Kuljetusyrittäjien sähköinen ykkösmedia Suomessa ja Kuljetusyrittäjä-lehden rinnakkaisjulkaisu. Painettuna lehtemme jaetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenille sekä valikoiduille sidosryhmille.

Ratkaisukeskeinen toiminta avainasemassa

Etelä-Pohjanmaan lakeuksilla Alajärvellä Jarmo (vas.) ja Sami Seppälälle on tärkeää huolehtia henkilökohtaisesti ja sujuvasti kuljetusasiakkaiden palvelemisesta niin kotimaassa kuin muualla Euroopassa.

Kirjoittaja: Ulla Eskelinen

Kuljetusyrittäjä 4/2019

Tihkusade ei himmennä Etelä-Pohjalaisen maiseman avaraa kauneutta. Pikkukaupungin kiireettömältä vaikuttava rytmi on elinvoimainen. Uutta rakennetaan ja yritystoiminta on vilkasta.

Seppälän suvussa yritystoimintaa Alajärvellä on ollut jo useamman sukupolven ajan. Kuljetusliike Heikki Seppälä Oy:ssä veljekset Jarmo ja Sami tekevät töitä tyynen rauhallisesti, vaikka puhelimet soivat taukoamatta. Koti- ja ulkomaanliikenteen sekä erikoiskuljetusten palveluja järjestellään hermoilematta ja ammattitaidolla.

– Meitä on kolmen miehen tiimi. Minä vastaa kotimaan liikenteestä ja kalustosta, Sami tuontiliikenteestä ja ajojärjestelijä Jaakko Pennikangas huolehtii vientikuljetuksista, Jarmo Seppälä esittelee viihtyisässä toimistossa.

Kuljetusyrityksen perusti vuonna 1964 veljesten isä Heikki, joka osti auton omalta isältään. Autolla oli hoidettu sukulaisen hirsitaloyrityksen kuljetuksia. Heikki laajensi asiakaskuntaa nopeasti.

– Hirsitalotehdas on vaihtanut omistajaa, mutta hoidamme sen kuljetuksia edelleen. Vaativinta niissä on se, että talon ostaja ei osaa arvioida kuinka paljon tilaa kalustomme tarvitsee. Varaamme kuorman purkamiseen yleensä koko kuljetuksen jälkeisen päivän, koska usein siirrämme rakennuksen osat tien varresta vähitellen pihapiiriin.

Kuusikymmentäluvun alkupuolella syntynyt Jarmo Seppälä tiesi jo polvenkorkuisena, että kuljetusyrittäjyys on hänenkin alansa.

– Kävin ammattikoulussa autopuolen, mutta käytännössä isä opetti ammatin minulle.

Kansainvälisestä liikenteestä löytyi kasvu

Seppälät aloittivat ulkomaanliikenteen 1991. Ensiksi Venäjälle ja melko pian myös Keski-Eurooppaan. Ratkaisu kantoi yrityksen yli 1990-luvun alun lamavuosien.

Vuoden 1991 alusta alalletulokoulutus tuli kuljetusyrittäjälle pakolliseksi. Jarmo kävi yhtä kyytiä ensin neliviikkoisen yrittäjäkurssin Oulussa ja sitten ensimmäisen, erityisesti ulkomaanliikenteen yrittäjille suunnatun SKAL:n järjestämän kurssin.

– Sain kursseilta tosi hyviä kavereita, joiden kanssa ajatuksia vaihdetaan edelleen, Jarmo toteaa.

Ensimmäiset ulkomaan keikat Jarmo selvisi englannin kielellä, mutta aloitti saksan kielen käytännön harjoittelun periaatteella: uusi sana/matka, parhaalla kaksi.

Jarmo on laskenut ajaneensa kuormia 26 maahan. Mukavien keikkojen joukosta ensimmäiseksi mieleen nousevat Historic Rally -tapahtumiin osallistuneiden autojen kuljetukset.

Kymmenen vuotta Jarmoa nuorempi Sami etsi paikkaansa hetken aikaa. Hän kävi ammattikoulussa sähkölinjan, tuli vuonna 1993 perheyritykseen vakituiseksi kuljettajaksi, mutta opiskeli sitten urheiluhierojaksi. Kuljetusliikkeeseen hän palasi, kun isä alkoi suunnitella eläkkeelle jäämistä.

– Ostimme yrityksen isältä vuonna 2000. Sen jälkeen olemme ostaneet toimistotilat kaupungista ja uuden tontin hallia varten teollisuusalueelta. Hallissa on myös vuokralaisia ja sen tiloissa hoidamme kaluston pienet huoltotyöt, Sami Seppälä kertoo.

Kauhavan yrittäjäopistolla veljekset suorittivat uransa alkuvaiheessa Yrittäjän ammattitutkinnot, mutta toteavat, että opetuksessa käsitellyt asiat olivat tulleet jo tutuiksi isän ohjauksessa ja käytännön työssä. Kumppaniverkosto tietysti karttui mukavasti.

Nykyisin kuljetusliikkeen liikevaihdosta kertyy noin 70 % ulkomaanliikenteestä. Kansainvälisessä liikenteessä on yksi oma auto, mutta yhteistyökumppaneiden ajoneuvoja toistakymmentä. Kiireisimpinä aikoina kalustoa myös vuokrataan.

Kokemus auttaa miehiä taiteilemaan EU-maissa eri tavalla sovellettavan lainsäädännön kiemuroissa.

– Se mikä on Suomessa oikein, voikin olla Saksassa tai Tanskassa väärin, Sami kertoo ja Jarmo täydentää, että lainsäädännön pitäisi olla kaikkialla ehdottomasti sama, tulkinnanvaraa ei saisi olla.

Jarmo Seppälä kertoo, että yrityksen yhteistyökumppaniverkosto Järvi- ja Etelä-Pohjanmaalla on erinomainen. Siltoja ei ole poltettua takana. Moni kumppani on tuttu jo kouluajoilta, tai yrityksen perustanut entinen kuljettaja.

Hyvin suunniteltuja
ratkaisuja

Kotimaassa kuljetuksia hoidetaan kahdeksalla ajoneuvoilla, joita varustellaan asiakkaiden tarpeiden mukaan. Erikoiskuljetuksia ja niiden saattovalvontaa hoidetaan sekä kotimaassa että muualla Euroopassa. Suurimmat erikoiskuljetukset vaativat monipuolista suunnittelua yhdessä asiakkaan kanssa.

– Aikataulutetut kuljetukset, joilla on kiire ovat erikoisalaamme. Vaihdamme tarvittaessa vetoautoa matkalla tai lennätämme levänneen kuljettajan jatkamaan ajamista, Sami sanoo.

Yrityksen valtteja ovat tulevaisuudessakin monipuolisuus, ratkaisukeskeisyys ja sujuva henkilökohtainen palvelu yhdellä puhelinsoitolla. Monipuolisesta yhteistyöstä esimerkkinä voi mainita Comtower Finland Oy:n, joka on vuokrannut Seppälän hallista tilaa. Heidän telemastojensa kuljetukset ja pystyttäminen suunnitellaan yhdessä.

Asiakkaan käyntikortti

Jarmo sanoo, että kalusto ja kuljettajat ovat tietysti kuljetusyrityksen käyntikortteja, mutta moni heidän asiakkaistaan mieltää ne myös omiksi käyntikorteikseen tavaran vastaanottajalle.

– Huolehdimme kuljettajiemme ammattitaidosta ja pidämme kalustomme edustavassa, asiakkaiden vaatimuksia vastaavassa kunnossa. Laatusertifiointimme on myös osoitus toimintamme laadusta ja vastuullisuudesta, Sami täsmentää.

Myös kaluston päästötaso kiinnostaa asiakkaita ja Seppälät uusivat kalustoa sen huomioiden. Jarmoa kuitenkin harmittaa haitallisia päästöjä vähentävän AdBlue-lisäaineen toimimattomuus SCR-katalysaattorissa.

– Meille on tullut tuhansia lisäkilometrejä, kun autoja ajetaan korjattavaksi, eivätkä ne korjaamolaskutkaan mitään pieniä ole. Jotain muuta pitäisi keksiä kuin urean laskeminen pakoputkeen.

Suomalaisella kuljettajalla on hyvä maine

Seppälän kuljettajat viipyvät ulkomaan keikoilla noin viikon kerrallaan. Ihan kokemattomia ei tällaiselle reissulle voi lähettää. Kuljettajat käyvät kotikulmilla Järvi-Pohjanmaan ammatti-instituutissa ammattipätevyys- ja ADR-koulutukset. Jarmon mielestä hätäensiapukoulutus voisi olla ammattipätevyyskoulutuksista se pakollinen ja voimassa viisi vuotta kolmensijaan.

Sami toteaa, että suomalaisilla kuljettajilla on Keski-Euroopassa hyvä maine ja he ovat kysyttyjä. Yrityksessä kuljettajana työskentelevä Jarmon poika suoritti varusmiespalvelunsa Kajaanissa kuljettajakomppaniassa ja sai tutustua palvelusaikana kalustoon monipuolisesti.

– Puolustusvoimat voisi kouluttaa alallemme enemmänkin ammattiin valmiita kuljettajia kuin nykyisin. SKAL järjestönä puolestaan voisi markkinoita alaamme palveluksesta vapautuville nuorille entistäkin pontevammin, Jarmo toivoo.

Pohjalainen luotettavuus

Pohjalainen luotettavuus, kova työ ja palvelun joustavuus ovat kantaneet hedelmää Seppälän kuljetusyrityksessä.

– Vahvuuksiimme kuuluu myös se, että olemme kansainvälisesti arvioiden pieni toimija. Tunnemme asiakkaamme henkilökohtaisesti ja voimme reagoida nopeasti viime hetken muutoksiin, Jarmo

Kuljetusliike
Heikki Seppälä Oy

Omistajat: Jarmo ja Sami Seppälä
Kotipaikka: Alajärvi
Perustettu: 1964
Henkilökunta: ajojärjestelijä ja
8 kuljettajaa
Kalusto: 8 omaa ajoneuvoa ja
12 yhteistyökumppanien
Palvelu: koti- ja ulkomaanliikenteen
kuljetuksia sekä erikoiskuljetuksia,
varastointi- ja saattovalvontapalveluita

In cooperation for our members: