana pienestä pitäen. Koulujen loma-aikoina tein aina töitä ja isompana pääsin jo opettamaan kesätyöntekijöitäkin.

Matti ehti oppia ukilta asiakaspalvelun sekä sen, miten kalustoa ja kuormaa käsitellään. Monet oppirahat hän joutui maksamaan taloudellisen puolen hallintaa harjoitellessaan.

– Aluksi tein töitä ukin neuvottelemilla hinnoilla ja vasta myöhemmin opin itse kulurakenteen ja hinnoittelun yhteydet. Onneksi sain apua SKAL:sta ja toisilta kuljetusyrittäjiltä. Lisäkoulutus ei olisi pahitteeksi vieläkään. Sitä pitäisi kuitenkin saada omalla kotiseudulla.

Kolmen viikon syklit

Nykyisin Kanniaisen täysperävaunuyhdistelmä kuljettaa Valion Oulun tehtaalta maitoa ja elintarvikkeita kauppoihin, kouluille ja päiväkoteihin. Päivittäisistä 50-70 jakelupaikasta suurin osa on Kajaanin alueella, joitakin on lisäksi Piippolan ja Pyhännän seudulla. Lauantait ovat auton vapaa- ja huoltopäiviä.

– Muuttomme Puolangalta Kajaanin helpotti arkea. Kuljettajat vaihtavat autoa aina Kajaanissa ja minun on tarvittaessa helppo lähteä avuksi heille, jos aikataulun korjaaminen sitä vaatii.

Työvuorot on suunniteltu kolmen viikon jaksoihin ja työtä tehdään kolmessa vuorossa. Säännöllinen rytmi helpottaa myös kaikkien vapaa-ajan suunnittelua.

– Nautin jakeluajosta ja asiakaspalvelutyöstä. Jakeluajo öisin ei tunnu raskaalta, koska tilanteet purkupaikoissa muuttuvat koko ajan.

Hällä väliä -asenteella ei töitä saa

Matilla on kolme kuljettajaa. Kesällä töitä on ollut tuuraajallekin. Lisäksi Matti ottaa vuosittain logistiikan perustutkintoa suorittavia opiskelijoita työharjoitteluun. Parhaan heistä Matti palkkasi jo kymmenkunta vuotta sitten vakituiseksi kuljettajaksi.

Matti haluaa perehdyttää ammattiopintojen loppuvaiheessa olevat harjoittelijat nimenomaan jakelukuljetusten erityispiirteisiin. Se ei kuitenkaan onnistu, elleivät he ole oppineet jo koulussa riittävästi ajamista. Yrittäjä ei ole autokoulun opettaja.

– Kerron tulijoille, että jakelu on asiakaspalvelua ja vuorotyötä. Ei meillä voi tehdä vain päivävuoroja. Kännykkäänsä koko ajan hapuilevat eivät meillä pärjää ja omaa päätä on käytettävä. Aina ei ole kokeneempi kuljettaja mukana sanomassa, mitä pitää tehdä. Yhdelläkään yrittäjällä ei ole varaa pitää kovin kauan kahta kuljettajaa samassa autossa.

Matin mielestä opiskelijoiden motivaatioon pitäisi kiinnittää enemmän huomiota jo koulutuksen alussa. Oppilaitosten ja kuljetusyrittäjien välistä yhteistyötä voisi varmasti myös lisätä.

– Olen keskustellut Kajaanin ammattiopiston kanssa siitä, että menisin puhumaan koululle. On surullista, jos harjoitteluaika menee siihen, mikä olisi jo koulussa pitänyt omaksua. Siinä menee turhaan sekä oppilaan että oppilaitoksen maine.

Aikuisopiskelijapuolelta harjoittelijoiksi tulleet ovat olleet Matin havaintojen mukaan taitavia ja työllistyvät varmasti.

Matti Kanniaisen 3-vuotias Vilho ja 6-vuotias Jaakko ovat tottuneita matkaajia, joiden kanssa on helppo osallistua myös SKAL:n erilaisiin tilaisuuksiin. Tänään yhdistettiin isän iltapäivävapaa, valokuvaus ja Kajaanin linnan raunioiden tutkiminen.

Perheen kanssa järjestön tilaisuuksiin

Matti osallistuu Elintarvikealan Kuljetusyrittäjien, Oulunjokivarren Kuljetusyrittäjien ja SKAL Pohjois-Suomen tilaisuuksiin mahdollisuuksien mukaan. Hän on ollut mukana myös SKAL nuoret -ryhmässä ideoimassa tapahtumia, joihin koko perhe voi osallistua.

Matin vaimo ja pojat osallistuvat melko usein tilaisuuksiin. Reippaat ja sosiaaliset lapset on helppo ottaa mukaan myös tilaisuuksien illallisille ruokailun ajaksi. Edellisenä viikonloppuna perhe kävi Power Truck Show’ssa tuttuja tervehtimässä.

Kun lähdemme yhdessä hakemaan Matin lapsia päiväkodista hänen perhekeskeinen elämänsä kirvoittaa esiin kysymyksen: Oletko käyttänyt oikeuttasi vanhempainvapaisiin?

– Kyllä, pidin kolme viikkoa vanhempainvapaata molempien poikien vauva-aikana silloin, kun se töihin sopi.

Tilitoimisto on merkittävä kumppani

Omalta järjestöltä ja kollegoilta saadun avun lisäksi Matti haluaa korostaa hyvän tilitoimiston merkitystä.

– Nykyisen oululaisen tilitoimistoni edustajien kanssa voin keskustella verotukseen ja yritystoiminnan suunnitteluun liittyvistä asioista avoimesti, ja saan paljon hyviä neuvoja. Päivittäinen työmme sujuu vaivattomasti verkkolaskujen ja tuntilistojen avulla.

Matti Kanniainen Oy

● Omistaja Matti Kanniainen
● Kotipaikka Kajaani
● Yksi täysperävaunuyhdistelmä
● Valion maidon ja elintarvikkeiden jakelukuljetuksia
● Kolme vakituista kuljettajaa

Yhteistyössä jäsentemme hyväksi: