Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Stereotypialle kyytiä

Kuljetusyrittäjä Tuomas Tiusaselle hyvinvointi on monipuolinen kokonaisuus. Yrittäjyys on merkittävä osa sitä, mutta hän haluaa paljon muutakin. Tiusaselle laadukas elämä tarkoittaa myös riittävää fyysistä kuntoa, mielekästä harrastamista ja tarpeeksi palautumisaikaa.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen

Kuljetusyrittäjä 8/2018

Mikkelin kaupungin uusi urheilu- ja hyvinvointikeskus Saimaa Stadium Kalevankankaalla on sopiva paikka jutella ja juoda kahvit kuljetusyrittäjä ja liikennekouluttaja Tuomas Tiusasen kanssa. Hänelle liikunta on yksi keskeisistä keinoista pitää itsensä vireänä ja elämästä innostuneena.

Ykkössijalla Tuomas Tiusasen elämässä on olla hyvä isä 4-vuotiaalle Tarmolle. Tuomas haluaa tarjota lapselleen mahdollisimman hyvän kasvualustan.

Kuljetusyritys Rattipojat Oy on Tiusasen ensisijainen työpaikka. Sisältöä elämään tuovat lisäksi erilaiset koulutus- ja liikennevalistustehtävät, harrastus sopimuspalokuntalaisena ja monet innostavat projektit.

– Olen aina kavahtanut kuljetusalan ammattilaiseen liitettyjä stereotypioita. Haluan olla hyvässä kunnossa, jotta jaksan vaativan työni jälkeen tehdä vielä paljon muutakin.

Juhannusaatonaattoaamu 2017 klo 05.00 Rattipojat Oy:n kalusto juomia täynnä valmiina suuntaamaan Etelä-Savon mökkikuntiin. Kuvassa Tuomas, Timo Suutari ja Pekka Laitinen. (Kuva: Tuomas Tiusanen)

Juomat hyllyihin ja
kauppakassit koteihin

Mikkeliläinen Rattipojat Oy toimii Hartwallin juomien jakelijana Etelä-Savossa. Juomien lisäksi kuljetetaan pienkoneliikkeen vapaa-aikalaitteita, veneitä, mönkijöitä ja moottorikelkkoja ympäri Suomea. K-ruokakauppiaiden kotiinkuljetuksissa Mikkelin kirkontorni näkyy koko ajan, Tuomas naurahtaa.

Tuomakselle on aina ollut selvää, että hän hankkii Y-tunnuksen. Kuljetusalan valinta on sukuvika. Esikuvia on ollut useita. Vuonna 1950 maitotonkkien keräilyn aloittanut papan isä, molemmat papat, isä ja kummit.

– Kun muut lapset lähtivät meidän kylältä pyhäkouluun, minä lähdin apumieheksi puunajoon. Olen yksi niistä rasvausponnissa kasvaneista.16-kesäisestä lähtien leipä on tullut pöytään autoalalta. Omasta yritystoiminnasta oli selkeä visio ala-asteelta saakka.

Ensimmäinen visio elintarvikkeiden runkokuljetuksista ei kantanut, mutta Hartwallin sopimusajo on toiminut hyvin. Kalusto- ja henkilökuntamäärä on vaihdellut. Nyt Tuomas paiskii töitä kahdestaan kuljettajan kanssa. Kolmantena porukassa on ollut jo kuusi kesää sama ”kesähessu”. Tulevana talvena Tuomas menee ajamaan raakapuuta toisen palvelukseen, jotta kuljettajalle riittää töitä juomajakelussa.

– On minun vastuullani hankkia työtä kuljettajalle, että hän pysyy leivässä. Hyvää kuljettajaa ei kannata menettää, eihän uutta ehtisi millään opettaa kesän kiireisimpään jakelukauteen. Menen mielelläni puun ajoon, se on vaihtelua ja olen aina pitänyt siitä.

Kouluttaminen auttaa
hahmottamaan kokonaisuuksia

Ennen kuljetusyrittäjäksi kouluttautumista ja yrityksen perustamista Tuomas opiskeli Hämeenlinnassa liikenneopettajaksi. Vuodesta 2005 hän on toiminut liikenneopettajana ja pitänyt myös henkilö- ja tavaraliikenteen jatkokoulutuksia. Lisäksi hän on ollut Liikenneturvan oto-kouluttajana jo reilut kymmenen vuotta.

– Kouluttajana olen saanut kiertää puhumassa monenlaisissa yrityksissä ja yhteisöissä. Puhajatyö tukee kuljetusyrittämistä. Joudun ajattelemaan asioita useammalta kannalta, hahmottamaan kokonaisuuksia. Kaipaan tällaista aivojumppaa. Esimerkiksi kaupan juomahyllyjä täyttäessäni virtaa riittää, kun voin samalla suunnitella tulevaa liikennevalistuskeikkaa tai jotain ihan uutta ideaa.

Lounas ja kahvitauot on pidettävä kunnolla. Take away -kahvi ja sämpylä eivät riitä.

Puhtia hulluistakin ideoista

Ideat voivat syntyä koska tahansa pilke silmäkulmassa. Esimerkiksi jouluaterialla kolmannen kattauksen jälkeen syntyi ajatus Jukolan viestiin osallistumista. Kolmen vartin soittokierroksen jälkeen oli seitsemän ukon porukka kasassa, valmiina treenaamaan itsensä kuntoon seuraavan kesän viestiin.

– Minun hommakseni jäi hoitaa ilmoittautumiset, majoitus, kulkemiset ja hankkia valmentaja, joka opettaa meidät suunnistamaan. Tällaisista projekteista minä saan virtaa. Kun päämäärä on selvä, sitä on helppo lähteä toteuttamaan, Tuomas nauraa.

Mikkelin VPK:n kasvatti

Tuomas pyrkii siihen, että hänellä on hyvä olo. Toistoja urheilusuorituksissa hän ei niinkään laske, mutta kunnon on täytettävä sopimuspalokuntalaisen vaatimukset. Äiti vei aikanaan 8-vuotiaan Tuomaksen Mikkelin VPK:n nuoriso-osastoon. Nyt hän on Hiirolan VPK:ssa vanhempi sammutusmies, jonka pitää olla savusukelluskelpoinen. Tämä testataan vuosittaisilla lihaskunto- ja työkykytesteillä. Viikoittain harjoitellaan palonsammutusta ja hälytysvalmiudessa on oltava aina.

– Hälytysvalmius onnistu hyvän tukijoukon avulla. Kerran piti soittaa kuljettajalle, että hae auto VPK:ltä ja jaa kuorma loppuun, minä lähden sammutustöihin.

Hälytyksiä ei voi ennustaa. Niitä voi olla yksi kuukaudessa tai neljä  viikossa, kuten viime kesänä palavalle turvesuolle, kun kuivuus rasitti koko maata. Viime vuosina Tuomas on osallistunut myös järjestötoimintaan. Hän on toista kautta varsinaisena jäsenenä SKAL Itä-Suomen hallituksessa ja toimii myös Etelä-Savon Pelastusalan liiton hallituksessa.

Väsyneet ja nälkäiset eivät pärjää

Juomajakelussa fyysisen kunnon on oltava vahva. Tuomas on sitä mieltä, että juomien jakelu on fyysisesti raskaimpia töitä mitä hän on tehnyt.

– Kuormat tehdään käsiin. Niitä vedetään usein liukkaassa kelissä liikkeisiin ja välillä nokkakärryssä on painoa 100 kiloa, kun sitä taiteillaan alas kellarinportaita. Purku- ja lastaustyössä pitää tietää, mitä ja miten tekee, sillä muuten särkee itsensä ennen puolta päivää.

Tuomas on järjestänyt työterveyshuollon tapaturmien ja sairauksien hoitamisen varalta. Nopea kuntoon pääseminen on pienessä yrityksessä erityisen tärkeää. Alan yleisimpiä tapaturmia ovat putoamiset ja lipsumiset. Ne Rattipojissa minimoidaan oikeanlaisella kalustolla ja jalkineilla. Kesäaikaa lukuun ottamatta työtä tehdään usein pimeässä, joten näkyvä vaatetus on erittäin tärkeä. Pienessä yrityksessä avoin keskustelu on paras keino hoitaa henkilösuhteita ja työvuorojärjestelyjä. Myös positiivisista asioista on joskus hyvä puhua ääneen.

– Jos kaikki ovat avoimia ja kertovat suoraan, mikä mieltä painaa, asiat on helppo selvittää. Yksin hautoessa asioilla on tapana kasvaa suuremmiksi kuin mitä ne ovat, Tuomas korostaa.

Sekä yrittäjä että työntekijät tarvitsevat palautumista. Väsynyt ja stressaantunut yrittäjä on kaikille osapuolille huono asia. Oman työn ja itsensä arvostaminen ovat tärkeitä. Tuomas on sitä mieltä, että väsynyt ja nälkäinen ei näissä hommissa pärjää. Lounas- ja kahvitauot on pidettävä kunnolla. Take away -kahvi ja sämpylä eivät riitä, ja ilman kunnon aamupalaa on tiedossa känkkäränkkää.

Tuomas pyrkii pitämään kaksi päivää viikossa vapaata. Se auttaa henkiseen jaksamiseen. Työssä sattuu myös virheitä ja omien virheiden myöntäminen on erityisen tärkeää. Avoimuus toimii tässäkin.

– Urheilussakin nostetaan käsi virheen merkiksi. Myönnetty virhe voidaan korjata. Tämän tavan Tuomas toivoisi alalla yleistyvän, liian helposti osoitellaan sormella ja etsitään vikaa muista.

Yhteen asiaan keskittyminen voisi olla tuottavampaa, mutta Tuomas saa puhtia monialaisuudestaan. Erilaisiin asioihin virittäytyminen auttaa myös yrittäjän jatkuvan ajatushautomon pyörittämistä tehokkaammin. Kokonaisuuden hallintaan paras apuväline on perinteinen paperikalenteri, jossa ovat myös isän ja pojan harrastukset.

Rattipojat Oy:n toimintaa voi seurata sosiaalisessa mediassa K-kotiinkuljetuksen tileillä @k_kotiinkuljetus ja sometunnisteilla #rattipojatooyy, #k_kotiinkuljetus ja #meijaniskaonkaljahommissa

 

Rattipojat Oy, Mikkeli

● Omistaja Tuomas Tiusanen
● Perustettu 2006
● Yksi kuljettaja ja vakituinen kesämies
● Hartwallin juomajakelua Etelä-Savossa, K-kauppojen kotiinkuljetuksia ja pienkone- liikkeen kuljetuksia
● Kaksi raskasta jakeluautoa, yksi pakettiauto

In cooperation for our members: