Ajankohtaista ylakuva 2

Sidosryhmien uutiset 2017

3.7.2017 10.36

Vt 4:n maastotyöt käynnistyvät Oulussa

Vt 4 Oulu-Kemi -parannushanke käynnistyy Oulussa maasto- ja maansiirtotöillä. Nopeusrajoitus alenee moottoritiellä Oulun kohdalla.

Vt 4 Oulu-Kemi -parannushanke käynnistyy Oulussa maasto- ja maansiirtotöillä. Nopeusrajoitus alenee moottoritiellä Oulun kohdalla.


Vt 4:n parannustyöt käynnistyivät kuluvalla viikolla myös Oulussa Vt 22:n (Kainuuntien) ja Vt 20:n (Kuusamontien) välisellä tieosuudella. Alkuvaiheen töihin kuuluu muun muassa puuston poistoa, kaapeleiden siirtoa sekä louhinta-aineksen ajoa Oulujoen kevyen liikenteen sillan penkereisiin.


Oulujoen sillan itäinen (ylävirran puoleinen) kevyen liikenteen yhteys poistuu käytöstä alkuviikolla  ja kevyt liikenne ohjataan sillan länsipuolista (alavirran puoli) reittiä pitkin. Lähiviikkoina käynnistyvät myös muiden siltojen levennystyöt.


Käytössä on edelleen päivisin kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin ja  nopeusrajoitusta alennetaan töiden käynnistyessä. Yöaikaan kaistoja kavennetaan.


“Osa töistä tehdään yöaikaan, mutta ruuhkia ei voi kokonaan välttää. Työmatkojen aikatauluihin kannattaa varata hieman joustoa ”, Destia Oy:n työpäällikkö Risto Lippo opastaa.


Liikenneviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä korostaa uusien nopeusrajoitusten noudattamisen tärkeyttä.
“Ne ovat sekä työmaalla työskentelevien että tiellä liikkujien turva. Myös liikenne on sujuvampaa kevyemmällä kaasujalalla”, Päkkilä muistuttaa.


Mittava hankekokonaisuus


Vt 4:n mittavassa parannushankkeessa moottoritielle rakennetaan molempiin suuntiin yhdet lisäkaistat Vt 22:n ja Vt 20:n välille. Melusuojausta parannetaan ja eritasoliittymiin rakennetaan uusia ramppeja ja kaistoja Kaakkurin, Lintulan, Laanilan, Linnanmaan ja Pateniemen kohdissa. Lisäksi Oulujoen yli tehdään uusi kevyen liikenteen silta. Liikenteellisesti haasteellisin kohta on Oulujoen pohjoispuolella sijaitsevan Hintantien risteyssillan uusiminen.


Parannustyöt valmistuvat Kempeleen Zatelliitin osalta 2018 ja Oulussa vuoden 2019 aikana. Pääurakoitsija on Kempeleessä Lemminkäinen Infra Oy ja Oulussa Destia Oy. Valvontakonsulttina on Welado Oy.
Kempeleen ja Oulun osuuksien jälkeen työt käynnistyvät välillä Kello-Kemi, jossa muun muassa jatketaan moottoritietä, tehdään ohituskaistoja sekä parannetaan liittymiä. Hankkeet kilpailutetaan myöhemmin ja ne valmistuvat vuosina 2020-21.


Vt 4:n parannushankkeen etenemisestä saa ajantasaista tietoa hankkeen verkko- ja Facebook-sivuilta.


http://www.liikennevirasto.fi/vt4oulu-kemi
https://www.facebook.com/vt4oulukemi



Lisätietoja:
Jukka Päkkilä
Projektipäällikkö, Liikennevirasto
Puh. 029 534 3755
jukka.pakkila@liikennevirasto.fi


Risto Lippo
Työpäällikkö, Destia Oy
Puh. 040 583 6128
risto.lippo@destia.fi


Palaa otsikoihin




Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä