Polttoaineveron korotukset ajavat teollisuutta pois Suomesta

27.8.2020
Toistuvat polttoaineveronkorotukset ovat johtaneet tilanteeseen, jossa maanteiden tavaraliikenne maksaa polttoaineveroja vuosittain lähes 700 miljoonaa euroa - yli 10 prosenttia alan liikevaihdosta! Enimmillään dieselpolttoaineesta peritään veroa lähes tuplasti sen verran, mitä EU minimissään edellyttää. Veronkorotuspäätöksissä on ummistettu silmät ja suljettu korvat kuljetusalan ja Suomen teollisuuden viesteiltä. Jossain kohtaa kamelin selkä katkeaa, ja logistiikkakustannukset eivät enää mahdollista tuotantoa Suomessa.

2010-luvun alusta dieselöljyn polttoaineveroa on korotettu yli 60 prosenttia. Nousu on tehnyt Suomesta yhden EU-maiden kovimmista dieselpolttoaineen verottajista. Viimeisen kymmenen vuoden aikana dieselin veronkorotuksilla on lisätty Suomen logistiikkakustannuksia lähes 200 miljoonalla eurolla vuodessa. Yksin elokuussa 2020 tehdyn veronkorotuksen vaikutus kuljetuskustannuksiin on lähes 80 miljoonaa euroa vuodessa.

Kansainvälisillä markkinoilla kilpaileva teollisuus tekee jatkuvasti päätöksiä tuotantolaitosten sijainnista – uusien tehtaiden avaamisesta ja vanhojen sulkemisesta. Logistiikkakustannusten taso on yksi merkittävä kriteeri päätöksenteossa. Suomi on valmiiksi maantieteellisellä takamatkalla markkinoista, minkä vuoksi kuljetuskustannukset ovat erityisen kriittinen tekijä maassamme sijaitsevalle teollisuudelle. Yksi murheellinen esimerkki tästä päätöksenteon logiikasta saatiin äskettäin, kun UPM ilmoitti sulkevansa Jämsässä sijaitsevan Kaipolan paperitehtaan. Yhtenä lakkauttamispäätökseen vaikuttavista yrityksen ulkoisista tekijöistä UPM mainitsi nimeltä dieselveron. Näin kilpailukykyä haittaavat veropäätökset niittävät satoa.

"Ammattidiesel maksaa itsensä takaisin työpaikkoina ja vientituloina."

Nyt on herättävä todellisuuteen. Suomi on koronakriisin myötä suurien taloudellisten haasteiden edessä. Matkustus- ja kokoontumisrajoituksista kärsivien palveluelinkeinojen on vaikea kannatella Suomea läpi kriisin. Sen sijaan valmistavalla perusteollisuudella on kaikki edellytykset Suomen nostamiseen, mutta vain jos sitä ei kampiteta toistuvilla veronkorotuksilla.

Hallitusohjelmaan on kirjattu ammattibiodieselin käyttöönoton mahdollisuuksien selvittäminen. Tämän aika on nyt. Päättäjät eivät voi jäädä vain sivustakatsojiksi, kun suomalainen teollisuus hakeutuu ulkomaille sietämättömien logistiikkakustannusten ajamana. Ammattidieselin avulla kuljetusalan verorasitusta ja kustannuksia olisi mahdollista laskea noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa. Tämän jälkeenkin kuljetusala maksaisi noin puoli miljardia euroa polttoaineveroa vuodessa. Metsäteollisuuden kustannuksia ammattidieselillä voitaisiin helpottaa noin 50 miljoonalla eurolla vuodessa.

Suomen hallituksen tulee budjettiriihessä avata silmänsä liikenteen verotuksen ja korkeiden logistiikkakustannusten vaikutukselle maamme kustannuskilpailukykyyn. Kuljetusalalle on kunnia-asia palvella Suomen kauppaa ja teollisuutta kilpailukykyisillä ja laadukkailla kuljetuksilla. Veropäätöksillä on mahdollista auttaa sekä vientiämme että kuljetusalaa tässä tehtävässä. Ammattidiesel maksaa itsensä takaisin työpaikkoina ja vientituloina. Hallitukselta tarvitaan nyt näkemystä laittaa valmistelu käyntiin.

Petri Murto

Comments (7 kpl)

veteraani 38842

Kyllä totuus on karmea lisättynä Suomessa myytävää polttoainetta kuluu noin 12%enenmän kuin Eurooppalainen vastaava aine. Vuosikymmenien kokemuksella kesät talvet on erot.

Rp

Tämä päivän selvä asia olisi pitänyt saada toteutumaan jo vuosia sitten. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla. Kirjoitukset ovat tuhka tuulessa . Tämäkään asia ei muutu valitan!

Vallankumous1967

Nyt tähän pelleilyyn pitää saada piste. Vuosi toisensa jälkeen noin 40% edellisvuotta enemmän suomen sisällä liikkuu ulkomaisia kuljetusliikkeitä, polkemassa jo ennestään yli-kilpailtua alaa entistä syvempään rotkoon, ja jälleen me kotimaiset yritykset olemme ne jotka tämän potkun päähän ottaa.

Ehdotan, että jos ei veroja lasketa tai edes tehdä päätöstä siitä, joulukuun 1 päivästä eteenpäin kuljetusliikkeiden kalusto ajetaan eduskuntatalon lähettyville seisomaan, traktori isännät toisi lantakuormat tullessaan. Jotain näkyvää pitää saada tehtyä, muuten päättäjät eivät havahdu. Nykyhallitus on turmiollinen suomen kilpailukyvylle. Käsittämätöntä kaksinaamaisuutta hallitukselta puhua kilpailukyvyn parantamisesta, kun todellisuudessa sitä heikennetään vaan.

Juhani

Teollisuus on hyötynyt polkuhintaisesta puolalaisesta rekkaliikenteestä paljon. Suomifirmat eivät pärjää, sehän on itsestään selvyys, kun puolakuski ajaa 2-3 €n tuntipalkalla rahtia Eurooppaan. Ei polttoaineveron alennus auta. Edellisen hallituksen tekemät veron korotukset oli suhteessa pahemmat kun 3 viikkoa sitten nykyhallituksen.

Aki

Skal ja AKT pitäisi yhteispäätöksellä laittaa kaikki luvanvarainen liikenne seis. Eli tehdä samoin kuin Ranska jokunen vuosi sitten. Kalusto seis niille sijoilleen kun käsky käy ja liikkeelle vasta sitten kun päättäjät arkadianmäellä tulee asioissa oikeasti vastaan

 

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Petri Murto

Kirjoittaja vastaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n asiantuntijapalveluista ja toimii SKAL Kustannus Oy:n liiketoimintajohtajana. Hän on vastuussa muun muassa SKAL:in palvelutuotteiden ja -konseptien kehityksestä. @MurtoPetri

Muita blogimerkintöjä

Mikko Voutilainen
Jari Harju
Eveliina Hokkanen

In cooperation for our members: